Microsoft annonceert BackOffice Server 4.5

Datum nieuwsfeit: 14-01-1999

Microsoft annonceert BackOffice Server 4.5

Schiphol-Rijk/Brussel, 14 januari 1999 - Microsoft annonceert Microsoft BackOffice Server 4.5, een complete, geïntegreerde reeks van serverapplicaties, geoptimaliseerd voor het Windows NT Server-besturingssysteem. Deze reeks vereenvoudigt de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van krachtige oplossingen voor afdelingen en middelgrote organisaties. De BackOffice Server 4.5 reeks, die zich momenteel in een bèta-testfase bevindt, biedt nieuwe mogelijkheden voor het doorvoeren van een consistente IT-infrastructuur over verschillende vestigingen of afdelingen. Tevens beschikt het product over een reeks van specifieke BackOffice Server Management-consoles voor veel voorkomende beheertaken. BackOffice Server 4.5 verzorgt de geïntegreerde installatie en configuratie van de nieuwste componenten uit de BackOffice-reeks van serverapplicaties en service packs, waaronder Microsoft SQL Server 7.0, Systems Management Server
2.0 en Windows NT Server 4.0 Service Pack 4.

Volgens Rich Tong, vice president of marketing voor de Applications and Tools Group bij Microsoft, hebben klanten te kennen gegeven, dat zij het aantal servers dat zij beheren willen consolideren en daarbij de het gemakkelijk om een vestiging of afdeling te voorzien van een complete, geïntegreerde infrastructuur- of een applicatieserver. Deze configuratie kan vervolgens over de gehele organisatie worden gerepliceerd, met een gestandaardiseerde console voor het beheer," aldus Tong.

Eenvoudige implementatie met BackOffice Server 4.5 Aangezien de bestaande configuratie automatisch wordt herkend, kan de gebruiker van BackOffice Server 4.5 systemen sneller configureren. Uit dit proces volgt een advies over de geëigende componenten en service pack upgrades. Ook worden vele parameters automatisch ingesteld, waarmee de benodigde installatietijd en de complexiteit verder worden teruggebracht. BackOffice Server 4.5 voorziet tevens in een aantal nieuwe functies die de installatie van meerdere servers automatiseren, waaronder:

* Herbruikbare installatiescripts - Wanneer eenmaal een standaard serverconfiguratie is bepaald, kan op basis hiervan een script worden gegenereerd voor onbeheerde installatie van de overige servers;
* BackOffice Server installatiewizard - Hiermee kunnen systeembeheerders een server-installatiescript dupliceren naar honderden andere servers, waarbij automatisch de systeemnamen en andere instellingen kunnen worden aangepast.

* Installatiescenario voor andere vestigingen - Met deze functie worden automatisch de instellingen geconfigureerd voor een server op een andere locatie, bijvoorbeeld voor de toetreding tot een Microsoft Exchange Server-site of het installeren van een secundaire Systems Management Server-site.

Verbeterd beheer dankzij nieuwe management consoles BackOffice Server 4.5 vereenvoudigt het beheer met behulp van een nieuwe BackOffice Server Manager, die is gebaseerd op de Microsoft Management Console. De BackOffice Server Manager vormt één enkel beheersysteem voor algemene beheertaken en beschikt over vier consoles die zijn geoptimaliseerd voor 'entry level' helpdesk-medewerkers, web-beheerders, lokale beheerders en centrale systeembeheerders. De consoles kunnen gemakkelijk worden aangepast voor gebruik van zelf ontwikkelde of van derden afkomstige beheertools.

BackOffice Server 4.5 vereenvoudigt applicatieontwikkeling met verbeterde intranet-startsite
Met behulp van BackOffice Server 4.5 kunnen organisaties gemakkelijk een Windows Distributed interNet Applications (Windows DNA) -architectuur opzetten en beheren. Daartoe beschikt het product over een aantal belangrijke applicatie-servercomponenten, waaronder web-, e-mail-, database- en zoekservers, alsmede services voor de integratie van hostsystemen, toegang tot Internet en beheer van desktops. BackOffice Server 4.5 voorziet tevens in alle benodigde servercomponenten voor het ontwikkelen van uitgebreide Office 2000-compatibele oplossingen. Dit betreft onder meer een OLAP-server in SQL Server 7.0 die integreert met Microsoft Excel, e-mail- en werkgroupfuncties van Exchange Server en Outlook 2000, en een webserver voor het implementeren van Office Server Extensions.

Doordat BackOffice Server 4.5 ook voorziet in een volledige functionele intranet startsite met zeven applicaties, waaronder nieuws, een documentenbibliotheek, een evenementenkalender, discussiegroepen, onkostenbeheer en helpdesk-applicaties kunnen organisaties snel een web site ontwikkelen. Deze applicaties laten de gebruiker zien hoe ze krachtige weboplossingen kunnen bouwen die meerdere BackOffice-componenten integreren. Daarbij worden Site Server 3.0, Microsoft Transaction Server en Office 2000 Web Components ondersteund.

Nieuwe licentiemogelijkheden
BackOffice Server 4.5 helpt bij het reduceren van de administratiekosten van licenties door te voorzien in één licentie voor alle componenten die op één server zijn geïnstalleerd. Klanten kunnen de volgende onderdelen vrij gebruiken:

* Microsoft Windows NT Server 4.0;

* Microsoft Windows NT Option Pack (met Internet Information Server
4.0, Microsoft Transaction Server 2.0 en Microsoft Message Queue Server
1.0);

* Microsoft Exchange Server 5.5;

* Microsoft Proxy Server 2.0;

* Microsoft SNA Server 4.0;

* Microsoft SQL Server 7.0;

* Microsoft Site Server 3.0;

* Microsoft Systems Management Server 2.0.

Daarnaast bevat BackOffice Server 4.5 de volgende clientsoftware: Outlook
2000 (hiervoor zijn Exchange of BackOffice Client Access Licenties vereist), FrontPage 2000 voor het creëren en beheren van web sites (licentie voor één gebruiker), het Visual InterDev web-ontwikkelsysteem 6.0 (licentie voor één gebruiker) en Seagate Crystal Info 6.0 (licentie voor vijf gebruikers).

De BackOffice Client Access Licentie - eveneens vernieuwd - vermindert de administratiekosten voor licenties. Hiermee volstaat één enkele licentie voor de toegang tot de componenten van BackOffice Server 4.5, ongeacht of deze gebruikt worden als onderdeel van BackOffice Server 4.5, of als losse componenten.

Microsoft BackOffice Server is een complete reeks van geïntegreerde serverapplicaties voor organisaties van iedere grootte. De gehele BackOffice-familie bestaat uit Microsoft BackOffice Small Business Server, Microsoft BackOffice Server en de individuele BackOffice-applicaties.

Prijzen en beschikbaarheid
Microsoft BackOffice Server en de bijbehorende Client Access Licentie bieden de meest eenvoudige en rendabele manier om de producten uit de BackOffice-reeks te licenseren en gebruiken. De prijs van BackOffice Server
4.5 is nog niet vastgesteld. BackOffice Server 4.5, dat zich momenteel in een bèta-testfase bevindt, zal naar verwachting in de eerste helft van 1999 verschijnen. Klanten die de huidige versie BackOffice 4.0 aanschaffen tussen
1 januari en 30 mei 1999 hebben recht op een gratis upgrade naar BackOffice Server 4.5 (exclusief order- en verzendkosten). Uitgebreide informatie over BackOffice Server, inclusief een web-demonstratie van de nieuwe mogelijkheden van BackOffice Server 4.5, is te vinden op de Microsoft web site, op: www.microsoft.com/ backofficeserver/.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen,
serverapplicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32, ofMicrosoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14, of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08. Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.