Apple Nederland realiseert het beste kwartaal ooit.

Datum nieuwsfeit: 08-01-1999

Toelichting Apple Computer Benelux bij financiële resultaten

Apple Nederland realiseert het beste kwartaal ooit.

Bunnik, 5 januari 1999

In het eerste kwartaal van het boekjaar 1999 heeft Apple een omzet gerealiseerd die ten opzichte van het laatste kwartaal van het boekjaar 1998 en stijging laat zien van 104% in dollars (dus een verdubbeling).

Het totaal aantal verkochte systemen is gestegen met 146% ten opzichte van het laatste kwartaal van het boekjaar 1998 en met 137% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Apple Nederland heeft dit kwartaal het beste kwartaal gerealiseerd in haar geschiedenis, in units gemeten.

De opmerkelijke groei van het aantal verkochte systemen is vooral te danken aan het succes van de iMac, maar ook in het midrange en high-end segment zien we opnieuw een groei van 52% ten opzichte van het vorige kwartaal en 15% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Met de opmerkelijke verkoopresulaten van de iMac is Apple in staat haar marktaandeel te vergroten.

Het klantenprofiel van de iMac-koper laat zien dat de acceptatie van de iMac breder is dan de huidige klantenkring. Van alle verkochte iMacs in Nederland is 45% gekocht door mensen die voor het eerst een pc aanschaffen en door mensen die op het Pc/Wintel-platform zitten.

Ook de verkoopresultaten van de PowerBook-computers bleken uitstekend. Voor het vierde kwartaal op rij wist Apple het afgelopen kwartaal een groei te realiseren in het aantal verkochte PowerBooks; de groei die in het eerste kwartaal is gerealiseerd, bedraagt 35% ten opzichte van het vorige kwartaal en 45% groei ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

Omdat Nederland deel uitmaakt van de Apple Benelux-organisatie, volgen hier ook in het kort de resultaten van Apple België. In het eerste kwartaal van het boekjaar 1999 heeft Apple in België een omzetstijging in dollars gerealiseerd van 107% ten opzichte van het vorige kwartaal en 12% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Het totaal aantal verkochte systemen is het afgelopen kwartaal gestegen met 118% ten opzichte van het vorige kwartaal en 60% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.