Visio maakt resultaten eerste kwartaal 1999 bekend

Datum nieuwsfeit: 26-01-1999

Visio maakt resultaten eerste kwartaal 1999 bekend

Londen, 26 januari 1999 Visio (NASDAQ:VSIO) maakt de resultaten bekend van het eerste kwartaal van 1999, dat eindigde op 31 december 1998. De omzet in het eerste kwartaal bedroeg $48,2 miljoen. Dat is een groei van 29 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van het vorige boekjaar toen de omzet $37,5

miljoen bedroeg. Visio behaalde een nettowinst van $10,0 miljoen. In vergelijking met de nettowinst van $7,4 miljoen die in dezelfde periode vorig boekjaar werd behaald, betekent dit een stijging van 36 procent. De nettowinst per aandeel in het eerste kwartaal was $0,32, een stijging van 33 procent ten opzichte van een winst per aandeel van $0,24 in het eerste kwartaal van het boekjaar 1998.

Visio verkocht het afgelopen kwartaal een recordaantal van 272.000 nieuwe licenties; ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar betekent dat een stijging van 44 procent. Het totale klantenbestand bestaat nu uit bijna 2,8 miljoen gebruikers. De omzet uit het Volume Licensing Channel bedroeg in december 1998 $17,2 miljoen, een groei van 150 procent ten opzichte van december 1997. Deze omzet vertegenwoordigde een recordaandeel van 36 procent van de totale omzet.

“Ons succes in het Volume Licensing Channel heeft geleid tot een sterke toename van het aantal Visio-gebruikers en onderstreept dat onze producten geschikt zijn voor vrijwel alle bedrijfsonderdelen”, zegt Jeremy Jaech, President en CEO van Visio. “We blijven dan ook investeren in de groei van onze wereldwijde verkooporganisatie, zodat we nog beter kunnen inspelen op de behoeften van grote organisaties. Daarbij richten we ons op de verdere uitbreiding van de bestaande accounts en het werven van nieuwe gebruikers van de Visio-technologie.”

De introductie van Visio Enterprise in november 1998 heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de omzetstijging in dit eerste kwartaal. Dit nieuwe product voor IT-ontwerp en -documentatie realiseerde een omzet van $25,7

miljoen, een aandeel van 53 procent van de totale omzet. Steve Gordon, Chief Financial Officer bij Visio, zegt hierover: “Visio Enterprise is zeer goed ontvangen. Daarbij realiseren we ons dat we nog maar aan het begin staan van een cyclus van upgrades en vele nieuwe gebruikers. Uit onderzoek blijkt dat in de Verenigde Staten al ongeveer 2,7 miljoen IT-professionals onze IT-producten gebruiken.”

De internationale omzet in het eerste kwartaal van 1999 bedroeg $18,7 miljoen en vertegenwoordigde daarmee 39 procent van de totale omzet. De Europese omzet was $13,6 miljoen, een stijging van 33 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar.

Over Visio

Visio werd in september 1990 in de VS opgericht om zakelijke grafische software te ontwikkelen en te verkopen. Visio’s filosofie is het leveren van een unieke technologie voor een grote verscheidenheid van gebruikers in grote organisaties, waardoor zij snel en effectief allerlei zakelijke en technische diagrammen kunnen maken. Het bedrijf kwam in 1992 op de markt met Visio 1.0, een zakelijk teken- en diagrammenpakket. Sinds die tijd heeft Visio aanvullende intelligente tekenproducten op de markt gebracht, waaronder onlangs de gehele 5.0-productlijn, bestaande uit Visio Standard, Visio Professional en Visio Technical. Er zijn sinds de oprichting meer dan 2.800.000 pakketten van de Visio-software verkocht.

Visio International bedient de Europese markt via geselecteerde distributiepartners en biedt service en technische ondersteuning voor haar internationale afnemers. Het bedrijf heeft vestigingen in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Visio’s medeoprichters zijn Jeremy Jaech en Dave Walter, twee van de oprichters van Aldus, en Ted Johnson.

Voor meer persinformatie:

Visio International Lammers van Toorenburg PR

European Public Relations Manager Caroline de Zoeten/ Jason Reindorp Francine Loos
Tel. +44 1372 227 900 Tel. +31 (0)30 65 65 070
E-mail: (JasonRe@visio.com) E-mail: (caroline@lvtpr.nl) / (francine@lvtpr.nl)

Noot voor de lezer

Dit persbericht (inclusief de bovenstaande uitspraken en de referenties naar Visio als desktopplatformstandaard) bevat uitspraken over de toekomst, die gebaseerd zijn op verwachtingen. Hier zijn risico’s en onzekerheden mee gemoeid die de feitelijke resultaten van Visio kunnen laten afwijken van de in dit persbericht beschreven toekomstverwachtingen. Er zijn fluctuaties in de prestaties per kwartaal, die afhankelijk zijn van andere producten zoals Microsoft Windows, concurrentie in de markt van teken- en diagrammensoftware, timing en de acceptatie van nieuwe producten door klanten, de manier waarop de organisatie omgaat met groei en integratie van overgenomen technologie, potentiële veranderingen in licenties en marketingmethodes en veranderingen in de algemene economische situatie. Informatie over deze en andere risico’s is beschreven in de sectie met de titel ‘Certain Risk Factors That May Impact Future Results of Operations’ van het Jaarverslag in Form 10-K van het fiscale jaar dat eindigde op 30 september 1997.

# # #

Informatie voor investeerders is te vinden op de Web-site van Visio Corporation: www.visio.com Link naar Visio’s Annual Report: Visio maakt resultaten eerste kwartaal 1999 bekend

Informatie voor investeerders is te vinden op de Web-site van Visio Corporation: www.visio.com Link naar Visio’s Annual Report: www.visio.com/company/investors