Slovenen kopen steeds meer bloemen

Datum nieuwsfeit: 15-01-1999

TuinbouwNet

Slovenen kopen steeds meer bloemen

Bloemen worden steeds populairder in Slovenië. Vooral Valentijns- en Moederdag zorgen de laatste jaren voor extra verkopen van siergewassen, zo blijkt uit een onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) dat op initiatief van het Bloemenbureau Holland (BBH) werd uitgevoerd.

De Slovenen vinden de roos een mooie bloem, die je bij elke gelegenheid kunt geven. Op Valentijnsdag geven de inwoners van Slovenië hun geliefde vaak een rode roos. De anjer is ook populair bij vooral Sloveense mannen. Dit heeft te maken met de gemiddelde lage prijs van deze bloem, zo blijkt uit het onderzoek. Een goede kwaliteit van de bloemen betekent voor de Slovenen: versheid en een gezond uiterlijk. De voorkeur gaat uit naar nog (grotendeels) gesloten bloemknoppen als de aankoop voor eigen gebruik is. Voor bloemen als cadeau hebben ze liever dat de knoppen al enigszins open zijn.

De bloemist is voor de afzet van bloemen in Slovenië het centrale punt met een marktaandeel van bijna negentig procent in de totale verkopen. Voor de consument is hij dé bron van informatie. Het productschap vindt dan ook dat verbreding van het assortiment en het introduceren van nieuwe concepten de meeste kans van slagen hebben als dit gebeurt in samenwerking met de bloemisten. Daarnaast moeten media als televisie en tijdschriften niet vergeten worden.

Slovenië telt twee miljoen inwoners. Sinds 1993 kent het land een flinke economische groei. Meer dan tachtig procent van de Slovenen koopt weleens bloemen. In 1997 importeerde Slovenië voor ruim 21 miljoen gulden aan bloemen. In 1994 was dit nog maar zeventien miljoen. Nederland is veruit de belangrijkste leverancier van snijbloemen met een importaandeel van 86 procent in 1997.

Het rapport 'De Sloveense consument van snijbloemen' (PT 98-101) is voor kwekers en handelaren gratis op te vragen bij het Productschap Tuinbouw, telefoon 070-3041296.