Politiebericht Den Bosch

POLITIE GEHINDERD BIJ STRENGERE AANPAK BETEUGELING GEWELD EN OVERLAST IN

HET UITGAANSLEVEN

('s-Hertogenbosch)

De politie District Den Bosch hanteert sinds medio 1998 een strengere aanpak van beteugeling van geweld en overlast in het uitgaansleven van Den Bosch. Door o.a. inzet van extra personeel op de zogenaamde "uitgaansuren" probeert de politie excessen op gebied van geweld en overlast te voorkomen Zij wordt daarbij in toenemende mate gehinderd door uitgaanspubliek dat de politie belet haar taak uit te voeren. Het uitgaanspubliek bemoeit zich, veelal onder invloed van alcoholhoudende drank, met het werk van de agenten. De politie laat zich niet door deze lieden weerhouden en treedt op deze momenten streng doch rechtvaardig op.

Een voorbeeld van hinderlijk gedrag van het uitgaanspubliek deed zich voor in de nacht van zaterdag op zondag. Een groep van ruim honderd mensen, veelal onder invloed van alcohol, hinderde de politie ernstig bij haar werkzaamheden. Een vijftal agenten hield bij een horecagelegenheid aan de Vughterstraat in 's-Hertogenbosch een 19-jarige Bosschenaar aan wegens mishandeling van een 24-jarige Bosschenaar. Toen zij de verdachte over wilden brengen naar het politiebureau probeerde een kerngroep van 15 tot 20 mensen dit te voorkomen. Zij belaagden de agenten en probeerden het overbrengen van de arrestant op allerlei manieren te voorkomen. De politie probeerde met praten en enig trek- en duwwerk de zaak weer tot bedaren te brengen. Door het optreden van het uitgaanspubliek was het helaas noodzakelijk dat politiemensen met gebruik van een hond een charge uit moesten voeren. Een meisje raakte gewond door een klap met een wapenstok. Een ander meisje liep verwondin-gen op aan haar zitvlak terwijl zij in het gedrang door een winkelruit werd gedrukt. Met assistentie van diverse politie-eenheden en inzet van paarden kon de 19-jarige verdachte worden overgebracht naar het politiebureau. Een 21-jarige en 19-jarige verdachte zijn respectievelijk aangehouden voor verzet en belediging. Na de actie keerde de rust terug.

VERDACHTE BEROVING TAXICHAUFFEUR AANGEHOUDEN ('s-Hertogenbosch)

Maandagmorgen is in zijn ouderlijke woning aan de Zesde Reit in 's-Hertogenbosch een 14-jarige verdachte aangehouden als verdacht van beroving van een taxichauffeur. De taxichauffeur pikte op vrijdagdagochtend omstreeks 05.00 uur in het Eerste Korenstraatje drie mannen op. Op de Ploossche Hof in 's-Hertogenbosch vroeg het drietal de taxichauffeur te stoppen. Twee van de mannen pakten het slachtoffer vast, terwijl de derde hem van zijn dagopbrengst van enkele honderden guldens beroofde. Het drietal ging er te voet vandoor. De politie verwacht nog meer aanhoudingen te kunnen verrichten.

AUTO NA VRIJPARTIJ TE WATER ('s-Hertogenbosch)

Zondagmorgen deed op het politiebureau in 's-Hertogenbosch een 22-jarige Bossche-naar valse aangifte van diefstal van zijn auto. Het was de agent die de aangifte opnam opgevallen dat de man zich nogal zenuwachtig gedroeg. Hij keek dan ook even in het bedrijfsprocessensysteem. Daaruit bleek dat de auto eerder die nacht was aangetroffen in een wiel aan de Heines in 's-Hertogenbosch. Gezien de sporen die terplaatse waren aangetroffen bleek dat aan de "diefstal" een luchtje zat. De agent confronteerde de zenuwachtige Bosschenaar met het feit dat het doen van valse aangifte strafbaar is. De 22-jarige man bekende al snel. Hij had zijn auto samen met zijn vriendin geparkeerd op een sterk aflopend talud bij het watertje. Hij zette de auto in zijn versnelling en op de handrem. Bij een "heftige"vrijpartij die daarop volgde gleed de auto over het besneeuwde talud naar beneden. De auto kwam op een vissteiger zodanig tot stilstand, dat hij niet meer op eigen kracht weg kon rijden. Een gewaarschuwde vriend probeerde met een sleepkabel de auto naar boven te trekken. De sleepkabel knapte en de auto kwam in het water terecht. Aangezien de auto van een broer van de Bosschenaar was, besloot hij een diefstal in scène te zetten en trapte een ruit van de auto in. Gezien de schade aan de auto en de hoge takelkosten die op de 22-jarige man zullen worden verhaald, besloot de politie geen proces-verbaal op te maken tegen de onfortuinlijke Bosschenaar.

VERDACHTE BETAALT REKENING NIET ('s-Hertogenbosch)

Zondagavond is een 48-jarige Bosschenaar aangehouden wegens het dineren zonder te betalen in een horecagelegenheid aan de Kolperstraat in 's-Hertogenbosch. De man verliet de zaak zonder een rekening van ruim Fl. 40,= te betalen. De eigenaar van de zaak achterhaalde de verdachte op de Krullaartstraat en droeg hem over aan de politie. De verdachte is ingesloten op het politiebureau en wenste geen verklaring af te leggen.

WONINGINBRAAK ('s-Hertogenbosch)

Zondagavond is ingebroken in een woning aan de Karel Doormanstraat in 's-Herto-genbosch. Toegang is verkregen door het forceren van een raam. Uit de woning zijn o.a. sieraden, een laptop en sterke drank weggenomen.

DIEFSTAL MERCEDES (Heusden)

Van zondag op maandag is vanaf de Oudheusdensestraat in Heusden een groene Mercedes 250D met het kenteken FJ-LG-29 ontvreemd.