Milieukeur op Duitse AGF-vakbeurs Fruit Logistica

Datum nieuwsfeit: 21-01-1999

MILIEUKEUR VOOR HET EERST OP DE DUITSE AGF-VAKBEURS FRUIT LOGISTICA

Van 21 tot en met 23 januari 1999 staat Stichting Milieukeur voor het eerst op de Fruit Logistica in Berlijn (Stand nr. 26 C.22). Deze vakbeurs voor inkopers van AGF-producten wordt nagenoeg gelijktijdig gehouden met de bekende Duitse levensmiddelenbeurs 'die Grüne Woche'. Voor Milieukeur is deze vakbeurs het ideale platform om haar vleugels uit te spreiden buiten onze landsgrenzen.

"Duitsland is voor de Nederlandse landbouw nog steeds het grootste exportland. Dit feit opgeteld bij het gegeven dat het Duitse publiek zeer milieubewust is ingesteld, biedt voor Milieukeur perspectieven", aldus André Mascini, directeur van Stichting Milieukeur. Mascini: "We willen de Duitse handel graag wijzen op het groeiend aanbod van onafhankelijk gecertificeerde Nederlandse landbouwproducten die met de grootste zorg voor het milieu geproduceerd zijn."

Subsidie van LNV
Deelname van Milieukeur aan Fruit Logistica wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Het Ministerie is zelf op 'die Grüne Woche' aanwezig, evenals het Nederlandse EKO-keurmerk (SKAL) en Biologica. Op deze wijze wordt de Nederlandse milieuvriendelijke landbouw breed neergezet naar het Duitse publiek en de handel.

Contacten voor producenten van Milieukeurproducten Stichting Milieukeur zal tijdens Fruit Logistica contacten leggen met de Duitse levenmiddelenbranche en producenten van AGF-producten met Milieukeur aanbevelen. "We willen Milieukeur introduceren op de Duitse markt en (potentiële) Milieukeurhouders helpen bij het creëren van een groter afzetgebied", legt André Mascini uit. Ook voor Duitse begrippen onderscheidt Milieukeur zich door grote milieuwinst, met name met betrekking tot de hoeveelheid gebruikte en het soort gewasbeschermingsmiddelen. Bij aardappelen wordt een milieuwinst van circa 98% geboekt ten opzichte van de gangbare teelt en bij appels is dit percentage 80%.

Milieukeur
Milieukeur wordt beheerd door een onafhankelijke organisatie waarin consumenten- en milieu-organisaties, producenten, detailhandel en overheid deelnemen. Wanneer een product Milieukeur heeft verkregen betekent dit dat het, ten opzichte van de meeste vergelijkbare producten, minder milieubelastend is. Op dit moment is Milieukeur onder andere te vinden op kopieerpapier, schrijfgerei, etiketten, stoelen, schoenen, linoleum, schrijfblokken, toiletpapier, autopoetsproducten, autowasstraten, kattenbakvulling, GFT-bodemplaten, bloemen en planten, brood, appels, peren, uien, gerst, tarwe, appelsap en aardappelen. Dus zoek altijd ook even naar Milieukeur. Het staat nog niet op alle producten, maar het worden er wel steeds meer.

Den Haag, 12 januari 1999
Voor meer informatie over Milieukeur kunt u contact opnemen met: Stichting Milieukeur, Lenie Klein Holkenborg, Eisenhowerlaan 150, Postbus 17186, 2502 CD Den Haag, telefoon: 070 - 3 586 300, fax: 070 - 3 502 517, email: (milieukeur@milieukeur.nl)