Administratie WRQ werkt met ingang van 1999 met euro

Datum nieuwsfeit: 04-01-1999

WRQ Reflection-producten ondersteunen de euro

Administratie WRQ werkt met ingang van 1999 met de euro

Den Haag, 4 januari 1999 - WRQ, producent van de Reflection, Express en @Guard software, kondigt aan dat haar administratieve systemen en de Reflection 7.0 productlijn de euro volledig ondersteunen. Met ingang van 1 januari 1999 zijn 11 landen overgeschakeld op de euro. Tijdens de overgangsfase die tot 1 januari 2002 duurt, is ondersteuning nodig voor zowel de euro als de nationale valuta. De effectenbeurzen handelen per 1 januari 1999 in euro's, terwijl ook veel grote ondernemingen op de Europese valuta overstappen. Veel bedrijven zullen vandaag, de eerste werkdag van het nieuwe jaar, daarom hun systemen gereed hebben voor de euro.

Industrieanalisten verwachten dat de overstap op de euro wereldwijd meer dan
100 miljard dollar zal kosten. In combinatie met de Jaar 2000-problematiek betekent de overstap naar de euro voor veel organisaties extra veel werk.

"WRQ realiseert 40 procent van haar omzet in het buitenland en daarom is ondersteuning van de euro voor ons prioriteit," aldus Ron Tilden, Vice President of Finance and Operations van WRQ. "Het is altijd het streven van WRQ om te anticiperen op zaken die voor onze klanten van belang zijn en hen te helpen een probleemloze overstap te maken, of het nu gaat om de euro of om het oplossen van de Jaar 2000-problematiek."

WRQ Reflection-productlijn gereed voor de euro Voor de ondersteuning van de Europese munt moet de software worden aangepast om overweg te kunnen met het nieuwe euro-symbool. WRQ heeft deze ondersteuning gerealiseerd in de Reflection 7.0 producten voor toegang tot hostcomputers, die eerder in 1998 op de markt zijn gekomen. Daarnaast ondersteunt WRQ's web-naar-host oplossing, Reflection EnterView 1.0 voor koppeling met IBM-mainframes, eveneens de euro.

De WRQ Reflection software voor toegang tot hosts maken het voor PC-gebruikers mogelijk om toegang te krijgen tot informatie op grote bedrijfscomputers en deze informatie te bekijken in een vertrouwde omgeving, zoals Microsoft Windows. Reflection-producten herkennen de invoer en de weergave van het euro-symbool, zodat gebruikers probleemloos in euro's kunnen werken. De Reflection-producten worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Het kunnen ondersteunen van de euro door WRQ hangt af van twee externe factoren. De internationale standaardenorganisatie moet de plaats vaststellen van de euro in de standaard tekenverzamelingen en de leveranciers van besturingssystemen moeten dit vervolgens ondersteunen.

Als in 2002 de euromunten en -bankbiljetten in gebruik worden genomen, zal dat wederom voor veel bedrijven die met de Europese gemeenschap zakendoen veranderingen met zich meebrengen. Zoals met alle belangrijke marktontwikkelingen blijft WRQ de verdere gang van zaken rond de euro nauwgezet volgen teneinde haar klanten en zakelijke partners compatibele oplossingen te kunnen bieden.

WRQ ook zelf klaar voor de euro
WRQ werkt in Europa met een netwerk van lokale distributiepartners waarvan de administratieve en financiële systemen de euro ondersteunen. Dit betekent dat de klanten van WRQ de producten net zo eenvoudig kunnen betalen in euro's als voorheen in de lokale valuta. WRQ heeft vestigingen in Nederland, Zweden, Frankrijk en Duitsland. Ook het hoofdkantoor van WRQ in de Verenigde Staten kan transacties uitvoeren in euro's.

Geen Jaar 2000-problemen
Naast ondersteuning van de euro heeft WRQ mogelijke Jaar 2000-problemen in haar producten opgelost. De laatste versies van de producten voor de Windows- en Apple Macintosh-platforms kunnen data na 1999 correct verwerken.

WRQ heeft tevens de Express 2000 Software Manager ontwikkeld. Die stelt IT-managers in staat om eventuele Jaar 2000-problemen binnen hun PC-netwerken op te sporen, in kaart te brengen en prioriteiten te stellen bij het oplossen van mogelijke knelpunten. Express 2000 helpt systeembeheerders bij het vaststellen welke bedrijfskritische applicaties correct omgaan met data na het Jaar 2000. Prioriteiten kunnen eenvoudig worden gesteld doordat deze software naast het inventariseren tevens het gebruik meet van applicaties. Bovendien kan het pakket het starten verhinderen van software die niet Jaar 2000-bestendig is.

Over WRQ
WRQ, opgericht in 1981, ontwikkelt software voor het koppelen, het beheren en het beveiligen van bedrijfsnetwerken. Deze softwareoplossingen helpen en bieden een hoge kwaliteit. De WRQ-producten worden ondersteund door WRQ's Guide Services technische supportprogramma. WRQ is een particuliere onderneming en behoort tot de 17 grootste onafhankelijke PC-softwareleveranciers in de Verenigde Staten. Het bedrijf beschikt wereldwijd over vestigingen en distribueert haar producten in meer dan vijftig landen via een wereldwijd distributeursnetwerk. Het hoofdkantoor bevindt zich in Seattle (VS). Het Europese hoofdkantoor is sinds 1989 gevestigd in Den Haag. In Nederland worden de WRQ-producten gedistribueerd door BMC Software Services in Den Haag en Cosyco Software in Eindhoven. De distributeurs in België zijn Cosyco Software België in Vilvoorde en BMC Software Services in Antwerpen.

VOOR MEER INFORMATIE: WRQ, Gerthild van Kampen, tel. + 31 (0)70 - 375 11 00 of Monogram Communication Strategies (MCS) B.V., Anneke de Kort, tel. + 31 (0)23 - 562 82 08
WRQ is te bereiken op het Web: www.wrq.com

WRQ, het WRQ-logo, WRQ Guide Services en Reflection zijn handelsmerken van WRQ, Inc. en zijn geregistreerd in de Verenigde Staten en in andere landen. Reflection EnterView, Reflection Hands-Free Administration, WRQ Express en @Guard zijn handelsmerken van WRQ, Inc. Andere merk- en productnamen zijn handelsmerken van hun respectieve houders.