Bonden breken CAO-onderhandelingen publieke omroep af

Datum nieuwsfeit: 27-01-1999

Bonden breken CAO-onderhandelingen publieke omroep af

Loonbod van omroepen onacceptabel

Op 26 januari hebben de vakbonden, FNV Kiem, Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), CNV Media en de Unie het overleg over de CAO voor de medewerkers van de publieke omroep afgebroken. Er is een grote kloof ontstaan over de volgende onderwerpen: Salarisverhoging, afbraak sociale regelingen en flexibele contracten.

Salarissen: bonden eisen 6%, omroepen bieden 2,75%

De werkgevers bieden 2,75% salarisverhoging voor een contract van anderhalf jaar, de bonden eisen 6%. De bonden vinden het loonbod van de omroepen onaanvaardbaar laag. Al jaren loopt de salarisontwikkeling bij de publieke omroep achter bij de markt. De publieke omroep moet naar mening van de bonden een aantrekkelijke werkgever blijven. Daar hoort een behoorlijke salarisontwikkeling bij. De afgelopen jaren is de werkdruk sterk toegenomen. Het lage loonbod ontkent de loyale inzet van de medewerkers de afgelopen periode.

Afbraak sociale regelingen

De CAO kent nu een afvloeiingsregeling voor medewerkers die buiten hun schuld hun baan kwijt raken. De regeling moet volgens de omroepen goedkoper. Ook wensen de omroepen een demotieregeling. De bonden wijzen afbraak van de CAO af.

Flexibele contracten worden misbruikt

Al jarenlang werken de omroepen met vele freelancers. De bonden erkennen dat freelancewerk inherent is aan het werken bij de omroepen, maar constateren tevens dat de omroepen misbruik hebben gemaakt van de mogelijkheden. Te veel medewerkers worden jarenlang aan een lijntje gehouden. De omroepen willen vijf jaar lang flexibele inzet van medewerkers, de bonden vinden drie jaar genoeg. Bovendien loopt de contractant het risico in de zomermaanden de ww-uitkering kwijt te raken. De bonden vinden dat de werkgever dit risico over moet nemen. Dat wordt door de omroepen geweigerd.

De bonden gaan de komende werken de leden raadplegen.

Voor informatie:

Steffe Bak, CNV-bestuurder voor de Media: 023-5651052 of 06-53272584 Luuk Voormeulen, FNV Kiem: 06-222 34 900 Inge Brakman, secretaris NVJ: 06-51407129 Chris van Loon, Unie: 030 - 634 5200

Hilversum, 27 januari 1999