Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Jongeren kiezen omstreden commercial als beste

Datum nieuwsfeit: 05-01-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

BIJL PUBLIC RELATIONS

Jongeren kiezen omstreden commercial als beste

TMF Commercial Award voor Stivoro
Jongeren kiezen omstreden '...maar ik rook niet.' commercial als beste

Jeugdige kijkers van de tv-zender The Music Factory hebben een omstreden anti rook-commercial uitgeroepen tot de beste commercial van 1998. Zij verkozen de commercial 'Appelsap' van de Stichting Volksgezondheid en Roken boven 'Polar Bears Swim' van Coca-Cola en 'Frismelk' van Campina Melkunie. De TMF Commercial Award is 1 januari uitgereikt tijdens een live uitzending van de Nieuwjaarsparty van TMF.

Doelgroep ziet humor
'Appelsap' is een van de vijf commercials in de serie '...maar ik rook niet.' die in 1998 veel stof heeft doen opwaaien. De winnende commercial speelt zich af in een restaurant, waar een hautaine dame tot driemaal toe de wijn afkeurt en uiteindelijk appelsap bestelt. De ober loopt zichtbaar geïrriteerd naar de keuken, opent zijn gulp en vult een leeg appelsapflesje. Hij schenkt het flesje aan tafel uit en zegt: '...maar ik rook niet'. In ingezonden brieven in dagbladen verweten volwassen kijkers Stivoro ander ongewenst gedrag te stimuleren. Bij de Reclame Code Commissie werden elf klachten ingediend, die allen zijn afgewezen. De CDA-fractie stelde kamervragen aan minister Borst.

Stivoro liet de campagne al voor de start in een pre-test onderzoeken onder jongeren van 12 tot 16 jaar. Daaruit bleek dat zij wel degelijk de humor van de campagne inzagen en de boodschap begrepen: 'Niet-Roken is stoer'. Ook onderzoek tijdens de campagne gaf dat beeld. De toekenning van de TMF Commercial Award onderschrijft de uitkomst van die testen.

Het is niet de eerste keer dat de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) met een opzienbarende campagne in het nieuws is. De organisatie was eerder verantwoordelijk voor de campagne 'Roken, dood en doodzonde'. Stivoro-directeur Boudewijn de Blij: ~De campagne '...maar ik rook niet.' is gericht op jongeren van twaalf tot zestien jaar. Dat is de groep waarover wij ons het meeste zorgen maken. Tien procent van de tien- tot twaalfjarigen rookt. Onder de achttien- en negentienjarigen is dat percentage al opgelopen tot vijftig procent. In deze leeftijdscategorie vindt dus de omslag plaats. Om die groep te bereiken moet je de gebaande paden wel eens verlaten. Dat hebben we met deze campagne gedaan. En met succes. Het is jammer dat sommige volwassenen de neiging hebben te serieus naar de commercials te kijken. De doelgroep ziet de humor gelukkig wel in. En, belangrijker nog, de boodschap komt over.

~Voor de TMF Commercial Award waren tien TV-spotjes genomineerd uit een voorselectie van 35. De keuze van de TMF-kijkers was doorslaggevend voor de toekenning. De prijs - een waardecheque van f 16.000,- voor commercialzendtijd op TMF - is in ontvangst genomen door Boudewijn de Blij van Stivoro, Ron Gessel van communicatie-adviesbureau BvH, regisseur Jeroen Mol van Czar (nu Hazazah) en Guy Thielen de hoofdrolspeler in de winnende commercial.

Credits campagne
Klant Ellen Storm, Grieto Zeeman
Bureau Communicatie-adviesbureau BvH
Art Ron Gessel
Copy Erik Jousma, Jaap van Haastrecht
Account Kitty Schieck
Productiemaatschappij Czar
Regisseur Jeroen Mol

///

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie