FinanciËle resultaten derde kwartaal Computer Associates

Datum nieuwsfeit: 21-01-1999

COMPUTER ASSOCIATES MAAKT FINANCIËLE RESULTATEN DERDE KWARTAAL BEKEND

CLIENT/SERVER-OMZET STIJGT MET 31%

New York / Nieuwegein, 21 januari 1998 - Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA) maakt haar financiële resultaten over het derde fiscale kwartaal bekend. De omzet voor dit derde kwartaal, dat op 31 december 1998

is afgesloten, bedraagt 1,4 miljard dollar, een stijging van 10% ten opzichte van de 1,2 miljard dollar over dezelfde periode vorig jaar. De client/server-omzet bedroeg 621 miljoen dollar, een stijging van 31% ten opzichte van de 474 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel bedraagt (verwaterd) $0,64, een stijging van 8% ten opzichte van de $0,60 over dezelfde periode vorig jaar.

Over de laatste negen maanden, die 31 december 1998 eindigden, bedroeg de omzet 3,6 miljard dollar ten opzichte van 3,3 miljard dollar over dezelfde periode vorig jaar; een stijging van 11%. De client/server-omzet over de laatste negen maanden bedroeg 1,7 miljard dollar, een stijging van 30% ten opzichte van de 1,3 miljard dollar over dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel (verwaterd) exclusief bijzondere heffingen bedraagt $1,49, een stijging van 10% ten opzichte van de $1,36 over dezelfde fiscale periode vorig jaar.

Alle genoemde bedragen per aandeel zijn aangepast aan de drie-voor-twee aandelensplitsing van 5 november 1997.

"Computer Associates presteerde dit kwartaal prima", zegt Charles B. Wang, CA's chairman en chief executive officer. "Onze onderneming liet het afgelopen kwartaal een solide groei zien. De gehele softwaremarkt blijft in beweging, aangezien technologie bij onze klanten een steeds grotere rol speelt bij hun vermogen om te concurreren. Met de snelle groei van Internet en een toenemende afhankelijkheid van systemen en netwerken die e-commerce-activiteiten ondersteunen, heeft CA als toonaangevende, onafhankelijke leverancier van systeem- en netwerksoftware een unieke uitgangspositie."

"We zijn tevreden over de omzetstijging van 31% in de client/server-markt", zegt Sanjay Kumar, CA president en chief operating officer. "We blijven de enige onafhankelijke softwareleverancier die een veelomvattende reeks geïntegreerde, cross-platform producten aanbiedt die alle aspecten van enterprise management omvatten. Onze beveiligings-, opslagbeheer- en desktopbeheeroplossingen zijn erg goed door onze klanten ontvangen. Met professionele dienstverlening, voor CA een gebied met groot potentieel, werd een omzet van $77 miljoen gerealiseerd. Dit is een omzetstijging van 97% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet van CA buiten Amerika steeg met 19%, met name dankzij CA's Europese vestigingen. De balans van CA blijft solide, afgemeten naar een cash flow van $467 miljoen over het derde kwartaal."

In december kondigde CA de neugents aan, haar revolutionaire neurale netwerktechnologie. Neugents maken een totaal nieuwe generatie applicaties mogelijk die niet alleen omstandigheden in zakelijke markten en technische omgevingen kunnen analyseren, maar ook veranderingen in die omgevingen kunnen voorspellen en acties kunnen voorstellen om proactief te kunnen profiteren van kansen en/of om potentiële problemen te vermijden. IndustryWeek magazine koos de neugents als één van de 25 winnaars van de 'Technology of the Year'-onderscheiding voor 1998.

Andere hoogtepunten van het afgelopen kwartaal:

· CA introduceert Unicenter TNG Framework for OS/390, waarmee IBM's bedrijfsbrede serverbesturingssysteem wordt toegevoegd aan de meer dan 40 hardware- en softwareplatforms die al door Unicenter TNG werden ondersteund. · Om haar leiderschap op het gebied van 3D-technologie te versterken, neemt CA ViewPoint DataLabs International, Inc. en 3Name3D over. CA gebruikt de revolutionaire technieken van deze bedrijven om de functionaliteit van toonaangevende producten als Unicenter TNG en Jasmine verder uit te breiden. · CA kondigt aan dat Unicenter TNG en Jasmine Sun Microsystems' nieuwe Java Development Kit zullen ondersteunen. Daarnaast breiden CA en Sun hun langlopende relatie uit in combinatie met de introductie van het Sun Solaris 7-besturingssysteem. · CA en Hitachi kondigen de eerste software- en hardwaresamenwerking aan om klanten voor hun complete organisatie een end-to-end opslagbeheeroplossing te kunnen bieden. · CA vergroot haar leiderschap op het gebied van Storage Area Network (SAN)-technologie door het ondersteunen van de StorageWorks Enterprise Backup Solution van Compaq. · CA onderstreept haar belofte om de omzet via het indirecte kanaal te vergroten, door overeenkomsten te tekenen met Tech Data, Ingram Micro en Merisel voor de Enterprise Edition-producten. · Intelligent Enterprise magazine koos Unicenter TNG als de beste IT-oplossing voor systeembeheer en Jasmine als de leidende objectgeoriënteerde database. · CA introduceert de Linux-versie van Ingres II met een innovatief Open Beta-programma, dat klanten in staat stelt om voor dit gratis UNIX-platform applicaties te ontwikkelen. · FORTUNE magazine citeert CA als één van de '100 Best Companies to Work for in America'. De lijst was samengesteld naar aanleiding van interviews met meer dan 20.000 werknemers van bedrijven in Amerika. · CA neemt LDA Systems, Inc. over, dat nu geïntegreerd is met GPS. LDA was een toonaangevend bedrijf op het gebied van informatiemanagement consultancy en services, dat bedrijfsbrede oplossingen biedt, waarbij client/server-, mainframe-, midrange- en Internet-technologieën worden geïntegreerd. · CA neemt Aventura Systems ASA, gevestigd in Oslo (Noorwegen), over. Aventura is een toonaangevende leverancier van oplossingen op het gebied van e-commerce en electronic data interchange. · Om klanten in Japan of klanten die daar zaken doen, beter te kunnen ondersteunen, kondigt CA een grootschalige introductie aan van haar belangrijke oplossingen die geschikt gemaakt zijn voor de Japanse IT-markt, waaronder de Japanse versie van de Unicenter TNG SAP R/3 Option. · CA en Samsung SDS gaan een verregaande strategische alliantie aan om wereldwijd robuuste, geïntegreerde, bedrijfsbrede beheerfunctionaliteit te leveren. Samsung gaat Unicenter TNG als haar voorkeursoplossing voor bedrijfsbreed beheer verkopen. · CA en Habitat for Humanity bundelen hun krachten om comfortabele huizen te bouwen in West Chigaco voor noodlijdende gezinnen. Diverse medewerkers van CA gaven vrijwillig hun tijd en energie om deze huizen te bouwen.

Computer Associates International, Inc. (NYSE: CA), is wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfskritische software voor zakelijk gebruik. Computer Associates levert software, ondersteuning en integratiediensten in meer dan 100 landen over de hele wereld. Het bedrijf telt 13.000 medewerkers en realiseerde over het kalenderjaar 1998 een omzet van 5,1 miljard US dollar. Bij de Nederlandse vestiging van Computer Associates in Nieuwegein werken ruim 130 mensen. U kunt CA bereiken op het worldwide web www.cai.com of via www.cai.com/offices/holland/.

Alle producten en merknamen waaraan gerefereerd wordt, zijn eigendom van hun respectieve eigenaars.

Statements in this release concerning the Company's future prospects are "forward-looking statements" under the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. There can be no assurances that future results will be achieved, and actual results could differ materially from forecasts and estimates. Important factors that could cause actual results to differ materially include: the significant percentage of CA's quarterly sales recorded in the last few days of the quarter, making financial predictions especially difficult and raising a substantial risk of variance in actual results; the emergence of new competitive initiatives resulting from rapid technological advances or changes in pricing in the market; the risks associated with new product introductions as well as the uncertainty of customer acceptance of these new or enhanced products from either CA or its competition; risks associated with the entry into new markets such as professional services; delays in product delivery; the ability to recruit and retain qualified personnel; negative implications from the "Year 2000"

or "Euro" implementation technology problem, including customer indecision, purchasing delays or budget re-allocations; business conditions in the client/server and mainframe software and hardware markets; use of software patent rights to attempt to limit competition; assimilation of business or technology acquisitions; fluctuations in foreign currency exchange rates; the volatility of the international marketplace, including the recent Asian and Latin American turmoil; and other risks described in filings with the Securities and Exchange Commission.

Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot: Computer Associates B.V. Sandra Wasseur, Marketing Manager
Postbus 577, 3430 AN Nieuwegein
Tel (030) 604 83 45