800.000 iMac-computers verkocht in de eerste 139 dagen

Apple Benelux

Think different.

800.000 iMac-computers verkocht in de eerste 139 dagen

iMac blijft aantrekkelijk voor nieuwe gebruikers en voormalige Wintel-gebruikers

Bunnik, 5 januari 1999 – Ook tijdens de laatste weken van 1998 bleef de iMac™ van Apple buitengewoon goed verkopen. Sinds de iMac werd gelanceerd op 15 augustus 1998, zijn er 800.000 stuks van verkocht. Daarmee is de iMac de snelst verkopende computer in de geschiedenis van Apple. Uit een recent marktonderzoek blijkt dat nog steeds opvallend veel nieuwe computergebruikers en gebruikers die overstappen van Wintel-computers kiezen voor de iMac.

"Tijdens de eerste 139 dagen werd er elke 15 seconden van elke minuut van elk uur van elke dag van elke week een iMac verkocht," aldus Steve Jobs, Apple’s interim-CEO. "De iMac is de enige echte Internet-computer voor iedereen, die ervoor zorgt dat er veel nieuwe Internet-gebruikers bijkomen."

Een marktonderzoek naar de iMac dat in december 1998 werd uitgevoerd door het onafhankelijke bedrijf Audits & Surveys Worldwide heeft uitgewezen dat een groot deel van de iMacs wordt aangeschaft door mensen die voor het eerst een computer kopen en mensen die overstappen van Wintel-computers. Van alle iMacs die van oktober tot begin december 1998 werden verkocht, werd ongeveer 32 procent aangeschaft door mensen die voor het eerst een computer kochten; 13 procent werd aangeschaft door mensen die overstapten van Wintel-systemen, zodat in totaal 45 procent van de iMacs werd aangeschaft door mensen die nog niet bekend waren met het Macintosh® platform. De overige 55 procent bestond uit Macintosh gebruikers die een extra computer kochten of die een oude Macintosh vervingen door een nieuwe. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met die uit het eerste iMac-onderzoek dat in september 1998 werd uitgevoerd en waaruit bleek dat ongeveer 29 procent van de iMacs werd gekocht door mensen die voor het eerst een computer kochten en 12 procent door mensen die overstapten van Wintel-computers.*

Het gebruiksgemak en de eenvoudige Internet-toegang blijven de belangrijkste redenen waarom veel mensen kiezen voor de iMac. Meer dan 80 procent van de mensen die een iMac hebben aangeschaft gebruiken de computer om het Internet op te gaan. Zo’n 65 procent doet dat zelfs al meteen de eerste dag. En 42 procent van degenen die toegang hebben tot het Internet hebben al producten of andere voorzieningen aangeschaft via het Internet.

De verkoop van de iMac, die diverse malen is bekroond als “product van het jaar” om zijn innovatieve stijl en prachtige ontwerp, heeft ervoor gezorgd dat het marktaandeel van Apple flink is gegroeid en dat gebruikers, partners en software-ontwikkelaars met hernieuwde interesse naar de iMac kijken. De grote verscheidenheid aan programma’s en randapparatuur van andere fabrikanten, die tevens onlangs zijn aangekondigd, tonen onomstotelijk aan dat de Macintosh een uiterst succesvolle comeback op de markt beleeft.

Op 13 januari 1999 zal Apple Computer officieel de financiële resultaten van het eerste kwartaal van het huidige boekjaar bekendmaken.

* Gegevens gebaseerd op een telefonisch onderzoek door Audits & Surveys Worldwide onder iMac-kopers in de VS, die een iMac hebben aangeschaft via een representatieve selectie van regionale resellers, postorderbedrijven, computerwinkels en elektronicazaken. Het onderzoek werd uitgevoerd in de periode 1 oktober 1998 t/m 7 december 1998. In totaal werden 1315 telefonische enquetes gehouden.

Voor meer informatie:

Margriet Schouten
Public Relations Manager Benelux Region
Apple Computer Benelux b.v.
Kosterijland 42, 3981 AJ Bunnik
Tel.:+31 (0)30 - 659 39 62
Fax: +31 (0)30 - 659 38 52
E-mail: (schouten1@euro.apple.com)

Navigation - See text links below

| The Apple Store | Laatste Nieuws | Registratie | Producten | Ondersteuning |
| Design & publishing | Onderwijs | Over Apple | Verkoopadressen | Begin |

Copyright 1999 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden.