Duitse consumptie van paddestoelen stijgt flink

Datum nieuwsfeit: 15-01-1999

TuinbouwNet

Duitse consumptie van paddestoelen stijgt flink

Duitse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van 1998 zestien procent meer verse paddestoelen gekocht in vergelijking met dezelfde periode van het jaar daarvoor. Ook asperges en ijsbergsla waren vorig jaar erg in trek bij onze oosterburen, zo blijkt uit cijfers van het Duitse ZMP.

De huishoudens in Duitsland kochten vorig jaar van januari tot oktober gemiddeld 810 gram paddestoelen tegen 700 gram in hetzelfde tijdvak van 1997. Vooral de 'wilde' paddestoelen mochten zich verheugen in een groeiende belangstelling. Ook de consumptie van champignons groeide, zij het bescheiden. Opvallend was verder de toename van de aankopen van asperges bij onze oosterburen. In 1998 werd een groei van tien procent geregistreerd vergeleken met het jaar daarvoor. De consumptie van ijsbergsla zit in Duitsland ook nog niet aan z'n top. De traditionele kropsla verloor verder terrein (- 3 procent) aan ijsbergsla. In totaal groeide de aankopen van saladegroenten met zeven procent.

De vruchtgroenten (o.a. tomaten, komkommers en paprika's) blijven in Duitsland veruit de belangrijkste groente. De totale consumptie van deze producten bleef in de eerste negen maanden van 1998 vrijwel gelijk aan die van het jaar daarvoor. De aankopen van kool- en peensoorten liepen licht terug. In totaal kochten Duitse huishoudens in de eerste drie kwartalen van 1998 bijna 48 kilo verse groenten, een groei van ruim 1 procent ten opzichte van 1997. Voor die 48 kilo gaven de Duitsers gemiddeld 170 gulden uit, vijf procent meer dan een jaar geleden.

Volgens het Productschap Tuinbouw (PT) heeft de Nederlandse tuinbouw niet geprofiteerd van de toegenomen belangstelling van de Duitse consument voor asperges, champignons en ijsbergsla. De export van Nederlandse asperges en ijsbergsla naar onze oosterburen daalde vorig jaar zelfs, terwijl die van verse champignons stabiel bleef. Volgens het PT telen de Duitsers zelf steeds meer asperges en ijsbergsla, waardoor het voor Nederlandse exporteurs moeilijker wordt om deze producten in Duitsland af te zetten.

Duitsland: aankopen verse groenten

van januari t/m september