Van Kesteren wint Zilveren Camera en is Fotojournalist 1998

Datum nieuwsfeit: 23-01-1999

Fujifilm Nederland B.V.

Geert van Kesteren wint De Zilveren Camera en is Fotojournalist van het Jaar 1998

"Ik ben wel overdonderd", zegt Geert van Kesteren. Hij heeft net te horen gekregen dat hij niet alleen de Zilveren Camera heeft gewonnen, maar dat hij ook tot Fotojournalist van het Jaar is gekozen. Het is voor het eerst in het vijftigjarig bestaan van De Zilveren Camera dat beide prijzen, die uitgeroepen worden door twee verschillende jury's, naar dezelfde persoon gaan.

Van Kesteren maakte zijn winnende foto voor de Zilveren Camera in Zambia (april '98) waar hij een reportage maakte van het enorme aids-probleem. De jury koos een foto van een mortuarium waar een medewerker bezig is de vele kinderlijkjes te tellen. Een indrukwekkend beeld dat op een haast integere manier - zonder enige zweem van sensatiezucht en zonder in clich's te vervallen - dit immens maatschappelijke probleem aan de orde stelt. Een beeld waarin de vorm in goede balans is met de inhoud. Een confronterende foto, die de kijker niet afstoot.

Fujifilm Nederland B.V. is sponsor van de Zilveren Camera

Fotojournalist van het jaar 1998

Overtuigend door de geheel eigen manier van observeren. Zeer breed, veelzijdig, dynamisch met een goed gevoel voor compositie en technisch uitstekend uitgevoerd. Zo oordeelde de jury over het werk van de 32-jarige freelance-fotojournalist Geert van Kesteren. Uit zeventien kandidaten werd hij verkozen tot Fotojournalist van het jaar 1998.

Al eerder was Geert van Kesteren winnaar van de Utrechtprijs en prijswinnaar in de Fujifilm Dutch Photo Press Award.