Chryslers Viper in race-uitvoering trekpleister op AutoRAI

Datum nieuwsfeit: 11-01-1999

Wereldkampioen bij GT2 sportauto's

Viper in race-uitvoering trekpleister bij Chrysler

Een van de absolute trekpleisters tijdens de komende AutoRAI is zonder twijfel de Chrysler Viper GTS-R, de raceversie van de op zich al spectaculaire Viper die de afgelopen jaren op talrijke circuits in de wereld ongenaakbaar was. Met deze auto bewijst DaimlerChrysler dat het ook in de autosport behoort tot de top van de mondiale auto-industrie.

De Chrysler Viper werd begin jaren 90 als concept car gelanceerd tijdens de Detroit Auto Show, waar hij zo enthousiast door het publiek werd ontvangen dat al vrij snel werd besloten de auto in productie te nemen. De reden om de Viper te ontwikkelen was in wezen de wensdroom van de Chrysler-ingenieurs. Zij wilden een auto bouwen die net zo opwindend zou zijn als de beroemde GT-auto's uit de jaren zestig. De specifieke lijn van de auto, het indrukwekkende interieur, de krachtige 8.0 liter V10 motor en de indrukwekkende prestaties bezorgden de Viper een grote populariteit in de vanzelfsprekend vrij kleine niche van supersportauto's.

De autosportplannen van Chrysler vormen een integraal gedeelte van de corporate product ontwikkeling. Het GTS-R programma is ontwikkeld om het platformteam van de Viper ervaring te laten opdoen en te laten leren van de enorme technische, logistieke en praktische uitdagingen die de racewereld biedt.

Het concept van de Viper werd vervolgens door de ontwikkelingsafdeling van Chrysler aangepast teneinde er een echte raceauto van te maken, die bij races over de gehele wereld voor in het veld zou moeten meerijden. Het eerste jaar dat de Viper in het kampioenschap meestreed, 1996, reden al twee Vipers GTS-R de klassieke 24 uurs-race van Le Mans uit, waarbij zelfs één auto eindigde in de top 10.

In 1997 behaalde de Viper GTS-R negen pole positions (beste startplaats na de training), achttien podiumplaatsen en zeven overwinningen. Dit leidde tot twee wereldtitels in het FIA GT2-kampioenschap, zowel voor rijders als voor auto's. Hiermee werd Chrysler de eerste Amerikaanse autofabrikant die een FIA kampioenschap won met een op een productieauto gebaseerde sportauto.

Viper te dominant In 1998, pas het derde jaar dat Chrysler met de Viper actief is in autosport, herhalen de successen zich. Een van de ingeschreven GTS-R Vipers wordt winnaar van de 24 uurs-race in Le Mans, met op de tweede plaats net zo'n Viper. Dit resulteert in het unieke feit dat Chrysler de eerste Amerikaanse fabrikant is met een in Amerika gebouwde auto die Le Mans wint. Gedurende het seizoen zijn de Vipers zo dominant, dat de FIA besluit deze auto's een handicap te geven door ze met 50 kilo extra gewicht te belasten, terwijl de competitie wordt toegestaan meer vermogen uit de motoren te halen. Ondanks deze drastische wijzigingen van de regels tijdens het seizoen, gaan de Vipers gewoon op de ingeslagen weg door met winnen: het FIA-wereldkampioenschap in de GT2-klasse wordt gecontinueerd.

Ook in 1999 zal Chrysler enkele Vipers inzetten in dit kampioenschap, waarbij de enige langeafstandsrace in Europa behoort, de 24 uur van Le Mans. Er wordt opnieuw samengewerkt met het Franse Oreca-team. De regels van de FIA zijn zodanig gewijzigd, dat de Viper kan meedingen naar de titel in de nieuwe klasse voor GT's die zijn gebaseerd op productieauto's. "De Viper is waarschijnlijk van alle deelnemers in het GT-kampioenschap de auto die het meest op een productiemodel is gebaseerd", zegt Lou Patane, executive director van Chrysler Motorsports Operations. "Onze oorspronkelijke beslissing om deel te nemen aan de GT2-klasse wordt onderstreept door ons gevoel dat de toekomst van GT-races ligt in auto's die zijn gebaseerd op productiemodellen, waarmee het publiek in het algemeen en onze consumenten in het bijzonder zich kunnen identificeren. We zijn dan ook zeer tevreden met deze beslissing van de FIA en we zullen er alles aan doen ons succes te continueren."

Raceprogramma integraal onderdeel De reden van Chryslers inspanning in deze tak van autosport is ook duidelijk: Chrysler gaat door met het bouwen van succesvolle auto's voor de weg en het circuit door de ervaringen uit het racen te gebruiken om zijn mensen en zijn processen te verbeteren. Deze programma's leiden tot betere producten. Zo heeft de 'gewone' Viper een rem- en uitlaatsysteem dat is afgeleid van de GTS-R raceauto. Louis Patane: "Onze betrokkenheid bij de autosport is meer dan alleen voor publiciteit of image. Er moeten tastbare voordelen voor het bedrijf zijn, die verder gaan dan het circuit. Onze autosportprogramma's vormen werkelijk een integraal onderdeel van onze productontwikkelingsprocessen."

Ook de samenwerking met Mobil 1 wordt komend jaar voortgezet: de oliemaatschappij zal in 1999 de belangrijkste sponsor zijn op de toekomstige Viper GTS-R. De racesuccessen worden zowel door Mobil Europe Lubricants als door Chrysler gebruikt voor marketing ondersteunende activiteiten.