Apple verwelkomt de Euro

Apple Benelux

Think different.

Apple verwelkomt de Euro

De strategische impact van de Euro
De Euro, de nieuwe gemeenschappelijke munt voor elf leden van de Europese Unie (EU) - België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Spanje - werd op 1 januari 1999 gelanceerd en zal een impact hebben voor meer dan 290 miljoen mensen. De eengemaakte Europese munteenheid blijft niet zonder gevolgen: zij luidt een hardere concurrentie in, verbetert de transparantie van prijzen en kostprijzen en verandert de marktvoorwaarden.

Apple Computer, Inc. heeft belangrijke verbintenissen aangegaan om klaar te zijn voor de komst van de Euro: facturatie en betalingen aan de leveranciers, onderzoek naar geconsolideerde relaties met bankiers, de invoering van een gemeenschappelijke Europese prijsstelling en het aangeven van europrijzen in The Apple Stores.

Prijzenbeleid
Apple heeft een gemeenschappelijk Europees prijzenbeleid ingevoerd om back-end moeilijkheden te vermijden. De Europrijs, exclusief BTW, zal dezelfde zijn voor alle eurodeelnemende landen.

Facturatie
Apple gebruikt momenteel de SAP distributie- en financiële controlesoftware met multimunttoepassingen in alle Europese filialen. Dankzij dit systeem kan Apple zeer snel reageren op de introductie van de euro op het vlak van facturatie en betaling van de leveranciers. Vanaf januari 1999 kunnen alle interne en externe betalingen zowel in Euro als in lokale munt gebeuren voor alle eurodeelnemende landen.

Het wettelijke kader voor de Euro zorgt er evenwel voor dat de lopende contracten in de nationale munt kunnen worden afgehandeld tot de contracterende partijen hierover anders beslissen. Geen enkele partij kan verplicht noch verboden worden in Euro te factureren.

Financiële structuren
Vele bedrijven zien de Euro als een uitstekende kans om potentiële economische voordelen te realiseren. Wereldwijde investeerders zullen een grotere belangstelling hebben voor de Europese kapitaalmarkt. Apple Europe bijvoorbeeld onderzoekt mogelijke manieren om de bankrelaties te consolideren. Er worden gesprekken gevoerd met de partnerbankiers over de eventuele euro banking services en Apple onderzoekt alle interne en externe systemen om na te gaan of zij klaar zijn voor de eurowissel.

Tot 1 januari 2002 zijn de individuele filialen van een vennootschap in de lidstaten van de Europese Unie vrij belastingen, lonen, jaarverslagen en andere belangrijke rapporten in lokale munt of in Euro uit te drukken. Apple opteert voor een zeer snelle interne conversie naar Euro omdat het gros van de Europese zakelijke transacties gebeurt met landen die deelgenoot zijn of zullen worden van de economische en monetaire unie.

Zakelijke structuren
De Euro biedt aan de bedrijven een kans om hun Europese zakelijke strategieën bij te sturen. Alle bedrijven die prompt reageren zullen een competitieve voorsprong uitbouwen en hun marktaandeel in Europa zien toenemen. Op basis hiervan heeft Apple besloten in zijn online store, The Apple Store, alle prijzen in Euro uit te drukken voor alle Eurodeelnemende landen. Ook de prijzen in lokale munten blijven aangegeven.

Design
Apple heeft ook een rol gespeeld in de vormgeving van de nieuwe munt. De Weense designer Robert Kalina, een medewerker van de Oostenrijke Nationale Bank, tekende de nieuwe Eurobiljetten op een Power Macintosh van Apple.

Als computerproducent heeft Apple het Eurosymbool toegevoegd aan de standaard tekensset in het huidige besturingssysteem.

Nuttige websites
Bijkomende details over de Euro en de impact ervan op de producten en technologieën van Apple vindt u onder
developer.apple.com/technotes/to/to1140.html.

The Apple Store in Europa vindt men in verschillende landstalen op de volgende locaties:

- België: www.apple.com/belgiumstore

- Duitsland: www.apple.com/germanstore

- Frankrijk: www.apple.com/francestore

- Italië: www.apple.com/italystore

- Nederland: www.apple.com/nlstore

- Spanje: www.apple.com/spainstore

- Verenigd Koninkrijk: www.apple.com/ukstore
- Zweden: www.apple.com/swedenstore

Ook The Apple Store voor Australië gaat vandaag online onder www.apple.com/australiastore. Vanaf maart 1999 zal The Apple Store ook toegankelijk zijn in Oostenrijk (www.apple.com/austrianstore) en in Zwitserland (www.apple.com/swissstore).

Voor meer informatie:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: (schouten1@euro.apple.com)

Navigation - See text links below

| The Apple Store | Laatste Nieuws | Registratie | Producten | Ondersteuning |
| Design & publishing | Onderwijs | Over Apple | Verkoopadressen | Begin |

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.