Compaq behaalt recordresultaten in het vierde kwartaal 1998

Datum nieuwsfeit: 27-01-1999

Groei driemaal hoger dan de groei van de markt

Compaq behaalt recordresultaten in het vierde kwartaal 1998

Gouda, 27 januari 1999 - Compaq Computer Corporation heeft in het vierde kwartaal van boekjaar 1998 (dat eindigt op 31 december 1998) een wereldwijde omzet behaald van $ 10,9 miljard, een toename van 48 procent vergeleken met de omzet in het vierde kwartaal van 1997. Het bedrijf meldt voorts een winst na belastingen van $ 758 miljoen ($ 0,43 per aandeel).

"De omzet en winst in het vierde kwartaal vormen een nieuw record voor Compaq en zijn een mijlpaal in de succesvolle integratie van Digital Equipment Corporation. De verkopen van het distributiekanaal zijn met 43 procent gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal van 1997, een groei die naar schatting drie maal zo hoog is als de groei van de markt," aldus Eckhard Pfeiffer, President en Chief Executive Officer van Compaq. "1998 was voor Compaq een belangrijk overgangsjaar en gezien het sterke vierde kwartaal gaan we vol vertrouwen het nieuwe jaar in."

"We zijn er in geslaagd om in het vierde kwartaal de omzet voor de gecombineerde bedrijven Digital en Compaq samen te voegen. Dat we dit bereikt hebben, betekent dat we een enorme voortgang boeken met onze integratieplannen," aldus Earl Mason, Senior Vice President en Chief Financial Officer. "De voordelen van de acquisitie van Digital worden nu ook in onze financiële resultaten duidelijk. De achtereenvolgende groei in producten was buitengewoon sterk en ook onze service-activiteiten namen toe. De brutomarge van 26,4 procent is met anderhalf punt gestegen vergeleken met het derde kwartaal. De operationele kosten zijn aanzienlijk gedaald, zowel absoluut als in percentage van de omzet: 18 procent in het vierde kwartaal tegen 23 procent in het derde kwartaal. De balans toont een sterke liquiditeitspositie van $ 4,1 miljard terwijl de omloopsnelheid van de voorraden is toegenomen tot 15,9 vergeleken met 12,4 over het derde kwartaal. Het rendement op geïnvesteerd kapitaal is significant gegroeid, van 7,5 procent in het derde kwartaal tot 38,6 procent in het vierde kwartaal. Onze resultaten in het vierde kwartaal en de succesvolle integratie van Digital in het afgelopen half jaar zijn belangrijke stappen op weg naar de totstandkoming van een werkelijk nieuw computerbedrijf."

Vooruitblik
"We verwachten een aanhoudend sterke vraag naar de producten en diensten van Compaq. Ook zien we mogelijkheden voor het verder vergroten van ons marktaandeel, alsook een toename van de omzet," vervolgt Pfeiffer. "De succesvolle integratie van Digital ligt grotendeels achter ons en we zijn klaar om onze strategie, waar we de afgelopen anderhalf jaar aan hebben gewerkt, nu volledig ten uitvoer te brengen. Als marktleider op de PC-markt, leverancier van complete bedrijfsoplossingen en diensten en met een sterke nadruk op Internet via ons nieuwe bedrijf AltaVista, hebben we een uitstekende uitgangspositie om als wereldwijd IT-leverancier te opereren. Zo kunnen we optreden als strategische partner van onze klanten."

Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.

Achtergrondinformatie:
Compaq Computer B.V., Ingrid Martens, Marketing Communications Manager, tel: 030 - 283 2565