Verslag uitreiking Computer!Totaal Trofee 1999

Keywords: Computerblad, Computer!Totaal nieuws, Computer!Totaal Online, IDG

logo Computer!Totaal

Computer!Totaal Trofee 1999

Ieder jaar stijgt de spanning onder de makers en leveranciers van hard- en software. Wie gaat een van de fel begeerde Computer!Totaal Trofeeën winnen, maar vooral: wat wordt het product van het jaar? De vlag kan vooral uit bij Philips en Hewlett-Packard, want die grossieren dit jaar in prijzen.

Op 11 januari werden de trofeeën uitgereikt in de Amsterdamse Koepelkerk, door tv-presentator Angela Groothuizen. Wat dat betreft was er niets nieuws onder de zon, want zowel de plaats van handeling als de presentator waren dezelfde als een jaar tevoren. Nieuw is wel de procedure. Waar het allemaal om draait bij die verkiezing is: wat vinden de lezers van Computer!Totaal de beste producten? In voorgaande jaren zijn daarvoor vragenlijsten toegevoegd bij het blad, met soms ter aanvulling een telefonische enquête. Deze keer heeft het onafhankelijke onderzoeksbureau Team 4 een representatieve steekproef gehouden onder de lezers. Het gaat om een professioneel onderzoek, dus de prijzen zijn bij de juiste winnaars terechtgekomen. En daar gaat het tenslotte allemaal om. Natuurlijk mogen de makers en leveranciers verwachten dat het jaarlijkse onderzoek een getrouw beeld geeft van de werkelijkheid. Het gaat om meer dan de overigens fraaie Computer!Totaal Trofee, maar toch vooral om het vertrouwen dat aanstaande kopers in bepaalde producten hebben. Komt zo'n product voor in de top-drie van deze jaarlijkse competitie om de gunst van de lezers, dan maakt dat beslist indruk en heeft het gunstige gevolgen voor de verkoop. Niet voor niets zullen fabrikanten de komende maanden vol trots in hun advertenties melden dat zij een trofee hebben gewonnen. Die functie heeft de Computer!Totaal Trofee ook: bedrijven stimuleren om het nét nog even beter te doen. Voor u als lezer is het natuurlijk aardig om te kijken wie met de beste resultaten uit de bus komt. Zit uw favoriete product in de top, of is het misschien zelfs wel bekroond als beste product?

Product van het jaar

Spannend was het dit jaar vooral bij de verkiezing van het product van het jaar. Dat Windows 98 een van de kandidaten was zal niemand verbazen, maar de cd-recorder is door de meeste lezers van Computer!Totaal als product van het jaar genoemd. Op de tweede plaats eindigde de DVD-speler en de derde plaats in deze categorie was voor Windows 98. Blijft nog de vraag: welke fabrikant van cd-recorders kreeg de voorkeur van de lezers? Het was een nek-een-nekrace, maar uiteindelijk werd Philips hier de winnaar. Op de tweede plaats eindigde Hewlett-Packard. Tweede worden is misschien een beetje teleurstellend, maar HP had tijdens de uitreiking bepaald niet te klagen. Prijzen volop!

Dit zijn de winnaars

Achter de namen van de fabrikanten en producten staan steeds de percentages vermeld.

Hardware Cd-romspeler Philips 18,2 A-Open 16,2 Plextor 6,8

Cd-recorder Philips 26,4 Hewlett-Packard 23,6 Sony 2,6

Draagbare computer Toshiba 34,2 Compaq 14,4 IBM 3,6

Digitale fotocamera Sony 20,6 Canon 12,8 Kodak 7,4

Geluidskaart Creative Labs 56,4 Diamond 3,8 Terratec 3

Inkjetprinter Hewlett-Packard 59,6 Epson 22,6 Canon 6,8

Laserprinter Hewlett-Packard 64,6 Canon 3,4 Epson 2,4

Modem US-Robotics/3Com 13,6 Dynalink 12,8 E-tech 10,2

Monitor Philips 21,8 Iiyama 21,4 Sony 10

Opslag (geen harde schijf) Iomega 34,4 Hewlett-Packard/Colorado 7 Philips 5,6

Personal computer Compaq 25,6 Dell 9,8 IBM 6,2

Scanner Hewlett-Packard 38,8 Trust 5,2 Canon 5

Videokaart Diamond 41,8 Matrox 10,2 Creative Labs 3,6

Software Internet-browser Netscape Communicator 40,8 Microsoft Internet Explorer 40,2

Programmeertaal Java 13,2 Microsoft Visual Basic 10,4 C++ (Borland) 8,8

E-mailprogramma Microsoft 37,8 Netscape Messenger 13,2 Eudora 7,2

Beeldbewerking, tekenprogramma's en dtp CorelDRAW 25,6 Adobe Photoshop 20,8 Paintshop Pro 6,6

Office-suite Microsoft Office '97 60,6 Corel WP Suite 10,2 Lotus SmartSuite 2

De beste... Beste support op hardwaregebied Hewlett-Packard 12,2 Compaq 6,4 Dell 4,8

Beste support op softwaregebied Microsoft 22,2 Davilex 4,8 Hewlett-Packard 2

Beste zoekmachine Internet Alta Vista 39,8 Yahoo! 17,4 Ilse 5,4

Beste Internet-toegang Planet Internet/WorldAccess 12,6 WorldOnline/TIP 10,8 UUnet (NLnet/HCC) 7,8

Vakjury prijs De vakjury bestond dit jaar uit:

-Hans Doorn, Hoofdredacteur Computer!Totaal en voorzitter Vakjury -Marcel Warmerdam, research manager IDC Benelux -Lucie Blom, vice-voorzitter HCC, docent en journalist -Dé Reyne, partner onderzoeksbureau Team Vier -Alfred Monterie, redacteur bij de Telegraaf (o.a. de i pagina)

Zij hebben gekozen uit de volgende fenomenen die belangrijk zijn geweest voor de computergebruikend Nederland, volgens het offieciële rapport: "Doelstelling van de prijs is dat deze bestemd is voor een product, bedrijf, ontwikkeling of persoon verantwoordelijk voor een duidelijke verbetering of verandering die invloed heeft op het computergebruik van Nederlanders en dat van de lezers van Computer!Totaal in het bijzonder."

-Het muiswieltje -De Apple iMac -Staatssecretaris Vermeend (i.v.m. het pc-privé project)

Wie heeft er gewonnen?

Lees dat in het citaat uit het vakjury rapport.. online na 11 januari 19:00 uur!

Berend Harmens Computer!Totaal trofee 1999