Nationale kampioenen kok en gastheer 1999

Datum nieuwsfeit: 11-01-1999

Zoetermeer, 7 januari 1999

LEERLINGEN HENRIE VAN DER HEIJDEN EN XANDER MESCH NATIONALE KAMPIOENEN KOK EN GASTHEER 1999

Tijdens de SVH Manifestatie vonden op donderdag 7 januari de finales plaats van het Nationaal Kampioenschap voor Jonge Koks en Gastheren/-vrouwen in Opleiding 1999. Winnaar bij de koks werd Henrie van der Heyden van restaurant Le Vieux Jean in Delft. Tweede en derde werden respectievelijk Dave de Witt van restaurant Bos en Ven in Oisterwijk en Foppe Wiersma van Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag. De winnaar bij de gastheren/-vrouwen werd Xander Mesch van het Steigenberger Kurhaus Hotel in Scheveningen. De nummers twee en drie waren Paul Labrugère van restaurant Catszand in Roosendaal en Dirkje Grijpstra van Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag.

Uitgangspunt voor de opdracht tijdens de finale voor de koks was een mysterybox. De deelnemers kregen op de wedstrijddag een lijst met ingrediënten, een lijst met kooktechnieken die in de opdracht moesten worden verwerkt, een lijst met verplichte basisbereidingen en een lijst met uitgangspunten voor het doorgeven van de gerechten. Op basis van de verstrekte informatie moesten de deelnemers in 45 minuten een menu samenstellen. De koks hadden maximaal drie uur ter beschikking om hun mise-en-place voor het menu te maken.

De gastheren/-vrouwen kregen eveneens een mysteryopdracht. Deze opdracht bestond uit het formuleren van smaakprofielen, het in de bar bereiden van twee verschillende samengestelde dranken, het bereiden van een warme en een koude saus, het opstellen van een promotietafel, het demonstreren van enkele basis(hand)vaardigheden, het opdekken van een klassieke lunchtafel, het geven van wijnadviezen, het serveren van de lunch en het opruimen van het restaurant en de werkplek.

Op de eerste twee dagen van de SVH Manifestatie vonden de halve finales plaats en op de laatste dag de finale, gevolgd door een prijsuitreiking. De beste tien koks en gastheren/-vrouwen van de halve finales plaatsten zich voor de finale. De eersteprijswinnaars kregen een beker, een gouden medaille en een geldbedrag ter waarde van ¦ 1.000. De tweedeprijswinnaars ontvingen een zilveren medaille en een messenset en de derdeprijswinnaars een bronzen medaille en een wijnpakket.

In de wedstrijdcommissie en de jury voor de wedstrijd voor gastheren/-vrouwen zaten vertegenwoordigers van het Kollektief Hoog8end en de Société des Maîtres d'Hôtel. In de wedstrijdcommissie en de jury voor de wedstrijd voor koks zaten vertegenwoordigers van het Gilde van Nederlandse Meesterkoks, de NCCK en de NCK.

Het Nationaal Kampioenschap werd mede mogelijk gemaakt door Atag Professioneel in Lichtenvoorde, Blycolin Groep in Zaltbommel, Gramberg Wijnimport Amersfoort, Hanos Internationale Horeca Groothandels in Apeldoorn, InterMetro Nederland in Nijkerk, Micave Magimix in Zaltbommel, Mosa Porselein in Maastricht, Royal Leerdam in Leerdam, SCA Hygiene Paper in Zeist, Van Kempen en Begeer in Zoetermeer en Zwilling in Vroomshoop.