Nieuwe Ericsson telefooncentrales voor KPN Telecom

Datum nieuwsfeit: 27-01-1999

- P E R S B E R I C H T -

Rijen, 26 januari 1999

Nieuwe Ericsson telefooncentrales leveren grootste capaciteit ter wereld

Ericsson Telecommunicatie heeft aan KPN Telecom twee nieuwe AXE verkeers-centrales geleverd die in capaciteit de grootste ter wereld kunnen worden. Per centrale kunnen 50.000 interlokale gesprekken tegelijkertijd worden gevoerd. De centrales komen in de loop van dit jaar tegemoet aan de zeer sterk gestegen vraag naar capaciteit op het telefoonnetwerk. Met deze nieuwe AXE introduceert Ericsson een telefooncentrale die door toepassing van de nieuwe technologieën twintig keer zo klein is dan zijn voorganger en toch een dubbele eindcapaciteit heeft. De centrales staan in Amsterdam.

De toename van het aantal operators, het snel oplopende Internet-gebruik en de gestage groei van het telefoonverkeer in ons land vragen om extra capaciteit en om een efficiëntere en snellere verkeersafhandeling. De Ericsson AXE centrales zijn voorzien van de nieuwe STM-1 interface. Met deze techniek wordt direct aansluiting verkregen op het pas geïntroduceerde snelle SDH-transmissienetwerk.

Met de komst van nieuwe operators die aangesloten moeten worden op het netwerk van KPN Telecom komt ook de grens van de huidige maximale capaciteit in zicht. De nieuwe AXE centrales lossen dit probleem op, zij het niet onmiddellijk. De implementatie gebeurt in twee fases. In de loop van februari 1999 wordt in een proef het eerste telefoonverkeer op de centrales gezet. In het tweede kwartaal wordt een start gemaakt met reguliere interconnectieverkeer. Rond oktober worden de centrales vervolgens met een grotere processor uitgerust waardoor de volledige capaciteit benut kan worden.

Elke nieuwe AXE centrale krijgt 56 STM-1 poorten. Dat is het dubbele van de huidige grootste configuratie. Andere voordelen van de nieuwe switches zijn het lage energieverbruik, de korte bouwtijd en de beperkte ruimte die de centrales innemen. Deze AXE centrale is slechts 180 cm hoog, 420 cm breed en 260 cm diep.

Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie-oplossingen die telecom- en datacom technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten - network operators, service providers, ondernemingen en consumenten- over de hele wereld.

-(Einde persbericht)-