Beroepsvereniging organiseert 'Grand Prix Bedrijfsbladen'

Datum nieuwsfeit: 26-01-1999

Inschrijving gestart

Beroepsvereniging organiseert derde ‘Grand Prix Bedrijfsbladen’

DEN HAAG, 26 januari – In 1999 organiseert de Beroepsvereniging voor Communicatie voor de derde maal de Grand Prix voor de beste bedrijfsbladen. Net als vorig jaar zijn er afzonderlijke prijzen voor bladen gericht op de eigen medewerkers en bladen met externe doelgroepen. Inschrijving is mogelijk tot 1 april 1999. De prijsuitreiking zal plaatsvinden in juni 1999.

Met deze onderscheiding wil de Beroepsvereniging het goed gebruik en de kwaliteit van dergelijke media bevorderen. Daarom kiest de jury niet alleen een winnaar, maar krijgen alle inzenders aanbevelingen tot verdere verbetering van hun blad. De beoordelingen van de genomineerde bladen worden gebundeld in een juryrapport.

Beoordelingscriteria

De bedrijfsbladen worden beoordeeld op vijf groepen criteria: de algemene indruk, de doelstelling, de inhoud en journalistieke aanpak, de vormgeving/ illustraties en de ‘persoonlijkheid’ van het blad. Het juryrapport zal daarnaast vermelden in welke opzichten het blad voor anderen als voorbeeld kan dienen.

Samenstelling jury

De jury bestaat uit:

Femke Zwaal, voorzitter, communicatieadviseur/partner Nieuwe Maan Communicatie Adviesgroep,
Constant Coolsma, zelfstandig communicatieadviseur en mede-auteur van het boek Vorm-geving in Communicatie,
Max Cramwinckel, research director bij Research & Marketing BV,
Anne Gouweloos, communicatieconsultant Telemaat, KPN Telecom,
Titia van der Ploeg, hogeschooldocent voorlichting aan de Hogeschool van Utrecht,
Jan Stellingwerff, communicatiemanager NS Materieel,
Rob Visser, journalist/tekstschrijver TekstinVorm Journalistieke Producties,
Robbert Zantinge, communicatieadviseur/partner Zantinge & Bolluijt Bedrijfscommunicatie
en Ietje Zéguers, zelfstandig trainer/adviseur in bedrijfscommunicatie.
Allen zijn beroepsmatig nauw betrokken bij het gebruik van bedrijfsbladen als middel bij het uitvoeren van communicatiebeleid.

Eerdere winnaars

In 1997 werd nog geen onderscheid gemaakt tussen intern en extern gerichte bladen. De Grand Prix werd toen in de wacht gesleept door het blad InterAEGON van verzekeringsconcern AEGON. In 1998 waren de winnaars Blijdorp Blad van Diergaarde Blijdorp (externe doelgroepen) en Teamwerk van NBM Rail (gericht op de eigen medewerkers).

Alhoewel het de derde keer is dat de Beroepsvereniging de Grand Prix organiseert, vindt deze in feite voor de vijfde keer plaats. In 1994 en 1995 werd de wedstrijd uitgeschreven door VBN, Beroepsvereniging voor Bedrijfsjournalistiek en Interne Communicatie. In 1996 resulteerde het samengaan tussen VBN, ACON (Associatie voor Communicatie in Organisaties Nederland) en NGPR (Vereniging voor Public Relations en Voorlichting) in de Beroepsvereniging voor Communicatie.

Inschrijving

Nadere informatie en een inschrijvingsformulier voor de Grand Prix 1999 is verkrijgbaar bij het verenigingsbureau van de Beroepsvereniging voor Communicatie, tel. 070 – 346
7049.

Beroepsvereniging voor Communicatie