Uitreiking Dunya Poezieprijzen 1998

28 januari 1999

PERSBERICHT januari 1999

* MET GASTDICHTER/SCHRIJVER AYATOLLAH MUSA & KADER ABDOLAH
* JURYLEDEN JAN EIJKELBOOM (VOORZ.), ASTRID H. ROEMER EN MOHAMED BENZAKOUR LEZEN HUN FAVORIETE GEDICHT VOOR

UITREIKING DUNYA POEZIEPRIJZEN 1998

Op donderdag 28 januari 1999 worden de winnaars van de Dunya Poëzieprijzen 1998 bekend gemaakt in het Prinses Theater te Rotterdam. De jury onder leiding van de bekende dichter Jan Eijkelboom hebben vijf winnaars gekozen. De DUNYA POEZIEPRIJSVRAAG 1998 vormt het eerste onderdeel in het literaire drieluik. Tweede onderdeel zijn de WORKSHOPS voor dichters en schrijvers die in januari en februari ‘99 plaatsvinden. Vervolgens komt in het voorjaar het derde en geheel nieuwe onderdeel aan bod: het LITERAIRE TRAJECT waarin aandacht besteed wordt aan het werk van maximaal acht dichters uit diverse culturen woonachtig in Nederland. Op donderdagavond 28 januari 1999 reikt MYRZA AXWIJK (deelgemeente Delfshaven) de Dunya Poëzieprijzen uit aan vijf winnaars. Er zijn in totaal acht finalisten gekozen. Dit jaar heeft de organisatie 205 gedichten ontvangen in 18 verschillende talen van dichters met 21 nationaliteiten. De jury bestaat uit JAN EIJKELBOOM (voorzitter van de jury en dichter), ASTRID H. ROEMER (publiciste en schrijfster) en MOHAMED BENZAKOUR (dichter). Tijdens het programma zal de jury zich aan het publiek presenteren. Elk jurylid draagt haar/zijn favoriete gedicht voor.

De Dunya Poëzieprijsvraag kent geen eerste, tweede of derde prijs. Omdat de inzendingen aansluiting vinden bij verschillende literaire tradities kiest de jury maximaal vijf winnaars, die als gelijkwaardig naast elkaar te beoordelen zijn. De inzendingen worden getoetst op originaliteit, zeggingskracht en taalgebruik. De winnaars ontvangen een bescheiden geldbedrag en krijgen de gelegenheid om hun gedichten te presenteren tijdens het Dunya Festival 1999.

Er zijn twee inmiddels bekende auteurs uitgenodigd die voor zullen dragen uit eigen werk: AYATOLLAH MUSA en KADER ABDOLLAH. Uitgeverij Vassallucci brengt eind maart 1999 de eerste dichtbundel uit van Ayatollah Musa. Musa heeft in het verleden meerdere keren voorgedragen tijdens het Dunya Open Podium. Hij is grootgebracht met enerzijds de traditionele Perzische poëzie en anderzijds de streetwise taal van de havenstad Rotterdam. Zijn gedichten zijn doorweven met oosterse lyriek en grootsteedse humor. Hij publiceerde onder meer in Trouw. Kader Abdollah, geboren in Iran vestigde zich in 1988 met zijn gezin in Nederland. Zijn columns voor de Volkskrant werden bekroond met de Media-prijs 1997. Voor zijn eerste verhalenbundel ‘De Adelaars” kreeg hij Het Gouden Ezelsoor 1993. Zijn tweede bundel ‘De meisjes en de partizanen’ werd bekroond met het Charlotte Köhler-stipendium 1995 en stond op de longlisten van de AKO-literatuurprijs en de Libris-literatuurprijs. Ook zijn in 1997 verschenen roman ‘De reis van de lege flessen’ werd geselecteerd voor de longlist van de Libris-literatuurprijs. Het programma wordt muzikaal omlijst door LINCOLN ALMADA & FERNANDO ARARAT. Lincoln Almada bespeelt de Paraguayaanse harp. Dit instrument wordt in Latijns-Amerika, anders dan in de westerse klassieke muziek, expressief en krachtig bespeeld. De muziek in zich een fusie van Indiaanse, Spaanse en Afrikaanse elementen. Ararat is een Colombiaanse tenor. Hij zingt traditionele Latijns-Amerikaanse liederen.

De presentatie is in handen van Rudy Lion Tjin Tjoe. Datum: donderdag 28 januari 1999; aanvang: 20.15 uur; locatie: Prinses Theater, Schiedamseweg 19a te Rotterdam; Entree gratis; reserveren: 010 425 50 50. Info: Stichting Dunya: 010 233 09 10

WORKSHOPS
In Nederland groeit de aandacht voor de literatuur van auteurs met verschillende culturele achtergronden. Stichting Dunya en Stichting Schrijven hebben de afgelopen jaren samengewerkt om deze schrijvers en dichters te stimuleren de kwaliteit van hun teksten te vergroten en met hun werk naar buiten te treden. Deze doelstellingen vormen ook de basis van de drie workshops die plaatsvinden in 1999. De schrijvers en dichters krijgen tevens informatie over de publicatiemogelijkheden in Nederland. Schrijfster/dichteres Jana Beranová begeleidt de eerste twee workshops; Sander van Vlerken, bureauredacteur en verantwoordelijk voor het Handboek voor Schrijvers van Stichting Schrijven begeleidt de derde workshop.

Locatie: SKVR Schrijversschool
Voor meer informatie kunt u bellen naar: Stichting Schrijven: 020 625 41 41

LITERAIR TRAJECT
De winnaars van de Dunya Poëzieprijsvraag van de voorgaande jaren komen in aanmerking voor deelname aan het Literaire Traject. Bijzonder van het traject is de directe begeleiding die auteurs krijgen in verband met hun werk en het analyseren hiervan. Dit heeft als doel de kwaliteit van het eigen werk te vergroten. Het resultaat van dit traject wordt in een gezamenlijke bundel gepubliceerd. Het literaire traject start in maart 1999.

Met dank aan: de Rotterdamse Kunststichting, Fonds voor de Podiumkunsten en Novib. Organisatie: Stichting Dunya i.s.m. Stichting Schrijven
______________
noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Juan Heinsohn Huala (projectleider) of Valérie Docters van Leeuwen (PR & voorlichting) Telefoon: 010 233 09 10; fax: 010 433 24 63 e-mail: (dunya@euronet.nl) url: www.dunya.nl

Organisatie: Stichting Dunya