Aanpassingen dienstregeling NMBS

Datum nieuwsfeit: 11-01-1999

Keywords: eurostar, prijsformules, reisformules, tickets

8 januari 1999

Aanpassingen aan de dienstregeling vanaf 11 januari

Raadpleeg de gedetailleerde informatie

Sinds de invoering van het nieuwe treinaanbod IC/IR98 op 24 mei ’98 werden reeds op verschillende tijdstippen aanpassingen van de dienstregeling doorgevoerd. Van bij de start van het nieuwe plan was vooropgesteld dat er een permanente opvolging zou gebeuren om in de mate van het mogelijke verbeteringen aan te brengen.

Vanaf 11 januari volgen opnieuw een aantal aanpassingen. Ze hebben alle tot doel om het treinverkeer vlotter te maken en dus ook de stiptheid te verbeteren. Het schrappen van enkele weinig gebruikte treinen zal eveneens bijdragen tot de kwaliteit van het aanbod. Er is natuurlijk steeds zorg voor gedragen dat de reizigers een alternatief hebben.

Om haar klanten over de nieuwe wijzigingen te informeren heeft de NMBS folders gemaakt die worden uitgedeeld aan de betrokken reizigers tussen 5 en 11 januari. Die folders liggen ook ter beschikking in de infopunten van de betrokken stations. De zelfde informatie wordt ook hernomen op affiches die worden uitgehangen in al de betrokken stations of stopplaatsen. Ook via de omroepinstallaties wordt de aandacht van de klant getrokken.

De wijzigingen die hieronder staan vermeld slaan uitsluitend op de treinen die rijden op weekdagen, met uitzondering van de wijziging voor de IC-treinen Antwerpen - Charleroi (laatste punt).

* De IR-trein Namen - Brussel - Antwerpen - Roosendaal hebben voortaan Essen als begin- en eindpunt; er rijden bussen tussen Essen en Roosendaal. De stoptreinen tussen Antwerpen-Berchem en Essen krijgen een licht gewijzigde dienstregeling.

* Tussen Brussel-Zuid en Waver worden in elke richting vier piekuurtreinen geschrapt. De andere acht piekuurtreinen (in totaal) krijgen Brussel-Schuman als vertrek- en eindstation i.p.v. Brussel-Zuid.

* De IR-treinen Brussel - Louvain-la-Neuve houden tijdens de piekuren bijkomend halt in Bosvoorde (15 keer in beide richtingen). Negen van deze treinen houden niet langer halt in Groenendaal.

* De P-trein op de middag Aalst - Zottegem vertrekt voortaan enkele minuten later.

* Tussen Mechelen en Sint-Niklaas rijdt ‘s morgens en ‘s avonds één van de P-treinen met licht gewijzigde dienstregeling.

* Nog twee P-treinen tijdens de ochtend vertrekken enkele minuten vroeger: één van Antwerpen-Berchem naar Sint-Niklaas, een andere van Gent naar Brussel-Noord (via Aalst).

* De P-trein van 7.57 uur vanuit Gent naar Brussel-Zuid rijdt voortaan niet verder dan Denderleeuw. Op het overige traject rijdt de trein volgens een gewijzigde dienstregeling.

* De P-trein van Brussel-Zuid naar Zottegem (via Denderleeuw) van 16.16 uur stopt niet langer in Groot-Bijgaarden, Essene-Lombeek en Haaltert. In bepaalde stations veranderen de vertrektijden licht.

* een aantal wijzigingen op de lijn Charleroi - Brussel en Ottignies - Brussel hebben ook een weerslag op enkele Vlaamse stopplaatsen ten zuiden van Brussel.

* vanaf 10 januari en uitsluitend tijdens het weekend wordt de IC-verbinding Antwerpen - Charleroi in twee geknipt: er rijden IC-treinen tussen Antwerpen en Brussel-Zuid enerzijds en tussen Brussel-Noord en Charleroi anderzijds.

In Wallonië zijn er nog enkele andere wijzigingen.