AXENT Technologies neemt Internet Tools over

Datum nieuwsfeit: 15-01-1999

AXENT neemt Internet Tools, Inc. over

Houten/Aartselaar, 14 januari 1999

– AXENT Technologies, toonaangevend leverancier van informatiebeveiligingsoplossingen en marktleider op het gebied van security assessment en intrusion detection, kondigt de acquisitie aan van Internet Tools, Inc. Internet Tools – gevestigd in Fremont, Californië (USA) – is leverancier van geavanceerde intrusion detection-software: ID-Trak™. AXENT verwacht 750.000 aandelen uit te keren aan houders van aandelen en opties van Internet Tools.

Deze acquisitie dient drie doelen. Ten eerste versterkt AXENT op deze wijze het aanbod op het gebied van de bescherming van Web-servers, e-business, e-commerce en intranetten. IDC, toonaangevend marktonderzoeksbureau, geeft aan dat de e-commerce- en e-business-markt van 69 miljard dollar in 1999 zal groeien tot 900 miljard dollar in 2002. De technologie waar Internet Tools patent op heeft, voorziet de gebruiker van een efficiënte en eenvoudige wijze om zich tegen aanvallen via het Internet en/of andere computernetwerken te beschermen.

Ten tweede versterkt deze overname AXENT’s technologische voorsprong in de intrusion detection systems-markt (IDS), één van de snelst groeiende segmenten in de IT-beveiligingsmarkt. Door ID-Trak te integreren met AXENT’s bestaande intrusion detection-producten, is AXENT de eerste onderneming die haar klanten een volledig geïntegreerd, op het netwerk gebaseerd intrusion detection-systeem kan bieden, dat vanuit één centraal punt beheerd kan worden en alle belangrijke platformen dekt.

Tenslotte verkrijgt AXENT met deze overname Internet Tools’ ID-Trak-productlijn. ID-Trak vult AXENT’s bestaande oplossingen aan met de gepatenteerde Stateful Dynamic Signature Inspection-technologie (SDSI). Dit biedt klanten een doorbraak op het gebied van customizing, schaalbaarheid en prestatievermogen.

"Met de alsmaar toenemende beveiligingsrisico’s zoeken klanten naar geïntegreerde oplossingen om security-bedreigingen te identificeren en te elimineren en non-stop te scannen, naar eventuele inbraken", aldus John Becker, CEO van AXENT Technologies. "Als marktleider in intrusion detection en Internet-beveiliging ontwikkelt en koopt AXENT de meest geavanceerde oplossingen. De overname van Internet Tools is voor ons een goede stap, omdat we niet alleen de vooruitstrevende technologie van Internet Tools overnemen, maar ook de intrusion detection-experts. En die zijn schaars in onze snelgroeiende markt."

AXENT en Internet Tools zijn reeds begonnen met het integreren van ID-Trak in AXENT’s productlijn. Het resultaat van deze integratie, een stand-alone network-based intrusion detection-oplossing genaamd NetProwler 3.0, zal begin 1999 geïntroduceerd worden. Met AXENT’s Intruder Alert dienende als enterprise management framework voor NetProwler 3.0, is AXENT de enige leverancier die intrusion detection biedt op basis van alle gebieden: netwerk- en host-gebaseerd, en door middel van audit trial-analyses.

Volgens een onderzoek van de Hurwitz Groep (Information Security: Assessing Risks and Detection Intrusions) was AXENT onbetwist marktleider voor de combinatie van de risk assessment-producten (Enterprise Security Manager) en Intrusion Detection System-producten (Intruder Alert), met een marktaandeel van 43%.

AXENT Technologies, Inc.

AXENT Technologies richt zich met haar Security Strategy op het beschermen van bedrijfsinformatie. Met de beveiligingsoplossingen van AXENT Technologies stelt de gebruiker zijn/haar communicatie op een eenvoudige en efficiënte wijze veilig. AXENT’s producten zijn geschikt voor de beveiliging van de perimeter, de infrastructuur, het Internet en het extranet en bieden tevens oplossingen voor Security Administration. De product suite van AXENT biedt security assessment, intrusion detection, remote access security, single sign-on, Virtual Private Networks, Web-security en firewalls voor UNIX-, Windows-, NetWare- en midrange besturingssystemen in heterogene computing-omgevingen.

Het hoofdkantoor van het Amerikaanse AXENT Technologies staat in Rockville, Maryland. De beveiligingsleverancier is in de Benelux gevestigd in Aartselaar (België) en Houten (Nederland). Meer informatie over AXENT is te vinden op www.axent.com

Voor meer persinformatie

AXENT Technologies BV Lammers van Toorenburg PR

Frédérique Coers-Colsen Emile Voogt