Intel introduceert Pentium II Xeon met grotere cache

Datum nieuwsfeit: 05-01-1999

Intel introduceert Pentium® II Xeon(tm) processors met grotere cache en hogere kloksnelheid

450 MHz processors met 2 MB cache bieden een hoog prestatieniveau en schaalbaarheid voor midrange en high-end servers en workstations

Rotterdam, 5 januari 1999 - Intel heeft de Pentium® II Xeon(tm) processorreeks uitgebreid met drie nieuwe 450 MHz-versies, die beschikken over 512 Kb, 1 of 2 MB Level 2 (L2) cache en gebruikt kunnen worden in servers en workstations met vier of meer processors. Deze nieuwe versies van de Pentium II Xeon processor voorzien in alle behoeften op het gebied van beheer en verwerkingscapaciteit, voor bedrijfs-kritische serverapplicaties zoals e-commerce, enterprise resource planning (ERP) en beslissingsonder-steunende toepassingen.

Behalve de verhoogde schaalbaarheid en flexibiliteit, hebben de systemen die gebruikmaken van de nieuwe Pentium II Xeon processors inmiddels het hoogste
4-weg prestatieniveau behaald. Tevens is op een systeem met 64 Pentium II Xeon processors de hoogste transactiesnelheid gemeten die ooit op een enkelvoudige systeem is behaald. Systemen die gebaseerd zijn op de nieuwe processors met 2 MB L2 cache vertonen een prestatieverbetering van ruim 10 procent ten opzichte van systemen met de vorige processor-generatie, de 400 MHz Pentium II Xeon processor met 1 MB L2 cache. Deze systemen vertonen tevens een verbetering van 10 procent in prijs/prestatieverhouding.

Van de nieuwe processors wordt verwacht dat zij het reeds sterk toenemende gebruik van op Pentium II Xeon processor gebaseerde servers, waarbij klanten hun meest bedrijfskritische en veeleisende applicaties migreren naar systemen met de nieuwe processor, verder zullen versnellen.

"Grote organisaties worden voor steeds grotere uitdagingen gesteld, waarbij de behoefte aan betere prestaties, schaalbaarheid en flexibiliteit dagelijks groeit," vertelt Rick Skett, Group Marketing Manager, Server & Workstations, Intel Architecture EMEA (Europe, Middle-East & Africa). "Servers die zijn gebaseerd op de Pentium II Xeon processor voorzien in deze groeiende behoeften met de hoogste prestatieniveaus voor servers met 2 en 4 processors."

"De Pentium II Xeon processor 450 MHz met 2 MB L2 cache toont opnieuw de schaalbaarheid en het prestatievermogen van de Intel Architectuur aan," meent Kevin Walsh, vice president, Intel Technologies Division bij Oracle Corporation. "De combinatie van Oracle8i* met deze nieuwste processor resulteert in een uiterst krachtig platform waarmee Oracle complete oplossingen kan leveren voor grote organisaties."

"Voor klanten die hun R/3-oplossingen uitbreiden van de interne bedrijfsprocessen naar systemen voor rechtstreekse interactie met klanten, voorziet de Intel Pentium II Xeon processor 450 MHz met 2 MB L2 cache in het benodigde prestatievermogen," zegt Günther Tolkmit, senior vice president of Corporate Marketing bij SAP America, Inc. "De combinatie van Intel's nieuwe processors met de New Dimension-oplossing van SAP stelt organisaties in staat om een schaalbare en zeer krachtige bedrijfsoplossing te implementeren."

Net als de andere leden van de Pentium II Xeon processorfamilie bieden de nieuwste 450 MHz processors het hoogste prestatieniveau, dankzij de mogelijkheid tot 4-weg multiprocessing, een grotere en snellere geïntegreerde L2 cache en ondersteuning voor de Systems Management-bus (SMbus). Deze voorziet in geavanceerde functies voor systeembeheer en maakt het gemakkelijker om deze processors te integreren in bestaande bedrijfsinfrastructuren. Daarnaast zijn de 450 MHz Pentium II Xeon processors compatibel met eerdere versies van deze processor en kunnen gebruikt worden in dezelfde systemen. Dit betekent dat de tijd die nodig is om nieuwe systemen te kwalificeren wordt geminimaliseerd.

De Pentium II Xeon processorfamilie wordt breed door de industrie ondersteund, ondermeer met de besturingssystemen Unixware*, Linux*, Solaris*, NetWare* en Windows NT*. Daarnaast verwacht een groot aantal hardwareleveranciers later deze maand de beschikbaarheid aan te kunnen kondigen van 4-weg servers die zijn gebaseerd op de Pentium II Xeon 450 MHz processor. Onder deze hardwareleveranciers bevinden zich Compaq, Data General, Dell, Fujitsu, Gateway, Hewlett-Packard, Hitachi, IBM, Micron, Mitsubishi, NCR, NEC, Olivetti, Packard Bell NEC, Samsung, Sequent, Siemens ICP, Toshiba en Unisys.

Prijzen
Bij een afname van minimaal 1.000 stuks bedraagt de prijs van de Intel Pentium II Xeon 450 MHz processor met 512 KB L2 cache $ 824 per stuk. De prijs van de versie met 1 MB L2 cache bedraagt $ 1.980 per stuk bij een afname van 1.000 stuks, terwijl de versie met 2 MB L2 cache in dat geval $
3.692 kost.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer-, netwerk- en communicatieproducten. Meer informatie over Intel is te vinden op: www.intel.com/pressroom/.

Voor meer informatie:
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon ++31 (0)23 562 82 08.

*Uitgebreide benchmarkinformatie over de Intel Pentium II Xeon processors is te vinden op Intel web site: www.intel.com/PentiumII/Xeon/home.htm.
** Alle andere merk- en productnamen van derden zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.