Politiebericht Drenthe

Datum nieuwsfeit: 13-01-1999

Persberichten woensdagmorgen 13 januari tot 9.30 uur 09:51 woensdag 13 januari 1999

Ernest Zinsmeyer 0592 383017/0622 662875

ERICA
Auto te water
Gisteravond even na 23.00 reed een 20-jarige automobilist uit Klazienaveen van Erica naar zijn woonplaats. Op de Verlengde Vaart Noordzijde gleed zijn auto op het besneeuwde wegdek in de bocht weg, eerst tegen de linkerstoeprand en daarna rechts het kanaal in. Een buurtbewoner stond op dat moment sneeuw te ruimen op zijn oprit, en zag de achterlichten in het kanaal verdwijnen. Hij hielp de automobilist vervolgens uit het kanaal. De auto is later uit het kanaal getakeld.

MEPPEL
Aanrijding door gladheid en alcohol
Gisteravond omstreeks 20.30 uur kwamen twee inwoners van Meppel aan het bureau aldaar, met de mededeling dat ze op de Eendrachtstraat tegen elkaar waren gebotst met hun auto's. Ze kwamen elkaar tegen op deze straat, en een van hen (46 jaar) was op het gladde wegdek in een slip geraakt en tegen de ander (38 jaar) gebotst. Beide bestuurders bleken echter alcohol te hebben gedronken. Bij een ademtest blies de 46-jarige bestuurder 470 UGL ongeveer 1,1 promille. De ander blies 515 UGL, ongeveer 1,2 promille. Van deze bestuurder werd het rijbewijs ingevorderd, omdat het voor hem niet de eerste keer was dat hij op deze manier met de politie in aanraking kwam. De politie maakt proces-verbaal op en beide bestuurders kregen een snelrechtdagvaarding mee.

EEXT
Auto tegen boom
Gistermiddag tegen vijf uur gleed een 62-jarige automobiliste uit Eext op het door sneeuwval glad geworden wegdek van 't Wit in een bocht rechtdoor. Ze kwam tot stilstand tegen een boom. Ze is na het ongeval per ambulance overgebracht naar het Academisch Ziekenhuis Groningen met borstklachten.

NIEUW-AMSTERDAM
Gistermiddag merkte een 25-jarige man uit Erica, dat uit zijn auto die geparkeerd stond aan de Vaart Noordzijde, 23 cd's waren gestolen. Het bleek dat een raam een stukje naar beneden kon worden geduwd, waarna het portier geopend kon worden.

GASSELTERNIJVEEN
Woninginbraak
Gisteravond is ingebroken in een woning aan de Eems. Dat vond plaats tussen 18.30 en 22.30 uur. De 30-jarige bewoner merkte bij thuiskomst dat de deur van de bijkeuken met grof geweld was opengebroken. De woning bleek grotendeels te zijn doorzocht. Behalve een videorecorder, een geldbedrag en enkele sieraden zijn ook twee dartborden weggenomen, een gewone en een elektrische.

ASSEN
Inbraak wijkgebouw
Gisteren is aan het eind van de middag ingebroken in een wijkgebouw aan de Echtenstraat. De dader heeft zich toegang tot het gebouw verschaft via een dakkoepel. Op deze manier heeft de dader het gebouw ook weer verlaten. Er wordt niets vermist.

MEPPEL
Winkeldief aangehouden
Gistermiddag omstreeks 17.15 uur is een 34-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden wegens diefstal in een winkel aan de Touwstraat. Een getuige zag dat de man een compleet kostuum in een plastic tas stopte, en deze onder zijn jas deed. Daarna liep hij de winkel uit. De getuige pakte de man vast en er ontstond een korte worsteling. Daarna kon de man aan de inmiddels ter plaatse gekomen politiemensen worden overgedragen. Hij bleek in een tas nog twee gestolen kostuums te hebben. Van de diefstal wordt een proces-verbaal opgemaakt, en de man heeft een snelrechtdagvaarding ontvangen. De totale waarde van de aangetroffen kostuums bedraagt ongeveer F 2700.-

KLAZIENAVEEN
Winkeldief aangehouden
Gisteravond om 19.30 uur is een 41-jarige man uit Zwartemeer aangehouden wegens diefstal van een lamp ter waarde van F 19,45. Dat gebeurde bij een bouwmarkt aan de Pastoor Jongeriusstraat. In overleg met Justitie is hem een transactie van F 300.- aangeboden, die hij heeft betaald. Daarmee is deze zaak afgehandeld.

SNELHEIDSCONTROLES
Assen
Op de Hoofdvaartsweg zijn gistermiddag 74 voertuigen gecontroleerd, met daarbij 10 overtreders van de maximumsnelheid van 50 km/u. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 69 km/u.
Op de Groningerstraat zijn 38 bestuurders bekeurd, op een gecontroleerd aantal van 290. De hoogste snelheid bedroeg hier 71 km/u. Beilen
Op de Esweg zijn 320 voertuigen gecontroleerd, waaronder 14 overtreders. Hoogste snelheid was 62 km/u.
Op de Lieving 285 gecontroleerde voertuigen, met daarbij 27 overtredingen. Hoogste snelheid 73 km/u.
Op de Eursingerweg zijn 50 voertuigen gecontroleerd; 5 bestuurders reden te snel. De snelste reed 76 km/u. De snelheid is hier gemeten tussen de verkeersdrempels.
Op de Torenlaan bleken 2 bestuurders te snel te hebben gereden, op een gecontroleerd aantal van 60. Hoogste snelheid was hier 63 km/u. Smilde
Op de Veenhoopsweg zijn 22 bekeuringen uitgedeeld. In totaal zijn hier 360 auto's gecontroleerd. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 72 km/u.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe