Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Fiat presenteert Fiat Seicento Elettra op AutoRAI '99

Datum nieuwsfeit: 11-01-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Fiat tijdens de AutoRAI 99

(11 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Het ligt voor de hand dat er op de Fiat-stand een speciale plaats (of vanwege zijn opmerkelijk compacte formaat moet je misschien wel zeggen: een speciaal plaatsje) is ingeruimd voor een van de meest spraakmakende auto's van dit moment. Uiteraard hebben we het dan over hebben de innovatieve Multipla Fiat.
Maar ook de nieuwe Seicento doet flink van zich spreken. Zo presenteert Fiat tijdens de AutoRAI op het Toekomstpaviljoen de wel heel bijzondere Fiat Seicento Elettra, die desgewenst ook buiten de hallen getest kan worden. Voor een elektrische auto ongekend veelzijdig, met vier volwaardige zitplaatsen bijvoorbeeld, en toch verrassend betaalbaar. Dat geldt zeker voor de meer gangbare Seicento-modellen Young en Hobby. Zeker gezien hun uitrusting zéér scherp geprijsd. Met de Fiat Seicento Hobby is er nu een interessant alternatief voor de ook al enorm populaire Sporting. De verwachtingen zijn hoog gespannen. De Hobby wordt namelijk ook uitgerust met de sterke 1.1-liter FIRE-motor en kost nog geen 18 mille. In deze klasse biedt hij dus erg veel auto voor zijn geld.

De Multipla Fiat behoeft eigenlijk nauwelijks nadere introductie. Zo ongeveer iedereen kent de eigenwijs vormgegeven ruimtewagen en heeft er zijn mening over. Uit de eerste testen in de vakbladen en televisie media in ons land blijkt in ieder geval glashelder dat de filosofie achter zijn design in de praktijk gewoon prima werkt. Nog even kort: de Multipla meet minder dan vier meter, maar is extra breed uitgevoerd om binnenin plaats te kunnen bieden aan twee zitrijen van drie personen. Je kunt dus prima met zijn zessen in de Fiat Multipla terecht. Met daarachter nog meer dan voldoende plek voor bagage ook. Een uniek combinatie. Uiteraard is dat naar behoefte te variëren. De drie achterstoelen zijn verplaatsbaar, omklapbaar en uitneembaar uitgevoerd.
Een aspect dat de testrijders ook steeds weer opvalt, zijn de dynamische rijeigenschappen van de Multipla. Niet alleen wil hij met zijn 1.6-16V of 1.9 JTD krachtbron met forse stappen vooruit, maar het onderstel is ook nadrukkelijk sportief afgestemd. Alles bij elkaar een compromisloos praktische en veelzijdige auto, met een lijn zoals die nog niet eerder is vertoond. En een heel haalbaar prijskaartje. De serie begint immers al onder de magische grens van 40 mille.

In de hoofdrol: de Fiat Seicento
Ook de diverse Seicento's zijn zeker het bekijken waard. De meest bijzondere uitvoering is zonder twijfel de Seicento Elettra. Zijn techniek wordt op het Toekomstpaviljoen gepresenteerd en er is buiten de hallen zelfs een testmodel beschikbaar. Beslist de moeite waard, want het betreft een enorm milieuvriendelijke en stille elektrisch aangedreven versie van de compacte Fiat. Door een geweldig slimme plaatsing van de aandrijving en de accu's biedt hij verrassend genoeg gewoon comfortabel plaats aan vier personen. En achterin zelfs aan de nodige bagage.
Daar komt nog bij dat de Elettra heel vlot rijdt en onder andere door een energie recirculatie systeem bij remmen nog zuinig met de energie omspringt ook. Eigenschappen die Fiat binnen het bereik van een grotere doelgroep wil brengen door de Seicento Elettra een opmerkelijk bescheiden prijskaartje mee te geven. In het exclusieve segment van de volwaardige elektrische auto's ongekend voordelig zelfs. Maar goed, de Elettra zal zonder twijfel geen echt volumemodel worden. Dat is eerder weggelegd voor een aantal nieuwe versie van de gangbare Seicento. Toch al een topper in zijn segment. Met de nieuwe startversie van de Seicento Young (vanaf 15.795 gulden) zal dat zeker crescendo gaan. Qua uitvoering doet hij sterk denken aan de vroegere S. De auto wordt geleverd in frisse kleuren met bijpassend leuke bekleding.
Ook nieuw is de Seicento Hobby. Een model waarvan heel veel wordt verwacht. Hij heeft de rijke uitrusting van de SX, met als extra lichtmetalen velgen, en wordt daarnaast uitgevoerd met de sterke 1.1-liter FIRE-motor die we van de Sporting kennen. Met een prijskaartje van 17.995 gulden kon het wel eens een kraker worden. De Seicento Citymatic vervolgens zal standaard voorzien worden van elektrische stuurbekrachtiging.
Het nieuwe Fiat Seicento aanbod bestaat derhalve uit de volgende versies:
Young fl.15.795,-
Sx fl.16.995,-
Citymatic fl.17.995,-
1.1 Hobby fl.17.995,-
1.1 Sporting fl.20.950,-

Speciale Coupé Fiat Limited Edition
Echt iets voor de liefhebbers is de extra sportief uitgevoerde Coupé Fiat. Of voluit: Coupé Limited Edition 2.0 20V Turbo. Zoals de naam al aangeeft, is die ontwikkeld op basis van de razendsnelle vijfcilinder turbo topversie. En die krijgt een waar liefhebbers pakket mee. Zo beschikt hij niet over vijf maar zes versnellingen, waardoor hij nog eens merkbaar sneller en sportiever is geworden. De Limited Edition is naast de specifieke typeplaatjes uiterlijk herkenbaar aan zijn zijskirts. In het interieur onderscheidt hij zich door leren bekleding en opvallend genoeg ook een aparte startknop. Als in een racewagen.

Punto Fortuna Power
Ook rond de Punto, nog altijd een van de toppers in Europa, valt nieuws te melden. Fiat lanceert een nieuwe uitvoering: de Punto Fortuna Power. Zo rijk uitgevoerd dat hij bijna wel een succesnummer moét worden.
De Fortuna Power is ontwikkeld op basis van de vlotte en toch al heel comfortabele Punto 60 SX. Die krijgt als extra's de volgende zaken mee: stuurbekrachtiging, lichtmetalen velgen met brede banden, mistlampen en radiovoorbereiding met vier speakers en een antenne. Dat alles wordt geleverd vanaf 24.950 gulden. Of 25.950 gulden voor de vijfdeurs uitvoering.

Bravo 100 16V GT
Het Gran Turismo gevoel speelt een hoofdrol bij de nieuwe Fiat Bravo 100 16V GT. Zoals de naam al aangeeft, wordt hij aangedreven door een boven modaal sterke krachtbron. Sportief gespierd dus. Maar wat hem echt van de massa onderscheidt, is zijn nog verder uitgebreide uitrusting.
Ook die krijgt een nadrukkelijk sportief accent mee. De Bravo 100 16V GT beschikt standaard namelijk over: lichtmetalen wielen met brede banden, een achterspoiler, een met leer bekleed stuur en dito pookknop, een fraaie RDS radio-cassettespeler en als wel heel in het oog springende extra's ook ABS en twee airbags. Een geweldig complete en exclusief getinte auto, die voor 34.450 gulden in de showrooms staat.

Marea en Marea Weekend openen aanval op zakelijke rijder Om ook in de hogere middenklasse in te kunnen spelen op de Fiat-filosofie rond verfijnde motor- en veiligheidstechniek komt de nieuwe Marea-generatie eerder dan verwacht naar ons land. In modeljaar '99 zijn zowel de Marea als de Marea Weekend standaard uitgevoerd met ABS en twee airbags. Indien mogelijk nog belangrijker is de nieuwe lijn van dieselmotoren. De huidige TD 75 blijft bestaan, maar krijgt gezelschap van de ultramoderne direct ingespoten JTD's. Zowel de 1.9-liter common-rail motor als zijn wel heel gespierde vijfcilinder 2.4-liter JTD broeder. Een zeer belangrijke stap richting zakelijke markt. Waar vooral de Weekend overigens al heel goed scoort. Overigens wordt in een moeite door nog een groot aantal andere verfijningen aan de Marea's doorgevoerd. Soms zichtbaar in allerlei afwerkingsdetails en bijvoorbeeld een nieuw ontworpen radio, maar soms ook onzichtbare verbeteringen. Maar daarom niet minder belangrijk. Denk aan een verbeterde bescherming tegen frontale botsingen, neerklapbare hoofdsteunen achterin, zijdelings airbags als optie en een zogenaamde aanwezigheidssensor in de rechter stoel. Die het al dan niet afgaan van de rechter airbag(s) regelt. Het kan bij een onverhoopt ongeval enorm in de kosten schelen als het dashboard niet onnodig wordt beschadigd door de airbag.

Ulysse model '99
Tot slot de nieuwe Ulysse. Ook die ondergaat voor '99 een stevige opfrisbeurt, zowel uiterlijk als technisch. De luxe Fiat ruimtewagen krijgt een aantal nieuwe design accenten mee, maar onderscheidt zich vooral door standaard montage van ABS en twee airbags in alle uitvoeringen. Bovendien krijgen op één na alle versies - de uitzondering betreft de Ulysse 1.8L - in '99 airconditioning mee.

U vindt de Fiat-stand in de Hollandhal, standnummer 1107.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie