International SPAR sluit licentie-overeenkomst met Microsoft

Datum nieuwsfeit: 20-01-1999

International SPAR sluit als eerste organisatie in Nederland een Open License Franchise overeenkomst met Microsoft

Nieuwe licentieregeling biedt International SPAR aanzienlijke kostenbesparingen en flexibiliteit

Schiphol-Rijk/Brussel, 20 januari 1999 - Supermarktketen SPAR heeft als eerste organisatie in Nederland een 'Open License Franchise overeenkomst' met Microsoft getekend. International SPAR in Amsterdam heeft de overeenkomst afgesloten om eenvoudig en voordelig licenties voor Microsoft-producten aan te schaffen en ter beschikking te stellen aan haar grossiers en franchisenemers.

De Open License Franchise overeenkomst tussen International SPAR en Microsoft geldt voor alle landen in de Europese Unie waar SPAR vestigingen heeft. De overeenkomst biedt deze organisaties aantrekkelijke kortingen bij de aanschaf van licenties op Microsoft-producten. Deze overeenkomst maakt het voor International SPAR mogelijk om onder één contract alle benodigde Microsoft-licenties voor alle aangesloten winkels aan te schaffen. Dit ondanks het feit dat zij veelal geen 'eigenaar' is van de franchiseorganisaties. International SPAR heeft Corporate Software & Technology in Apeldoorn ingeschakeld als intermediair voor de distributie van de sub-licenties in de desbetreffende landen. Corporate Software registreert de licenties en levert de softwareproducten die de SPAR-vestigingen bestellen.

De overeenkomst betreft alle professionele Microsoft-producten, zoals Microsoft Office, BackOffice, Windows NT Server en Windows NT Workstation. SPAR maakt al langer gebruik van Microsoft-software, maar vanwege het toenemende gebruik van deze producten is de behoefte ontstaan aan een flexibeler en eenvoudiger te gebruiken licentiesysteem dat is afgestemd op de specifieke behoeften van franchiseorganisaties. Microsoft heeft op deze wens ingespeeld met de ontwikkeling van een nieuwe licentieovereenkomst. Inmiddels zijn er in Europa totaal vier overeenkomsten gesloten: 1 in Duitsland, 2 in Denemarken en 1 in Nederland (SPAR).

De Open License Franchise overeenkomst biedt International SPAR de volgende voordelen:

* de internationale inkooporganisatie van SPAR krijgt aanzienlijke volumekortingen op de aanschaf van licenties;
* International SPAR kan de zogenoemde 'sub-licenties' aan haar franchisepartners doorverkopen, zonder dat telkens opnieuw een contract met Microsoft afgesloten moet worden;

* de sub-licenties kunnen gestructureerd geregistreerd worden en in rekening gebracht worden bij franchisenemers;
* licenties die niet langer nodig zijn (als winkels worden verkocht of afgestoten) kunnen doorverkocht worden aan andere SPAR-vestigingen;

Over SPAR
De Internationale SPAR Centrale is onderdeel van Laurus N.V., ontstaan uit de fusie tussen supermarktketens De Boer Unigro en Vendex Food Group. SPAR heeft wereldwijd ruim 18.000 winkels in 28 landen op vier continenten. De omzet bedroeg in 1997 wereldwijd ruim 56 miljard gulden. In Nederland en België bedroeg de omzet in 1997 respectievelijk ruim 751 miljoen gulden en ruim 905 miljoen gulden.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32, of Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14, of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08. Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft BV website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.

Microsoft, Windows NT(tm) en Windows® zijn hetzij gedeponeerde handelsmerken hetzij handelsmerken van Microsoft Corporation in de Verenigde Staten en/of andere landen. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.