Alpinvest investeert recordbedrag in 1998: NLG 431 miljoen

Alpinvest

Naarden, 20 januari 1999

Alpinvest investeert recordbedrag in 1998: NLG 431 miljoen

Alpinvest Holding N.V. heeft in het boekjaar 1998 voor een recordbedrag van NLG 431 miljoen geïnvesteerd (1997: NLG 291 miljoen). Alpinvest investeerde dit bedrag onder meer in 30 nieuwe participaties. Het aantal volledige desinvesteringen in 1998 bedroeg 12. De participatie-portefeuille van Alpinvest telde 136 participaties per ultimo 1998.

Ongeveer 87% van het door Alpinvest in 1998 geïnvesteerde vermogen is buiten Nederland geïnvesteerd. Opvallend was de toename van het aandeel van de Duitse investeringen tot 31% van het geïnvesteerd vermogen over 1998. De directie verwacht dat Alpinvest in 1999 verder zal kunnen profiteren van de verwachte groei in de Europese markt voor private equity. In 1998 is Alpinvest toegetreden tot het Excel Capital Partners III fonds. Hiermee betrad Alpinvest de Spaanse markt en bereikte de doelstelling om in alle belangrijke West Europese landen aanwezig te zijn. Via haar netwerk van Europese partners zal Alpinvest in 1999 haar activiteiten in Europa verder uitbouwen.

Het vierde kwartaal van 1998 is voor Alpinvest stabiel en positief verlopen. Enkele aansprekende investeringen die in 1998 werden gedaan zijn: Süddekor Drückerei GmbH en Jost Werke GmbH & Co. Kg., beide in Duitsland, Brouwerij Moortgat N.V. in België (onder meer bekend van het merk "Duvel") en Duckto Farm Holding B.V. in Nederland. Geheel gedesinvesteerd werden onder meer ASA Studenten Uitzendbureau Holding B.V., Stork Ventilatoren B.V., beide in Nederland en SCM Microsystems Inc. in de Verenigde Staten.

Voor wat betreft de winstverwachting en de benaderde marktwaarde verwijst de directie naar eerder gedane uitspraken. Op 4 maart 1999 worden de definitieve jaarcijfers over 1998 gepubliceerd.

Noot voor redacties