Point2Point demonstreert auto-navigatiesysteem op laptop

Datum nieuwsfeit: 19-01-1999

Point2Point demonstreert auto-navigatiesysteem op draagbare PC tijdens Microsoft@Work

Schiphol-Rijk/Brussel, 19 januari 1999 - Softwarebedrijf Point2Point demonstreert tijdens de komende Microsoft@Work Exhibition & Convention een auto-navigatiesysteem dat werkt op een gewone mobiele PC die het besturingssysteem Windows 95 of Windows 98 van Microsoft gebruikt. Het navigatiesysteem van Point2Point bepaalt de positie van een voertuig via een satellietontvanger (ter grootte van een lucifersdoosje) die op de seriële poort van een laptop aangesloten kan worden. De gebruiker krijgt gesproken aanwijzingen in het Nederlands (Vlaams), Frans of Duits. Tijdens de Microsoft@Work conventie die plaatsvindt op 2 en 3 februari aanstaande in het Nederlands Congres Centrum te Den Haag en op 9 en 10 februari in Paleis
10 Heizel te Brussel, toont Point2Point een gebruiksklaar systeem in een Smart-auto van Mercedes en Swatch. Point2Point is bij Microsoft@Work in Den Haag te vinden op stand O en in Brussel op stand E.

Mobiele professionals hoeven dankzij het auto-navigatiesysteem 'AutoPilot' van Point2Point niet langer met onhandelbare naslagwerken op pad te gaan, wanneer ze een klant bezoeken. Omdat AutoPilot met behulp van het Global Positioning Systeem (GPS) zelf de positie van een voertuig bepaalt, reageert het systeem bovendien 'intelligent' op onverwachte wijzigingen in een vooraf bepaalde route. Wie een filemelding hoort, kan binnen enkele seconden informatie over alternatieve routes opvragen en de file ontwijken.

In tegenstelling tot bestaande auto-navigatiesystemen werkt AutoPilot op iedere laptop- of palmtop-computer, zodat het niet nodig is om speciale hardware in het voertuig te installeren. De AutoPilot-software draait onder het wijdverbreide besturingssysteem Windows 95 of 98 en kan daardoor gebruikmaken van de functionaliteit die deze Microsoft-software biedt. De gebruiker krijgt via de geluidskaart en luidspreker gesproken aanwijzingen en de route is tevens op het scherm van de mobiele PC te zien. Vanwege de lage aanschafprijs voor het complete systeem (f 2.400 of Bfr 44.650) is het een aantrekkelijk alternatief voor mobiele werknemers die overwegen om een auto-navigatiesysteem aan te schaffen en al over een mobiele PC beschikken. Zij kunnen zich geld besparen doordat ze geen nieuwe hardware moeten aanschaffen.

Op haar stand demonstreert Point2Point een gebruiksklaar systeem dat werkt met de mini-notebook Libretto van Toshiba in een Smart, de kleine auto die Mercedes en Swatch onlangs geïntroduceerd hebben. De zeer handzame Libretto maakt gebruik van Windows 98 en kan eenvoudig in een andere auto geplaatst worden. De AutoPilot-software ondersteunt meer talen en houdt rekening met de nationale verkeerswetgeving in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Doordat het systeem compact is, functioneert op een standaard PC en meer talen ondersteunt, kunnen meerdere gebruikers het meenemen in de eigen auto.

De cd-rom van AutoPilot bevat gedetailleerde stratenplannen van TELEATLAS. Het systeem kan ook actuele verkeersinformatie verwerken die via een GSM-netwerk wordt verspreid. Dat gebeurt nu al in Duitsland en behoort ook in de Benelux binnenkort tot de mogelijkheden. AutoPilot bevat momenteel kaarten van de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Point2Point breidt dit nog dit jaar uit met een kaart voor Frankrijk en wil op termijn kaarten voor heel Europa toevoegen aan de CD-ROM.

Microsoft@Work Exhibition & Convention
Microsoft@Work Exhibition & Convention is de opvolger van de succesvolle BackOffice & Solutions Convention die Microsoft in de afgelopen jaren tezamen met haar partners viermaal in beide landen heeft georganiseerd. De toegang tot Microsoft@Work is gratis. Bezoekers dienen zich echter wel vooraf in te schrijven. Geïnteresseerden kunnen zich telefonisch aanmelden in Nederland op +31 (0)20 - 500 10 05 en in België op +32 (0)2 - 481 52 52 of inschrijven via Internet op www.microsoft.com/benelux/events/. Zij ontvangen hun toegangskaart en een routebeschrijving enkele dagen voor aanvang. Deze week zal er dagelijks nieuws te vinden zijn over Microsoft@work op www.microsoft.com/benelux/

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: 020 - 500 12 32 Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14 of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: 023 - 562 82 08. Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.