Seat showt nieuwe Toledo op de AutoRAI

Seat op de AutoRAI

(11 Januari 1999)

PERSBERICHT:

SEAT presenteert op de Amsterdamse autotentoonstelling AutoRAI 99 (van 4 tot en met 14 februari 1999) haar complete lijn van kwalitatief hoogwaardige en sportieve producten. Centraal hierbij staat de nieuwe Toledo die, naar verwachting, vanaf maart 1999 in Nederland wordt geïntroduceerd.

Om met de besten van de klas mee te lopen is het van groot belang om voortdurend bezig te zijn met technische ontwikkelingen en toekomstvisies. De SEAT Bolero is hier een uitstekend voorbeeld van. Dit studiemodel werd vorig jaar tijdens de Salon van Genève met veel enthousiasme verwelkomd. Ook het Nederlandse publiek kan tijdens de AutoRAI 99 dit studiemodel van dichtbij bekijken.

Sportiviteit wordt nog eens onderstreept door de Ibiza Kit Car en de World Rally Car (WRC). De Ibiza Kit Car heeft zich inmiddels al bewezen door voor de derde maal in rij wereldkampioen te worden in de 2 liter klasse. De World Rally Car van SEAT heeft onlangs haar eerste WRC-punt behaald.

Niet alleen op het sportieve vlak boekt SEAT succes. Ook op commercieel gebied heeft SEAT in Nederland een uitstekend jaar achter de rug. Met ruim 14.000 registraties in 1998 werden circa 43% meer personenauto's verkocht dan in 1997. Het marktaandeel steeg van 2,1% in 1997 naar 2,6% in 1998. Succesfactoren zijn de Arosa, de Cordoba Vario en de Alhambra. Echter ook de Ibiza en de Cordoba hebben zich uitstekend weten te handhaven in de concurrerende markt.

Alle modellen van SEAT worden gekenmerkt door hun Mediterrane styling. Ze bieden bijzonder hoogwaardige en moderne techniek, een opvallend uitgebreide uitrusting, en een sportief karakter. De veiligheidsvoorzieningen staan op het hoogste peil, en uiteraard zijn SEAT's tevens optimaal gericht op een beperkte belasting van het milieu.

Aanbod in vogelvlucht

SEAT Arosa
De topper van SEAT in de compacte klasse, de SEAT Arosa, is voor het eerst op de AutoRAI te zien. Vanaf de marktintroductie in november 1997 zijn ongeveer 4.500 Arosa's geregistreerd. SEAT heeft zich hiermee bij de beste 10 van het Arosa-segment weten te plaatsen. De SEAT Arosa is leverbaar in combinatie met 3 verschillende motoren. De Arosa met 1,0 liter benzinemotor (37 kW/50 pk) is nu standaard voorzien van een bestuurdersairbag en al leverbaar voor f 19.995,-- (incl. BTW/BPM). Daarnaast is een Arosa 1.4 beschikbaar. Deze benzinemotor levert een maximaal vermogen van 44 kW/60 pk bij 4700 t/min. Deze uitvoering is standaard voorzien van onder andere een bestuurdersairbag en stuurbekrachtiging. Tot slot is de Arosa ook leverbaar met een direct ingespoten 1.7 dieselmotor (44 kW/60 pk). Met een gemiddeld verbruik van 4,4 1/100 km is dit een ware zuinigheidskampioen. De Oostenrijker Gerhard Platnner heeft zelfs tijdens een 100.000 kilometerrit een gemiddeld verbruik van 3,64 1/100 km behaald.

SEAT Ibiza
Het motorenaanbod voor de SEAT Ibiza is zeer omvangrijk. Instapper is de 1.4 liter benzinemotor (44 kW/60 pk). Daarnaast is de Ibiza ook leverbaar met een 1.6 liter benzinemotor (55 kW/75 pk). De topmotorisering is de GTi 16V met een vermogen van 110 kW/150 pk, deze is alleen leverbaar op de Ibiza Cupra 2.

Tevens is er een gevarieerde keus in dieselmotoren met een hoogmoderne techniek. Dankzij de verschillende, direct ingespoten dieselmotoren behoort de Ibiza tot de koplopers op het gebied van dieseltechnologie, laag verbruik en goede prestaties. Het Spaanse merk komt hiermee tegemoet aan de wensen van de klanten die willen profiteren van de voordelen van een dieselmotor, maar niet willen inboeten op prestaties en verbruik. De dieselmotoren hebben allen een cilinderinhoud van 1896 cc en het vermogen bedraagt voor de SDi 47 kW/64 pk, de TDi 66 kW/90 pk en de TDi GT Sport 81 kW/l10 pk.

De Ibiza is leverbaar in 3 uitrustingsniveaus: E, S en SXE. Daarnaast zijn er drie aantrekkelijke actiemodellen: Vigo, Cupra 2 en GT Sport. De Ibiza Vigo is gebaseerd op de SE-uitvoering. De auto is onder andere voorzien van een bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, getint glas, een achterspoiler, centrale portiervergrendeling en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

De straatversie van de Ibiza Kit Car heet Ibiza Cupra, hetgeen staat voor Cup Racing. Deze auto beschikt over een zestienkleps tweeliter motor (110 kW/150 pk) en is hiermee de sterkste sportauto in zijn klasse, maar vooral ook de meest betaalbare. De Cupra is bijzonder rijk uitgerust met onder andere ABS/EDS, dubbele airbag, elektrische ramen, met leer afgewerkte sportstoelen en 16 inch wit gespoten lichtmetalen velgen.

De GT Sport heeft onder andere ABS/EDS, dubbele airbag, elektrische ramen, centrale portiervergrendeling incl. afstandsbediening en 16 inch lichtmetalen velgen.

Cordoba
De 4-deurs Cordoba is leverbaar als SXE-uitvoering of met het aantrekkelijke Vigo-pakket. De Cordoba Vigo is een actiemodel op basis van de Cordoba SE en dus standaard voorzien van onder andere een bestuurdersairbag, stuurbekrachtiging, getint glas, hoofdsteunen achter. Daarnaast krijgt de Vigo onder andere de volgende extra's mee: centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen vóór en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

De Cordoba Vigo is te leveren in combinatie met 3 benzinemotoren en 2 direct ingespoten dieselmotoren (SDi en TDi). Daarnaast is nog een 1.6 liter benzinemotor (74 kW/100 pk) leverbaar voor de Cordoba SXE.

Cordoba SX
De Cordoba SX, de vierzits coupé, wordt aangeboden in combinatie met een 1,6 liter benzinemotor (74 kW/100 pk), een 2,0 liter zestienklepper (110 kW/150 pk) of een TDi-motor (81 kW/110 pk). Deze sportieve coupé is rijk uitgerust met onder andere centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, getint glas, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuur, sportstoelen, elektrische ramen vóór, airconditioning, een achterspoiler en een boordcomputer. Daarnaast is een groot aantal veiligheidsitems standaard op de SX aanwezig, zoals: dubbele airbag, ABS en voor de zestienklepper ook nog EDS.

Cordoba Vario
Ook de Cordoba Vario is voor het eerst op de Nederlandse autotentoonstelling te zien. Met de komst van deze stationwagen, in januari 1998, heeft SEAT er wederom een succesnummer bij. Met een verkoopaantal van ruim 2000 stuks in 1998 mag de Cordoba Vario zich bij de beste vijf in zijn segment rekenen.

De SEAT Cordoba Vario is leverbaar in twee uitrustingsniveaus: SE en SXE. Daarnaast is er voor de snelle diesel nog een GT-versie. Het motorenprogramma van de Cordoba Vario bestaat uit 3 benzinemotoren en 3 direct ingespoten dieselmotoren.

Alhambra
Onmiddellijk na de introductie eind 1996 is enthousiast gereageerd op het nieuwe topmodel van SEAT, de Alhambra ruimtewagen. De keus in geboden versies, en hun zeer complete uitrusting die onder meer standaard airconditioning en twee airbags omvat, houdt rekening met individuele wensen van de veeleisende klanten in dit zich sterk ontwikkelend marktsegment.
Met de komst van twee nieuwe motoren in 1998, de 1.8 20V Turbo (110 kW/150 pk) en de 1.9 TDi (81 kW/110 pk) kan SEAT nog beter inspelen op de individuele behoefte van de klant. Er zijn twee uitrustingniveaus beschikbaar, te weten: Comfort en Luxe.

SEAT Sport
SEAT blinkt niet alleen uit in het commerciële vlak. Ook de sportieve prestaties van de SEAT -producten liegen er niet om. In 1998 heeft SEAT wederom met de Ibiza Kit Car een dominerende rol gespeel in het rally-seizoen. Voor de derde keer werd het wereldkampioenschap in de 2 liter klasse behaald.

Daarnaast heeft de World Rally Car bewezen met de concurrentie mee te kunnen. Inmiddels is het eerste WRC-punt behaald en maakt het SEAT Sport-team zich op voor een spannend rallyseizoen.

SEAT Bolero
Met de Bolero presenteert SEAT haar toekomstvisie op een sportauto. Het is een perfecte balans tussen een luxe familie-auto en een voortreffelijke GT. De SEAT Bolero is voorzien van een 2,8 liter V6 motor met een vermogen van 242 kW/330 pk.