Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Minister wil stevige aanpak alcoholreclame en sponsoring

Datum nieuwsfeit: 14-01-1999
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Ministerie van VWS


Minister wil stevige aanpak alcoholreclame en sponsoring

Donderdag 14 januari 1999, persbericht nummer 1

De Code voor alcoholhoudende dranken draagt niet meer voldoende bij aan het alcoholmatigingsbeleid van de regering. Minister Borst wil dan ook overleg met de hele alcoholbranche om te komen tot een nieuwe, aangescherpte vorm en inhoud van deze zelfregulering. Ook wil zij afspraken maken over actiever toezicht en duidelijke sancties. Dit schrijft minister Borst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief aan de Tweede Kamer over de Drank- en Horecawet (*).

De Code voor alcoholhoudende dranken is in 1990 tot stand gekomen. In deze code staan branche-afspraken over beperkingen aan reclame-uitingen en verkoopbevorderende activiteiten zoals sponsoring.
De minister schrijft de Kamer dat de code in het begin van de jaren negentig alleszins redelijk heeft gewerkt, maar dat er de laatste jaren slijtage is gaan optreden en dat de grenzen al te zeer afgetast en ook regelmatig overschreden worden.

Sportsponsoring, vooral door de brouwers, is sinds 1990 sterk toegenomen. Bierreclame bij sportevenementen, vooral bij tennis en voetbal, is te zichtbaar geworden. Twee grote biermerken staan op de derde en vijfde plaats op de lijst van grootste sportsponsors. Op zich vindt minister Borst sponsoring toelaatbaar, mits de commerciële uitingen beperkt blijven.
Ook de sponsoring van en reclame bij jongeren- en muziekevenementen is de afgelopen jaren fiks gegroeid. Op de top tien van grootste sponsoren van jongerenevenementen staan biermerken op de plaatsen één en zes.
Verder heeft de sponsoring van televisieprogrammas een grote vlucht genomen, waarbij het in veel gevallen gaat om programmas op de populaire muziekzenders.Het laatste hoofdpunt van kritiek op het functioneren van de Code betreft het feit dat in veel alcoholreclame nog steeds een verband wordt gesuggereerd tussen drinken en sociaal of seksueel succes. Dit is in strijd met de EU-richtlijn televisie zonder grenzen.

Minister Borst is ook van mening dat piekuren in de horeca en happy hours een overtreding van de Code voor alcoholhoudende dranken zijn. Mede gezien het alcoholmisbruik en redeloos geweld vindt zij dit een zwaarwegend punt.

Voorstel tot wijzigen drank en horeca-wet

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie