Nationale dekking voor Telfort Pak&Bel eerder dan gepland

Datum nieuwsfeit: 25-01-1999

Telfort persbericht

Technische innovatie zorgt voor versnelde invoering

Nationale dekking voor Telfort Pak&Bel®

AMSTERDAM, 22 JANUARI 1999 - Met ingang van april 1999 biedt Telfort landelijke dekking aan gebruikers van een Telfort Pak&Bel-abonnement. Vanaf dat moment is het mogelijk om overal in Nederland mobiel te bellen. De versnelde landelijke dekking - een jaar eerder dan gepland - is mogelijk door de samenwerking met een aantal partners en een technische innovatie, waarop Telfort inmiddels wereldwijd patent heeft aangevraagd. Telfort gaat ervan uit dat het huidige beltarief van FL 0,25 per minuut kan blijven gehandhaafd.

De nieuwe soft- en hardwaretechnologie waarvan Telfort gebruik maakt - programmeerbare SIM's en dual band GSM-telefoons - zorgt ervoor dat de overgang van het Telfort-netwerk naar netwerken van andere partners en vice versa volstrekt onmerkbaar verloopt. Deze wijze van "national roaming" is op dit moment uniek in de wereld en past uitstekend in het Pak&Bel-concept van Telfort, waarin gemak voorop staat.

Vanaf april verkoopt Telfort Pak&Bel-telefoons standaard met de "slimme" SIM-kaart, waarmee landelijk kan worden gebeld. SIM-kaarten van abonnees die Telfort Pak&Bel al hebben gekocht, worden door Telfort vervangen. Op dit moment wordt hiervoor een klantvriendelijke methode ontwikkeld.

*50.000 Pak&Bel-pakketten

In enkele maanden heeft Telfort in de Randstad en tal van plaatsen daarbuiten een kwalitatief hoogwaardig GSM 1800-netwerk weten te realiseren. Inmiddels heeft de joint venture van NS en British Telecom al 50.000 Pak&Bel-pakketten verkocht in de Randstad. Dit aantal vertegenwoordigt eenderde van het totale aantal verkochte mobiele telefoons in de Randstad in de periode van oktober tot en met december 1998.

Directeur Mobiele Diensten van Telfort, Terrence Valeski, verwacht dat landelijke dekking een enorme groei van het aantal Pak&Bel-pakketten zal bewerkstelligen. "Op dit moment groeien we al sneller dan al onze concurrenten. Klanten waarderen blijkbaar het eenduidige tarief van een kwartje per minuut, de goede geluidskwaliteit - Telfort maakt van aanvang af als enige gebruik van een hoogwaardig GSM 1800-netwerk met EFR-software - en vooral het gemak van Pak&Bel. Het enige dat we nog niet konden bieden was landelijke dekking. Nu dat per april wel het geval is, is er niets dat klanten ervan weerhoudt voor een Telfort Pak&Bel-abonnement te kiezen."

*Uitbreiding GSM 1800-netwerk

Telfort gaat door met de uitbreiding van het eigen GSM 1800-netwerk over het gehele land. Doordat vanaf april landelijke dekking wordt geboden, zal de "rollout" nog gerichter verlopen. Telfort gaat nu eerst bevolkingscentra met een hoge dichtheid van het 1800-netwerk voorzien en van daaruit zullen ook de minder dicht bevolkte gebieden aan de beurt komen. Ondertussen is iedereen met een Telfort Pak&Bel-abonnement in staat om overal in Nederland te bellen. Op dit ogenblik is Pak&Bel in de Randstad verkrijgbaar bij tal van verkooppunten, waaronder Bel Company, Bart Smit, Kijkshop, Megapool en Blokker. Met de uitbreiding van het Telfort GSM 1800-netwerk neemt ook het aantal distributiepunten toe.

Valeski verwacht dat op termijn ruimte is voor drie, maximaal vier aanbieders van mobiele telefonie in Nederland. "Het is duidelijk dat Telfort zich in zeer korte tijd een uitstekende uitgangspositie heeft weten te verwerven met een zeer breed, landelijk dekkend aanbod van vaste en mobiele telecommunicatiediensten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. We onderschrijven volledig het standpunt van de OPTA over de snelle invoering van nummerportabiliteit. En nationale dekking is de voorwaarde om deze service voor klanten aantrekkelijk te maken", aldus Valeski.

Telfort is de telecom joint venture tussen British Telecom en de Nederlandse Spoorwegen. Het bedrijf biedt een volledig pakket aan nationale en internationale telecommunicatiediensten in Nederland aan de zakelijke en de consumentenmarkt. Momenteel werken er circa 1500 mensen. Klanten zijn onder andere Shell, Philips, Unilever, Akzo Nobel, KPMG, BP en NS.