Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau

Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau
Nieuwsbank - Interactief Nederlands Persbureau Inloggen Abonneren Over Nieuwsbank Uw reactie

  Nieuwsbank voorpagina
  Alle persberichten van vandaag
  Persbericht plaatsen
  Verstuur persbericht
Ontvang persberichten
Uitgebreid zoeken

RSS



 

Nieuwsbank produceert kiemverhalen met crowdfunding

Na acht maanden experimenteren heeft Nieuwsbank in maart 2013 een definitief begin gemaakt met de productie van journalistieke artikelen middels crowdfunding. Crowdfunding wil zeggen dat de kosten worden opgebracht door belangstellenden en belanghebbenden. Zij doneren een bedrag om een kiemverhaal over een bepaalde kwestie (mede) mogelijk te maken. De producties worden in een zogeheten pitch gepresenteerd op Nieuwsbank.org. De redactie van Nieuwsbank gaat aan de slag zodra het bedrag voor een pitch is voltekend.

Een kiemverhaal is een journalistiek artikel waarin een bepaalde kwestie wordt geanalyseerd met voors en tegens, hoor en wederhoor en dat zo wordt gepresenteerd dat andere journalisten het gemakkelijk kunnen overnemen of opvolgen. In het kiemverhaal verantwoordt de journalist de eigen werkwijze en de keuze van zijn bronnen zodat zijn of haar journalistieke integriteit en onafhankelijkheid niet in twijfel kan worden getrokken. Het kiemverhaal is "journalistiek op zijn transparantst".

Om te voorkomen dat de journalist in de verleiding komt donateurs naar de mond te praten, wordt het kiemverhaal pas geproduceerd nadat de crowdfunding is voltooid. Wanneer het artikel gereed is, gaat het eerst voor commentaar naar de donateurs. Hun commentaar zal op de Nieuwsbank website worden gepubliceerd direct onder het artikel in volgorde van de hoogte van de donatie. Het commentaar van de meest gulle gever komt dus als eerste. Abonnees van de Nieuwsbank persberichtenservice kunnen een kiemverhaal claimen als primeur. Daarna verschijnt het zowel Nieuwsbank verschijnt als op de site van De Nieuwe Pers http://www.denieuwepers.com en staat het andere websites vrij om het zonder voorafgaande toestemming over te nemen. Via een persbericht, Google News, Twitter, Facebook, Disqus en andere sociale media zal uitgebreid op het artikel worden geattendeerd.

Beter dan een persbericht, kan een kiemverhaal aandacht vestigen op een actuele kwestie. Persberichten halen vaak het nieuws niet omdat het journalisten aan voldoende tijd ontbreekt om ze uit te werken met hoor en wederhoor en afweging van voors en tegens zoals het hoort. De prioriteiten bij de nieuwsgaring liggen te vaak elders en de redactiebudgetten zijn te krap. Door crowdfunding is het mogelijk zulke prioriteiten te doorbreken en het nieuws op internet veelkleuriger en gevarieerder te maken. Ingevolge de theorie van de long tail zal een kiemverhaal op internet steeds beter worden gevonden en hoger in zoekmachines verschijnen naar mate het beter wordt geredigeerd en geactualiseerd.

Klik hier voor het overzicht van de actuele pitches

Zie verder: Veel gestelde vragen over crowdfunding bij Nieuwsbank
Wie kunnen idee├źn aanleveren voor een onderwerp?
Wat is een pitch?
Wat kunnen journalisten inbrengen in reactie op een pitch?
Wat krijgen donateurs als tegenprestatie?
Krijgen donateurs een factuur?
Hoe geschiedt de betaling?
Door wie wordt het artikel geschreven?
Waar kan een donateur terecht wanneer hij of zij het journalistieke product onder de maat vindt?

Voor meer informatie bel Nieuwsbank, hoofdredacteur Jan Halkes, tel. 030-2881286 of schrijf naar redactie@nieuwsbank.nl




 
 
Voorpagina / / Persberichten lezen / / Persbericht plaatsen / / Wie-is-Wie

Abonneren -- Over Nieuwsbank -- Privacy Policy -- Uw reactie