British Post Office neemt German Parcel over

GCI HOLLAND PR

British Post Office neemt German Parcel over

PERSBERICHT

The British Post Office koopt grote Duitse pakketdienst Eerste grote acquisitie van postbedrijf

The Post Office, het moederbedrijf van Royal Mail, maakte vandaag zijn eerste grote buitenlandse acquisitie bekend: de totale overname van German Parcel, de op drie na grootste particuliere koeriersdienst in Duitsland met een jaarlijkse omzet van _f 250 miljoen. German Parcel heeft ook een aandelenpakket van 23 in General Parcel, het internationale bedrijf dat in 30 Europese landen zijn diensten aanbiedt.

German Parcel in Neuenstein, ten noorden van Frankfurt, is het meest moderne pakketdistributiecentrum ter wereld. Elke week worden hier 2 miljoen pakketten voor expresverzending (afleve-ring de volgende dag) verwerkt. De overname heeft tevens betrekking op vierentwintig franchise onderne-mingen die voor het bedrijf pakketdiensten in Duitsland en voor de rest van Europa verzorgt.

John Roberts, Chief Executive (CEO) van The Post Office, tijdens de aankondiging: ~German Parcel is een formidabele onderneming. In één klap hebben we onze wereldwijde pakketservice capaciteit aanzien-lijk versterkt. Dit is een mijlpaal voor The British Post Office. We hopen al enige jaren een dergelijke grote internationale overname te doen.
~Neville Bain, Post Office Chairman, voegde hier aan toe: Óen dergelijke overname is een belangrijke eerste stap van onze strategie om één van de grootste wereldwijde distributiebedrijven te worden. Ik verwelkom deze overeenkomst dan ook van harte.

~German Parcel heeft drie belangrijke hub's (distributiescentra), waarvan een in Neuenstein (tevens hoofdkantoor), met in totaal 60 depots, 4.000 voertuigen en 4.500 mensen. Vorig jaar werden meer dan 400 miljoen pakketten verwerkt, een groei van 11 procent ten opzichte van 1997.

Topkwaliteit onderneming
De heer Roberts: ~Met deze volledige overname beschikken we in Duitsland, een zeer belangrijk onderdeel van de Europese markt, over een pakketdienst van topkwaliteit. Hiermee onderstreept The Post Office nogmaals haar vastberadenheid om zich wereldwijd als het meest complete distributiebe-drijf te positioneren. Hierdoor zijn we in staat om buitenlandse markten te ontwikkelen en de uitdagingen te benutten die liberalisatie van postmarkt met zich meebrengt, én natuurlijk onze klanten n¢g betere producten en diensten aan te bieden om aan hun verande-rende behoeften tegemoet te komen .

~ ~De Post Office heeft tot deze overname besloten,~ vertelt de heer Roberts, ömdat het er van overtuigd is dat German Parcel de beste pakket-operator in Duitsland is. German Parcel is ook een belangrijke aandeelhouder in het General Parcel netwerk, dat tot een van de beste pakketvervoerders van Europa gerekend mag worden. ~Roberts voegt daar nog aan toe: ~Dit is voor The Post Office een schitterende overname. De onderhandelingen waren zeer complex omdat German Parcel een franchise-onderneming is met circa vierentwintig franchise eigenaren. Het is alom bekend dat een aantal van de grootste postbedrijven en -diensten deze overname maar al te graag hadden afgesloten.

yverheidsgoedkeuring
Om commerciële redenen heeft The Post Office geen uitspraken gedaan over de kosten van de overname. Maar Roberts bevestigt dat de Britse overheid de overname volledig heeft goedgekeurd. Refererend aan de onlangs bekendgemaakte hervormingsmaatregelen zei Roberts:
~Dit is het eerste tastbare resultaat van de commerciële vrijheid voor The Post Office die de Britse staatssecretaris voor Trade & Industry heeft gegeven. Het is voor ons van cruciaal belang, maar alleen nog maar de eerste stap. The Post Office zal nog meer acquisities moeten doen en joint ventures aangaan om als wereldwijd bedrijf de intensieve concurrentie aan te gaan. De Post Office wacht ook met spanning op de White Paper, aan het begin van dit nieuwe jaar.

émsterdam, 11 januari 1999

Noot aan de redactie -