Horeca discussieert over ethisch denken en handelen

Datum nieuwsfeit: 06-01-1999

Zoetermeer, 5 januari 1999

HORECA DISCUSSIEERT OVER ETHISCH DENKEN EN HANDELEN

"De winst van ethiek". Onder die titel vond op dinsdagochtend 5 januari een symposium plaats in Amsterdam RAI, als onderdeel van de Horecava 1999. Het symposium, dat werd bijgewoond door circa 200 belangstellenden, was bedoeld voor horecaondernemers en medewerkers, directies en docenten van horecaopleidingen, vertegenwoordigers van brancheorganisaties, horecaleveranciers en andere geïnteresseerden in het thema. Het symposium werd georganiseerd door het bedrijfschap Horeca en Catering en SVH Onderwijscentrum.

De constant veranderende normen en waarden in de samenleving vormden de aanleiding om het symposium te organiseren. De horeca van oudsher de huiskamer van de samenleving heeft sterk te maken met die veranderende normen en waarden. De bedrijfstak zal dan ook moeten inspelen op de toenemende roep om integer ondernemerschap. Dat zal het algemene beeld van de branche ten goede komen. Bovendien kan het zowel ondernemers als medewerkers winst opleveren in de breedste betekenis: een plezieriger werksfeer, een betere reputatie op de arbeidsmarkt en op termijn meer omzet en rendement.

Tijdens het symposium werd aandacht besteed aan de vraag wat nu precies schuilgaat achter het begrip ethiek en welke betekenis dit heeft voor de horeca. Gekozen was voor een toegankelijke, compacte en gevarieerde opzet, met de nadruk op oplossingen voor dilemmas die zich in de dagelijkse werksfeer voordoen. Uitgangspunt was dat horecaondernemers en medewerkers zich na afloop een beeld konden vormen hoe zij in de praktijk handen en voeten kunnen geven aan ethisch denken en handelen.

Dagvoorzitter van het symposium was Violet Falkenburg, bekend als presentatrice en gespreksleidster van verschillende televisieprogrammas. Als inleiders traden op Ben Rijgersberg, algemeen directeur van SVH Onderwijscentrum, prof. dr. Henk van Luijk, hoogleraar bedrijfsethiek aan Universiteit Nijenrode, en mr. dr. Jan Hendrik Peters, directeur van het bedrijfschap Horeca en Catering.

Na enkele sketches over praktijkdilemmas vond onder leiding van Violet Falkenburg een forumdiscussie plaats, met medewerking van Ger Cok, mede-eigenaar Cok Hotels, Amsterdam; Petra van de Laar, manager mystery-guestbureau Quality Check in Rotterdam; Jan van der Pligt, eigenaar discotheek Alcazar, Puttershoek; Hans Steenbergen, hoofdredacteur Missets Horeca; Ab Wolders, portier café De Film in Rotterdam, en Wilmar te Winkel, mede-eigenares Brasserie van Baerle, Zabars, Le Zincet les Dames en !Zest in Amsterdam. De discussie werd gevoerd op basis van de uitkomsten van een tijdens het symposium gehouden enquête.

Ter afronding van de ochtend ging drs.Jack Verhoek, bestuurslid van het Ethisch Centrum Horeca (ECH), in op trainingen, een leermiddel en een trainersinstructie die door SVH Onderwijscentrum met inhoudelijke ondersteuning van het ECH zijn ontwikkeld. De training is in november en december bij wijze van pilot - voor het eerst gehouden. Ondernemers en medewerkers uit verschillende horecasectoren hebben aan deze pilottraining deelgenomen. Tien van hen hebben de training afgemaakt en hun eigen ethische code opgesteld, die door de trainer met een voldoende is beoordeeld. Zij kregen na afloop van het symposium uit handen van Ben Rijgersberg van de SVH een certificaat van deelname overhandigd.