Nieuwe intranet-oplossingen voor Swissair

Datum nieuwsfeit: 21-01-1999

Cambridge Technology Partners implementeert nieuwe intranet-oplossingen voor Swissair

Amsterdam, 18 januari 1999 – Cambridge Technology Partners heeft zeer recent een op het intranet gebaseerde kennismanagementoplossing voor Swissair gerealiseerd. De oplossing bestaat uit een speciale site voor de sales- en marketingteams en een selfservice Human Resource-intranet-site voor alle medewerkers. De ingebruikneming van deze twee nieuwe onderdelen is, na de succesvolle lancering van de Web-site van Swissair, de tweede mijlpaal in de samenwerking tussen beide ondernemingen.

Swissair beschikt nu naast de al bestaande Web-site over twee nieuwe intranet-oplossingen: een kennismanagementoplossing voor de ongeveer 1.000 sales-medewerkers en een Human Resource-intranetoplossing die op korte termijn voor alle 7.800 medewerkers in 130 kantoren wereldwijd beschikbaar moet zijn. Het project is uitgevoerd door een gezamenlijk team van Cambridge en Swissair, en al na twaalf weken werden de eerste ‘quick wins’ uitgerold. Op basis van deze ‘quick wins’-filosofie wordt de implementatie van de operationele modules versneld, zodat klanten onderdelen van de oplossing al snel kunnen toepassen.

"De rol die het Internet speelt bij de verbetering van onze dienstverlening en van ons functioneren in het algemeen, is erg belangrijk. Op basis van de uitgebreide ervaring en expertise van Cambridge op het gebied van het Internet kunnen we onze concurrenten voorblijven", zegt Urs Wiesner, Project Manager bij Swissair.

Kennismanagement

Door effectief kennismanagement via het Internet kunnen de marketing- en sales-afdelingen van Swissair efficiënt gebruikmaken van alle beschikbare informatie. De nieuwe intranettoepassing maakt marketingplannen en salesdata breed toegankelijk en biedt mogelijkheden tot intensieve samenwerking en kennisuitwisseling over grote afstanden. Door minder tijd aan administratieve taken te besteden, kunnen deze afdelingen zich volledig richten op de dienstverlening. Tot de concrete voordelen van deze oplossing behoren betere businessmogelijkheden, afname van gemiste verkoopmogelijkheden, versterking van de prestaties van eindgebruikers en kennis- en prestatieverbeteringen voor afzonderlijke medewerkers.

Human Resource-intranet

Deze nieuwe intranet-site bevat Human Resource-nieuws, declaratieformulieren, training- en andere ontplooiingsmogelijkheden, interne vacatures, routebeschrijvingen en informatie over de organisatie, het beleid en procedures. In eerste instantie is deze informatie toegankelijk voor ongeveer 3.000 Swissair-medewerkers, maar in de nabije toekomst moeten alle 7.800 medewerkers de site kunnen bezoeken. Doordat een belangrijk deel van de medewerkers mobiel is, zullen mensen die geen vaste werkplek hebben, via een desktop of via speciale locaties toegang krijgen tot het intranet.

Beide oplossingen kwamen tot stand op basis van de Customer-orientated Rapid application deployment-methode (CoRad). Deze methode combineert cognitieve en creatieve vaardigheden met technische kennis. Daarbij worden de eisen en behoeften van de eindgebruikers volledig in het ontwikkelproces geïntegreerd. De technische tools die bij het ontwerp zijn gebruikt, zijn Lotus Notes, Java, PhotoShop, Illustrator en NetObjects Fusion, terwijl Lotus Domino is gebruikt als platform voor de front-end-applicatie.

Ook in 1999 zal Cambridge nog verder werken aan het intranet van Swissair. In de tweede fase zullen de oplossingen uitvoerig geëvalueerd worden, waarbij eventuele opmerkingen en commentaren direct bij het projectteam terechtkomen. Op deze wijze kan alle feedback direct worden verwerkt.

Cambridge Technology Partners

Het consultancy- en system integration-bedrijf Cambridge Technology Partners heeft een unieke manier van werken. Binnen het fixed-price/fixed-time-principe levert Cambridge diensten als strategische advisering, process innovation, custom and package software deployment (inclusief ERP-applicaties), networking en trainingen. Cambridge levert snel zakelijke systemen die voor de klant een directe impact op de manier van zaken doen hebben. De domains waar het Amerikaanse bedrijf zich op richt, zijn: CMS (Customer Management Solutions als call center solutions, sales force automation), ERS (Enterprise Resource Solutions, standaardsoftware van Baan en PeopleSoft), MMT (Money Management Trading Solutions als trading, Internet-banking, security) en IS (Interactive Solutions voor Internet, intranet, e-commerce). Cambridge heeft 52 kantoren en meer dan 4.100 medewerkers over de gehele wereld. Cambridge is op het Web te vinden op: www.ctp.com

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Cambridge Technology Partners Lammers van Toorenburg PR

Alfred den Besten Emile Voogt