Recordomzet en recordwinst van Intel in vierde kwartaal

Datum nieuwsfeit: 13-01-1999

Intel behaalt in het vierde kwartaal van 1998 een recordomzet en recordwinst

Twaalfde achtereenvolgende jaar met omzetstijging

Rotterdam, 13 januari 1999 - Intel heeft in het vierde kwartaal van boekjaar
1988 nieuwe records gevestigd met betrekking tot omzet en winst. Door de sterke seizoensvraag naar Intel's P6-producten in de tweede helft van het boekjaar heeft het bedrijf met de totale omzet over 1998 een nieuw jaarrecord gevestigd.

In boekjaar 1998 heeft Intel een totale omzet behaald van $ 26,3 miljard, een stijging van 5 procent ten opzichte van het vorige record van $ 25,1 miljard in 1997. De nettowinst was $ 6,1 miljard, 13 procent minder dan de winst van $ 6,9 miljard in 1997. De winst per aandeel van $ 3,45 nam met 11 procent af ten opzichte van $ 3,87 per aandeel in 1997.

De recordomzet in het vierde kwartaal van $ 7,6 miljard was 17 procent hoger dan de omzet van $ 6,5 miljard in het vierde kwartaal van 1997. Vergeleken met de omzet van $ 6,7 in het derde kwartaal van 1998 is de winst in het vierde kwartaal met 13 procent gestegen.

De recordwinst in het vierde kwartaal van $ 2,1 miljard was 18 procent hoger dan de nettowinst van $ 1,7 miljard in het vierde kwartaal van 1997. Vergeleken met de $ 1,6 miljard winst in het derde kwartaal, is de winst in het vierde kwartaal met 32 procent gestegen.

In het vierde kwartaal behaalde Intel ook een recordwinst per aandeel van $
1,19, een toename van 21 procent ten opzichte van de $ 0,98 winst per aandeel in het vierde kwartaal van 1997 en een stijging van 34 procent ten opzichte van de $ 0,89 winst per aandeel in het derde kwartaal van 1998.

"Intel heeft voor het twaalfde achtereenvolgende jaar de omzet zien groeien, ondanks de turbulente markt in 1998," aldus dr. Craig C. Barret, president en chief executive officer van Intel. "In het vierde kwartaal hebben we een recordomzet behaald in Amerika, Europa en in Azië en het gebied rond de Stille Oceaan. Intel start 1999 met een kwartaal waarin het nieuwe producten in voor elk segment van de computermarkt op de markt brengt. In dit kwartaal lanceren we Pentium® III en Pentium III Xeon(tm) processors, de eerste producten van een nieuwe generatie Intel Architecture microprocessors. Op het gebied van de productie zullen we binnenkort gaan overstappen op 0,18 micron, de volgende generatie procestechnologie."

"De investeringen van het afgelopen jaar in de ontwikkeling van nieuwe producten en de verbetering van de productiviteit hebben het bedrijf versterkt, waardoor we een goede uitgangspositie hebben in een markt die concurrerend en dynamisch blijft," besluit Barrett.

"Europa, het Midden Oosten en Afrika vormen de snelst groeiende regio's voor Intel in het vierde kwartaal. De redenen hiervoor zijn eenvoudig: toenemend PC-gebruik en een snelle acceptatie van Internet. Onze nieuwe Pentium II processors hebben snel toepassing gevonden in het middensegment van de computermarkt, zowel voor zakelijk gebruik als thuis, en voor zowel notebooks en desktops als servers. Pentium II PC's vormen tevens een solide platform voor Internet-gebruik. Het Internet-gebruik is niet alleen sterk gegroeid door de nieuwe inhoud en diensten, maar ook door de toegenomen prestaties en de lagere kosten. Verder blijkt dat de overgang naar het nieuwe millennium heeft geleid tot een toegenomen vraag, omdat bedrijven tijdig willen inspelen op hun toekomstige IT-behoeften en hebben geïnvesteerd in Intel-technologie om veilig de eeuwwisseling door te komen," aldus Rob Eckelmann, vice president en managing director van Intel EMEA.

Dit kwartaal heeft Intel een kwartaaldividend van $ 0,04 per aandeel uitgekeerd. Dit dividend werd op 1 december 1998 uitbetaald aan aandeelhouders die op 7 november 1998 geregistreerd stonden. Dit is een stijging ten opzichte van het kwartaaldividend van $ 0,03 per aandeel dat in het vorige kwartaal werd uitgekeerd. Intel heeft gedurende de afgelopen zes jaar ieder kwartaal een dividend uitgekeerd. Dit dividend is de laatste vijf jaar bij iedere uitkering toegenomen.

In het vierde kwartaal heeft Intel in totaal 16,5 miljoen uitstaande aandelen teruggekocht, voor $ 1,5 miljard. In geheel 1998 heeft het bedrijf in totaal 80,9 miljoen aandelen teruggekocht, voor $ 6,7 miljard, en heeft het sinds de start van het programma om aandelen terug te kopen - in 1990 - in totaal 294,3 miljoen aandelen teruggekocht voor $ 13,6 miljard.

Verwachtingen

* Intel verwacht dat de omzet voor het eerste kwartaal van 1999 vanwege seizoensinvloeden lager liggen dan die van het vierde kwartaal van
1998 ($ 7,6 miljard).

* De brutomarge zal in het eerste kwartaal van 1999 iets lager zijn dan de 58 procent van het vierde kwartaal van 1998. Intel verwacht voor geheel 1999 een brutomarge van 57 procent, plus of minus enkele procentpunten, vergeleken met 54 procent voor geheel 1998. Daarbij zal deze marge variëren al naar gelang de hoogte van de omzet en de mix van producten.

* Het bedrijf verwacht in 1999 ongeveer $ 3,0 miljard uit te geven aan R&D, $ 0,3 miljard meer dan in 1998.

Intel is 's werelds grootste chipfabrikant en een vooraanstaand producent van personal computer netwerk- en andere communicatieproducten.

Voor meer informatie
Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Karin van Geelen, telefoon (31)-(0)23-562 82 08

Intel, Pentium en Xeon zijn handelsmerken van Intel Corporation in the Verenigde Staten en andere landen.