Microsoft gebruikt AltaVista voor MSN Search

Datum nieuwsfeit: 28-01-1999

Microsoft en Compaq sluiten licentieovereenkomst aangaande Hotmail-gebaseerde communicatie- en messaging-technologie voor AltaVista

Microsoft gebruikt AltaVista als voornaamste zoeksysteem voor MSN Search

Schiphol-Rijk /Gouda, 27 januari 1999 - Compaq heeft vandaag een licentieovereenkomst getekend met Microsoft voor het gebruik van de MSN online communicatietechnologie - gebouwd op de web gebaseerde Hotmail e-maildienst - ten behoeve van AltaVista Company, de nieuwe dochteronderneming van Compaq. De overeenkomst betreft niet alleen de grootste, web gebaseerde e-maildienst, maar ook toekomstige communicatievoorzieningen. Microsoft zal in ruil hiervoor AltaVista Search gebruiken als het voornaamste web zoeksysteem voor het MSN netwerk van Internet-diensten.

"Deze overeenkomst is zowel voor bedrijven als voor eindgebruikers van belang. Gebruikers van AltaVista krijgen de beschikking over het populairste e-mailsysteem en gebruikers van MSN krijgen toegang tot de grootste zoekindex op het web, die bovendien in 25 talen te raadplegen is," zegt Laura Jennings, vice president van MSN. "Microsoft en Compaq kunnen nu van elkaars technologie gebruikmaken om hun klanten toegevoegde waarde te bieden."

"AltaVista is uitgegroeid tot een toonaangevende Internet-bestemming en nu krijgen onze gebruikers niet alleen toegang tot de innovatieve diensten op Hotmail, maar gaan zij ook deel uitmaken van een omvangrijke online gemeenschap van meer dan 40 miljoen consumenten," aldus Rod Schrock president en CEO van AltaVista Company.

De overeenkomst markeert een uitbreiding van het MSN Web Platform Services-aanbod met communicatietechnologie. Voorheen bood MSN de Microsoft Travel Technologies aan als platform voor online reisdiensten.

Microsofts Hotmail is 's werelds grootste gratis e-maildienst, met meer dan
30 miljoen abonnees en gemiddeld 150.000 nieuwe aanmeldingen per dag. Het bedrijf is gevestigd in Silicon Valley en biedt abonnees een persoonlijke e-maildienst die wereldwijd toegankelijk, veel mogelijkheden biedt en eenvoudig is in het gebruik. Hotmail werd in december 1997 overgenomen door Microsoft en maakt nu deel uit van de Microsoft Interactive Media Group. Hotmail maakt zich sterk voor consumentenbelangen en staat bekend vanwege haar strenge 'anti-spam' maatregelen. Aanmelden voor Hotmail kan op: www.hotmail.com/ of /www.msn.com/. Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Compaq
Compaq Computer Corporation - een Fortune Global 100 company - is wereldwijd leverancier van informatietechnologie. Compaq is het op één na grootste computerbedrijf ter wereld en marktleider op het gebied van de productie en verkoop van personal computers. Compaq ontwikkelt en levert een breed scala aan hardware- en softwareoplossingen inclusief services voor consumenten tot en met high-end enterprise computing omgevingen. Zo biedt het bedrijf fouttolerante bedrijfskritische oplossingen, netwerk- en communicatieproducten, server-systemen, workstations, zakelijke desktop- en notebookproducten en consumenten pc's. Het bedrijf is toonaangevend op het gebied van milieuvriendelijke programma's en bedrijfsvoering. Compaq-producten worden verkocht in meer dan 100 landen via een wereldwijd netwerk van Compaq Business Partners. Het bedrijf is opgericht in 1982. Compaq is gevestigd in Houston, Texas. In Nederland is het hoofdkantoor van Compaq Computer B.V. gevestigd in Gouda.

Voor meer informatie:
Microsoft B.V., Aurelia C. van den Berg, Press & Public Relations Manager, telefoon: +31 (0)20 - 500 12 32, Microsoft N.V., Els Stevens, Press Relations, telefoon: +32 (0)2 - 730 39 14, Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Perlita Fränkel, telefoon: +31 (0)23 - 562 82 08. Compaq Computer B.V., Ingrid Martens, Marketing Communications Manager, telefoon 030 - 283 2565

Meer informatie over Compaq en haar producten, alsmede klantenondersteuning is beschikbaar op www.compaq.nl.
Dit persbericht en andere persinformatie van Microsoft kunt u ook vinden op de Microsoft B.V. website op pagina www.microsoft.com/benelux/press/.