Presario thuiscomputers krijgen nieuwe mogelijkheden

Datum nieuwsfeit: 21-01-1999

Nieuwe Desktops, Minitowers, Supertowers en draagbare thuiscomputers bieden snelle Internet-toegang en uitgebreide multimedia-faciliteiten

Compaq voorziet Presario thuiscomputers van nieuwe mogelijkheden

Gouda, 21 januari 1999 - Het nieuwe assortiment Presario thuiscomputers van Compaq is voorzien van vele extra mogelijkheden, zoals de zeer snelle 'iLink'-aansluiting (IEEE1394 of 'FireWire') voor bijvoorbeeld videobewerking. De Presario-modellen bieden een hoog prestatieniveau dankzij de nieuwste processors van Intel®, AMD en Cyrix. Alle nieuwe Compaq Presario-modellen zijn voorzien van een speciale eurotoets en zijn door de onafhankelijke NSTL organisatie goedgekeurd voor het jaar 2000.

Met de Compaq Presario Supertower 5696, die leverbaar is vanaf medio maart
1999, is het mogelijk om op de computer video's te bewerken en monteren. Dankzij een nieuw type aansluiting is het mogelijk om een camcorder of videorecorder direct aan te sluiten op de Presario 5696. Deze aansluiting, 'iLink' genaamd, is ook bekend als IEEE 1394 of 'FireWire'. Compaq iLink biedt een overdrachtsnelheid van ruim 400 MB per seconde, waarmee deze bij uitstek geschikt is voor het werken met zeer grote digitale audio- en videobestanden. De meegeleverde DVDeck-software zorgt voor de communicatie tussen de camcorder en de thuiscomputer. Bovendien zijn er voor de bewerking en montage van de videobeelden verschillende softwarepakketten los verkrijgbaar.

Met de steeds groter wordende bestanden (denk aan beeld en geluid, maar bijvoorbeeld ook aan tekstdocumenten met illustraties) neemt de vraag naar ruimere opslagcapaciteit toe. De Compaq Presario 5676 en 5696 zijn daartoe uitgerust met een 100-MB Iomega Zip Drive. Eén Zip-schijf biedt een opslagcapaciteit die vergelijkbaar is met die van 69 3,5" diskettes. De Zip-Drive vormt bovendien een handig back-up medium.

100-MHz Front Side Bus
Met de nieuwe Pentium® II en AMD K6-II processors beschikken de Presario
5200 en 5600 Series ook over een 100-MHz Front Side Bus-snelheid, waardoor de processor tot 50 procent sneller kan communiceren met het geheugen. Dit resulteert in een hoger algemeen prestatieniveau voor zowel multimediaprestaties, zoals grafische beeldweergave, games en DVD-Video, als voor algemene thuiscomputer-toepassingen.

Vrije keuze in software
Naast Microsoft Windows 98, Works 4.5 en Word 97, die vooraf geïnstalleerd worden op alle Presario-modellen, heeft Compaq afspraken met bekende software-fabrikanten voor de levering van aanvullende software bij de thuiscomputers. Dit biedt kopers de mogelijkheid om die software te kiezen die het beste aansluit op hun persoonlijke wensen en eisen. Compaq-klanten kunnen kiezen uit in totaal 20 titels, variërend van productiviteitssoftware tot en met games.

Internet-toegang
De nieuwe lijn Presario Internet-thuiscomputers is speciaal ontworpen voor Internet-gebruik. Met de 'Instant Internet Button' op het toetsenbord wordt automatisch een verbinding met Internet tot stand gebracht, terwijl een aantal aparte toetsen het mogelijk maakt om diverse Internet-functies met één druk op de knop op te roepen. Alle toetsen zijn bovendien zelf te programmeren via de Compaq web site. Met het snelle 56K V.90 modem, de 50 uur gratis Internet-toegang en 6 maanden gratis e-mail heeft iedere Presario-gebruiker eenvoudig toegang tot Internet.

De nieuwe Presario-lijn bestaat uit de volgende modellen:
* de Presario Supertowers 5650, 5676 en 5696;
* de Presario Minitowers 5221, 5240;
* de Presario Desktops 2282 en 2292;
* de Presario draagbare multimedia thuiscomputers 1255 en 1260 en de ultraplatte Presario 1920.

Noot voor redacties