Sun introduceert Jini-technologie

Lammers van Toorenburg PR Ward van Beek: 030 656 5070
E-mail: (ward@lvtpr.nl)

Sun introduceert Jini-technologie: ‘Any Network, Any Time, Anywhere’

Nieuwe technologie krijgt brede steun vanuit industrie

Amersfoort, 26 januari 1999 - In aansluiting op haar visie ‘The Network Is The Computer’ heeft Sun Microsystems, Inc. de beschikbaarheid bekendgemaakt van de Jini-technologie. Tegelijkertijd wordt bekendgemaakt dat Jini ondersteund wordt door toonaangevende industriepartners, variërend van producenten van consumentenelektronica en softwareleveranciers tot leveranciers van producten en diensten.

Jini biedt een volledig nieuwe aanpak met betrekking tot netwerktoegang en het opent de deur naar een reeks van innovatieve diensten en producten. De technologie is sterk in eenvoud en kracht. Jini maakt het mogelijk om binnen zakelijke en consumentenmarkten randapparatuur onmiddellijk op het netwerk aan te sluiten zonder tijdrovende installaties.

Inmiddels heeft een gerenommeerde groep van bedrijven Sun gevolgd in het verder ontwikkelen van de Jini-technologie en haar mogelijkheden. Naar verwachting zullen de eerste voor Jini geschikte apparaten al eind 1999 op de markt komen.

Dankzij Jini-technologie kan elk willekeurig randapparaat 'deelnemen' aan een netwerk, ongeacht de onderliggende software of het onderliggende besturingssysteem. Daarbij staat transparantie voor de gebruiker voorop. Doordat de technologie volledig platformonafhankelijk is, kunnen randapparaten van alle merken - ongeacht software, processor, drivers of netwerkprotocols - onderling met elkaar samenwerken.

"Het netwerk is een geïntegreerd onderdeel van de werkvloer geworden. Toch bestaat nog steeds het beeld van grote complexiteit, waardoor veel gebruikers huiverig zijn om het netwerk in de thuisomgeving te gebruiken", zegt Bill Joy, Chief Scientist bij Sun en geestelijk vader van Jini. "Computers en netwerken zijn tot nu het exclusieve domein van IT-professionals. Dankzij Jini kunnen we de barrière tussen kantoor- en thuisomgeving slechten."

De techniek Jini-technologie bestaat uit een set van softwarelagen die de regels vaststellen voor de toegang tot het netwerk en voor de interactie op het netwerk. De eerste centrale component van het Jini-platform heet Discovery & Join. Deze software regelt de registratie van diensten en software op het netwerk. Op het moment dat de gebruiker een apparaat op het netwerk aansluit, plaatst het apparaat een Discovery-packet op het netwerk, dat geïdentificeerd wordt door de Jini Lookup-service. Deze service is een prikbord voor alle diensten die het netwerk kan bieden. De Lookup-service kijkt voortdurend rond of er Discovery-packets aanwezig zijn op het netwerk. Zodra de service er één tegenkomt, vindt registratie plaats en maakt het apparaat deel uit van de federatie. Wanneer bijvoorbeeld een printer bij de Lookup-service geregistreerd wordt, laadt de service de printerdriver of een interface naar de driver in de Lookup. Zodra iemand de printer wil gaan gebruiken, kan hij de driver en de interface vanuit de Lookup ophalen en opslaan op het client-apparaat.

Een opmerkelijk voorbeeld van een dienst die de Jini-technologie biedt, zijn JavaSpaces. Dit zijn virtuele prikborden die informatie bevatten, die gebruikt kan worden door andere gebruikers of applicaties. Zo kan bijvoorbeeld een e-commerce-toepassing een object, inclusief de code, plaatsen in een JavaSpace. Een voorbeeld van zo'n object is een vacaturemelding. Een tweede toepassing kan dit object even later opnemen, nadat deze een melding via het netwerk heeft gekregen. Doordat in de JavaSpace ook de code is opgenomen, kan ook de tweede toepassing het object verwerken zonder opnieuw te hoeven zoeken naar de code.

Net als de Jini-technologie zelf zijn JavaSpaces gebaseerd op de Java Remote Method Invocation-technologie. Die biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om gedistribueerde objecten te schrijven, waarbij de objecten met elkaar kunnen communiceren en elkaars code kunnen uitwisselen. Door het gebruik van enkele eenvoudige programmeermethodes - waaronder read, write en take - zijn objecten voor iedereen beschikbaar op het Jini-netwerk.

Voor Jini geschikte apparaten bieden tal van mogelijkheden. · Laptops, printers, diskdrives en andere apparaten kunnen op elke willekeurige plek, op kantoor of thuis, aangesloten worden op het bedrijfsnetwerk. · Consumenten kunnen elk apparaat eenvoudig aansluiten op een netwerkdienst. Zo kan bijvoorbeeld een film opgehaald worden vanaf een netwerk en opgeslagen worden in een set top box of op een diskdrive. · Leveranciers krijgen de mogelijkheid nieuwe diensten en producten te ontwikkelen voor nieuwe markten. Te denken valt aan een informatiedienst waarbij abonnees dagelijks een op maat gemaakte krant op de eigen fax thuis ontvangen. · Producenten kunnen nieuwe apparaten ontwikkelen, die geschikt zijn voor netwerkgebruik. Zo kan bijvoorbeeld een wasmachine die gekoppeld is aan een netwerk, zelf storingen oplossen nog vóór de gebruiker er iets van heeft gemerkt.

Sun heeft onlangs een omvangrijk initiatief gelanceerd voor de consumentenmarkt door het instellen van een Consumer & Embedded-divisie, die technologieën voor gebruik met Jini zal ontwikkelen en stimuleren. Sun werkt verder samen met bijvoorbeeld America Online om Jini te gaan toepassen bij het bieden van nieuwe diensten via het Internet naar elk willekeurig randapparaat.

Ontwikkelaars kunnen al sinds zes maanden beschikken over de Jini-technologie. Het is vanaf nu als product beschikbaar op java.sun.com.products/jini

De broncode van Jini is door Sun vrijgegeven via de Community Source License (CSL). Een groot aantal bedrijven neemt inmiddels deel aan de ontwikkeling van voor Jini geschikte diensten en producten, waaronder Adaptive Networks, America Online, Axis Communications, BEA Systems, Bosch Siemens, Bull, Canon, Cisco Systems, Inc., Computer Associates, Creative Design Solutions, Dallas Semiconductor, Echelon, Encanto, Ericsson, Funai, IBM, Inprise Corporation, Kinkos Corporation, Kodak, Metroworks, Motorola, Novell, Nokia, Oki Electric, Philips, Phoenix Technologies, Quantum, Samsung, Seagate, Seiko Epson, Sharp, Sony Corporation, Symbian, 3Com Palm Computing, Tatung, Toshiba en Xerox Corp.

Sun Microsystems Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie ‘The Network Is The Computer’ een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van bijna $ 10 miljard, en heeft kantoren in meer dan 150 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

Sun, het Sun-logo, Sun Microsystems, Solaris, Java en 'The Network Is The Computer' zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Sun Microsystems, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Alle SPARC-handelsmerken worden onder licentie gebruikt en zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van SPARC International, Inc. in de Verenigde Staten en andere landen. Producten die het SPARC-handelsmerk dragen, zijn gebaseerd op een architectuur die ontwikkeld is door Sun Microsystems, Inc.