Oproep Laurens Jan Brinkhorst D66 voor Europese verkiezingen

Datum nieuwsfeit: 15-01-1999

D66 Nieuws

De visie van D66Meer informatie over de partijOpinie-artikelenD66 Interactief!Wat staat er te gebeuren?Verwijzingen

Lijsttrekkersschap Europese Verkiezingen

Oproep van Laurens Jan Brinkhorst

14 januari 1999

De strijd om de volgorde van de D66 lijst voor de Europese verkiezingen is gestreden. Zowel Bob van den Bos als Johanna Boogerd-Quaak zullen in het Europees Parlement komen en we hopen natuurlijk ook op de komst van Lousewies van der Laan. Het gaat nu om de vraag wie de lijst moet trekken. Wat mij betreft zou dat Johanna Boogerd-Quaak moeten zijn. Deze week in Straatsburg is weer bewezen hoe belangrijk het is dat een Europarlementariër met Europese ervaring de lijst trekt. Geen nationale parlementariër kan het inzicht hebben hoe en waarom de fractie op de kwesties met betrekking tot de motie van wantrouwen tegen de commissie heeft gestemd en wat de werkelijke essentiële punten waren. Bob heeft zijn verdiensten en ervaring in de Tweede Kamer opgedaan en dat is zeker ook een winstpnt in Europa. Ik heb dat zelf ook altijd als belangrijk ervaren. Maar met het voorzitterschap zit het wat anders. Vijf jaar ervaring in Europa geeft je een bredere invalshoek en een beter inzicht in het Europese speelveld.
Johanna heeft bovendien Europese portefeuilles beheerd die ook in de toekomst relevant zijn. Zij heeft prestige in de fractie en kan dus een vliegende start maken. Daarom hoop ik dat zij zich ook kandidaat stelt voor het voorzitterschap. Daarmee heeft D66 een keuze! Laurens Jan Brinkhorst E-mail: (ljbrinkhorst@europarl.eu.int)