NIPO noteert wederom groei: in 1998 naar f 66 miljoen omzet

NIPO het marktonderzoekinstituut

15 januari 1999

NIPO noteert wederom groei: in 1998 naar f 66 miljoen omzet

NIPO, het marktonderzoekinstituut heeft in 1998 wederom een autonome groei doorgemaakt. In 1997 steeg de omzet met 34% ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze omzetsprong heeft het bedrijf in 1998 weten te consolideren en zelfs nog iets weten te overtreffen. De omzet kwam in 1998 uit op ruim f 66 miljoen. Uit de marktcijfers die momenteel bekend zijn, blijkt dat NIPO haar marktleiderschap in de Nederlandse markt voor markt- en opinie-onderzoek en haar voorsprong op de concurrentie weer verder heeft versterkt.

NIPO heeft inmiddels 275 medewerkers in vaste dienst. In een recent imago-onderzoek van de marktonderzoekbranche behaalde NIPO de hoogste scores voor zowel bekendheid als waardering door opdrachtgevers. De grootste stijging in omzet vond in 1998 plaats bij de volgende activiteiten:
* internationaal onderzoek
* advies ten aanzien van onderzoek
* telefonisch onderzoek onder consumenten en bij bedrijven
* panelonderzoek

NIPO heeft inmiddels buitenlandse vestigingen in Hong Kong (onder de naam Asian Commercial Research, ACR) en Luxemburg (onder de naam ILReS).

Op 12 januari jl. heeft NIPO tijdens een bijeenkomst in Het West-Indisch Huis, te Amsterdam een nieuw onderzoekinstrument geïntroduceerd: CAPI@HOME (spreek uit CAPI at HOME). Volgens de aanwezige opdrachtgevers en vakgenoten "de toekomst van het vak".

CAPI@HOME is een database van 30.000 huishoudens die via hun PC meedoen met marktonderzoek. Deze database, die nog verder in omvang zal groeien, biedt onderzoekers diverse voordelen en anticipeert op de (aanstaande) wetgeving ten aanzien van privacy (ondervraagden) en flexibele arbeid (enquêteurs).

Voor meer informatie over deze onderwerpen kunt u contact opnemen met Drs. Theo A. Hess (020-5225 474).