Hulpverlening Colombiaanse Rode Kruis bij aardbeving

Datum nieuwsfeit: 28-01-1999

Colombiaanse Rode Kruis goed voorbereid op hulpverlening bij aardbevingen

Na de krachtige aardbeving van maandag 25 januari 1999, die een bergachtig gebied in het zuidwesten van Colombia trof, kwam de hulpverlening snel op gang. Het Colombiaanse Rode Kruis zette meteen 500 vrijwilligers in. Onder hen bevinden zich 200 verplegers en dokters. De hulpverlening gebeurt adequaat omdat het Colombiaanse Rode Kruis zich voortdurend traint in het omgaan met de menselijke gevolgen bij rampen.

Zo'n 30 vrijwilligers zijn met speciaal daartoe getrainde honden nog altijd op zoek naar overlevenden. De eerste 24 uur na de ramp zijn cruciaal in dergelijke reddingsacties. In die tijdsspanne wordt 90% van alle overlevenden gered. Nog 24 uur later stijgt dat percentage tot 99%. Daarna wordt slechts bij mirakel nog een overlevende gevonden en gered.

Het Colombiaanse Rode Kruis kan zeer snel zoek- en reddingsteams naar de plaats van de ramp sturen omdat het - net als zoveel Nationale Verenigingen over de hele wereld - beschikt over een uitgebreid netwerk van lokale afdelingen. Zo zonden Risaralda en Quindio, twee van de getroffen provincies, 150 vrijwilligers uit.

Naast het bedelen van voedsel en het plaatsen van tenten zorgt het Rode Kruis ook nog voor de psychologische opvang van de slachtoffers.

Brussel, 27 januari 1999

Voor meer informatie kan u terecht bij Jan Snoeck, tel. kantoor:
(02)645.45.01, GSM (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail:
press@redcross-fl.be
of bij Kristel Maes, tel.kantoor: (02)645.45.27, tel. algemeen:
(02)645.44.11
Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.