Apple boekt winst van $152 miljoen in eerste kwartaal

Datum nieuwsfeit: 28-01-1999

Apple Update

1/99

De Apple Update bevat samenvattingen van recente Apple persberichten en informatie over lokale marketingactiviteiten.

Apple boekt winst van $152 miljoen in eerste kwartaal

Apple Computer, Inc. heeft bekendgemaakt dat de winst over het eerste kwartaal van het boekjaar 1999, dat werd afgesloten op 26 december 1998, $152 miljoen bedraagt, ofwel $0,95 per aandeel. In hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar bedroeg de winst $47 miljoen, ofwel $0,33 per aandeel. De inkomsten in het eerste kwartaal bedroegen $1,7 miljard en zijn daarmee 8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van het vorige boekjaar. De brutomarge bedroeg dit kwartaal 28,2 procent ten opzichte van 22,4 procent in het vorige boekjaar. De internationale verkopen vertegenwoordigden in het eerste kwartaal 47 procent van de totale inkomsten. De verkoop van 519.000 iMac-computers in het eerste kwartaal heeft gezorgd voor een groei van het totale aantal verkochte eenheden met 49 procent op jaarbasis. De eindvoorraad liep terug tot $25 miljoen, dat wil zeggen een voorraadniveau van twee dagen.

Apple introduceert de vernieuwde Power Macintosh G3

Apple Computer heeft een volledig vernieuwde lijn van de bijzonder succesvolle Power Macintosh G3-computer geïntroduceerd. Deze lijn is uitgerust met de nieuwe, op koper gebaseerde PowerPC-processor van 400 MHz en de nieuwste en snelste chip voor versnelde 2D- en 3D weergave: de zojuist uitgebrachte ATI RAGE 128. Bovendien is het moederbord van de nieuwe G3¹s voorzien van 10/100 BASE-T Ethernet, USB en FireWire van 400 Mbps. De nieuwe Power Macintosh G3-lijn heeft een fraaie, doorschijnende minitower-behuizing en een revolutionair openingsmechanisme waardoor uitbreiden heel eenvoudig is. Bovendien is deze nieuwe lijn scherp geprijsd met een adviesprijs die begint bij ¤ 1559 (Ÿ 3435,58).

Apple brengt nieuwe Studio Displays op de markt

Begin dit jaar heeft Apple drie nieuwe Apple Studio Displays op de markt gebracht die worden gekenmerkt door een uitstekende beeldkwaliteit. Deze beeldschermen passen wat betreft het ontwerp perfect bij de nieuwe G3-lijn.

De Apple Studio Display-serie bestaat uit:

De Apple Studio Display met ColorSync-technologie ­ een 21-inch CRT-scherm dat speciaal is ontwikkeld voor professionele ontwerpers De 17-inch Apple Studio Display ­ een helder CRT-scherm dat geschikt is voor de meest uiteenlopende toepassingen De 15-inch Apple Studio Display ­ een nieuwe versie van Apple's bekroonde "flat panel" active matrix LCD-beeldscherm.

Apple kondigt Mac OS X Server aan
Apple heeft recentelijk Mac OS X Server aangekondigd, het nieuwe serverbesturingssysteem van Apple dat de bewezen kracht van Unix combineert met het gebruiksgemak van de Macintosh. Mac OS X is opgebouwd rond de hoogwaardige Mach-microkernel en BSD 4.4, en bevat de Apache HTTP-webserver en de WebObjects applicatieserver. Mac OS X Server is het eerste moderne serverbesturingssysteem van Apple. Gekoppeld aan de nieuwe Power Macintosh G3-lijn biedt Mac OS X Server betaalbare serveroplossingen voor Internet-publishers, ontwikkelaars van webapplicaties, de uitgeverijwereld en de onderwijsmarkt.

Nieuwe iMac in vijf kleuren
Apple heeft begin dit jaar de nieuwe iMac geïntroduceerd, die leverbaar is in vijf prachtige kleuren: aardbei, limoen, bosbes, mandarijn en druif. Verder is de nieuwe iMac voorzien van een snellere 266-MHz PowerPC G3-processor, een harde schijf van 6 GB en een lagere (advies)prijs van ¤ 1119 (Ÿ 2465,95).

800.000 iMac-computers verkocht in de eerste 139 dagen

Ook tijdens de laatste weken van 1998 bleef de iMac buitengewoon goed verkopen. Sinds de iMac werd gelanceerd op 15 augustus 1998, zijn er 800.000 stuks van verkocht. Daarmee is de iMac de snelst verkopende computer in de geschiedenis van Apple. Uit een recent marktonderzoek blijkt dat nog steeds opvallend veel nieuwe computergebruikers en gebruikers die overstappen van Wintel-computers kiezen voor de iMac. Het gebruiksgemak en de eenvoudige Internet-toegang blijven de belangrijkste redenen waarom veel mensen kiezen voor de iMac. Meer dan 80 procent van de mensen die een iMac hebben aangeschaft gebruiken de computer om het Internet op te gaan. Zo¹n 65 procent doet dat zelfs al meteen de eerste dag. En 42 procent van diegenen die toegang hebben tot het Internet hebben al producten of andere voorzieningen aangeschaft via het Internet.

Nieuwe Macintosh programma's
Sinds de allereerste aankondiging van de iMac op 6 mei 1998 zijn er meer dan 1300 programma's voor de Macintosh geïntroduceerd door diverse software-ontwikkelaars. Innovatieve producten zoals de iMac en de nieuwe Power Macintosh G3 hebben veel toonaangevende ontwikkelaars doen besluiten hun activiteiten (mede) te richten op het Macintosh platform. Er lijkt voorlopig nog geen einde te komen aan deze ontwikkeling, zoals bleek tijdens de afgelopen MacWorld waar opnieuw veel nieuwe titels werden aangekondigd. Opvallend was tevens het grote aantal spelprogramma's voor de Mac dat tijdens de MacWorld werd aangekondigd.

Meer dan 100 USB-apparaten voor iMac en Power Mac G3

Tijdens de MacWorld Expo heeft Apple bekendgemaakt dat er inmiddels meer dan 100 USB-apparaten beschikbaar zijn voor het Macintosh platform. Vóór de MacWorld bedroeg dit aantal nog circa 60 en tot de 40 nieuw aangekondigde producten behoren o.a. printers en opslagapparaten die gebruikt kunnen worden met de bekroonde iMac en de nieuwe Power Macintosh G3-systemen. USB is een platformonafhankelijke industriestandaard voor het aansluiten van randapparatuur op de computer. USB biedt gebruikers de voordelen van een 12-Mbps gegevensoverdracht en de mogelijkheid om gelijktijdig 127 apparaten aan te sluiten op één enkele computer. Voor een volledig overzicht van alle beschikbare USB-apparaten voor de iMac verwijzen we u graag naar de volgende website: www.apple.com/imac/usbindex.html

FireWire
FireWire, de zeer snelle verbindingsstandaard voor personal computers en consumentenelektronica, kan na de nieuwe productaankondigingen van Apple als een uiterst gangbare computertechnologie worden beschouwd. De nieuwe systemen uit Apple's Power Macintosh G3-serie zijn immers uitgerust met een FireWire-voorziening. Daarnaast zijn er vorige maand tijdens de MacWorld meer dan 20 nieuwe FireWire-producten voor het Macintosh platform geïntroduceerd, waaronder harde schijven, printers, scanners, videoconverters (van analoog naar digitaal), digitale geluidmixers en diverse opslagapparaten met een grote capaciteit, zoals magneto-optische schijfeenheden, CD-R en tape-drives. FireWire, dat in het begin van de jaren '90 is ontwikkeld door Apple, is in 1995 door IEEE overgenomen als standaard (IEEE 1394). De afgelopen twee jaar zijn er bijna vier miljoen voor FireWire geschikte digitale videocamera's verkocht en men kan rustig concluderen dat FireWire zorgt voor een revolutie op het gebied van digitale video. FireWire maakt immers een een optimale beeldkwaliteit mogelijk voor een betaalbare prijs. Digitale videocamera's zijn tegenwoordig al verkrijgbaar vanaf circa $ 850. Dat de Power Macintosh G3-systemen onlangs zijn uitgebreid met FireWire-poorten zal deze ontwikkeling verder versterken.

Apple neemt nieuwe technologieën in licentie

Apple Computer en Silicon Graphics hebben onlangs bekendgemaakt dat Apple de OpenGL API (Application Programming Interface) en softwarebibliotheek van Silicon Graphics in licentie heeft genomen en dat Apple OpenGL zal integreren in toekomstige versies van het Macintosh besturingssysteem. OpenGL is het industriestandaard softwareplatform voor 3D computerafbeeldingen voor de meest uiteenlopende toepassingen, variërend van spelprogramma's tot professionele applicaties. OpenGL is in 1992 ontwikkeld door Silicon Graphics en is inmiddels beschikbaar voor alle toonaangevende besturingssystemen. Ook heeft Apple recentelijk een aantal technologieën van Spatializer Audio Laboratories in licentie genomen. Het gaat om de volgende vier audiotechnologieën: 3-D Stereo, N-2-2, enCompass en Vi.B.E. Apple wil deze geluidsprogrammatuur later dit jaar integreren in haar PowerBook-, iMac- en Power Macintosh-productlijn. De technologieën van Spatializer worden al op grote schaal gebruikt door o.a. fabrikanten van consumentenelektronica en multimediabedrijven.

Internationale beurzen waar Apple aanwezig zal zijn:

Milia, Cannes 9-12 februari '99
MacWorld, Tokio 8-20 februari '99
Seybold Seminars, Boston 1-5 maart '99 CeBIT, Hanover 18-24 maart '99
WWDC, San Jose 9 mei '99
E3 Expo (Electronic Entertainment Exposition), Los Angeles 13-15 mei '99 MacWorld, Boston 4-6 augustus '99
Seybold, San Francisco/Publishing 99 29 augustus - 3 september '99 Apple Expo, Parijs 15-19 september '99

Aanvlullende informatie over Milia is te vinden op: www.milia.com/noflash.htm, en informatie over Seybold op: www.seyboldseminars.com/Events/index.html

ONDERSTAAND BERICHT HEEFT BETREKKING OP DE AMERIKAANSE MARKT

Nieuwe TV-commercial
Apple Computer heeft in samenwerking met haar reclamebureau TBWA/Chiat-Day een nieuwe TV-spot ontwikkeld waarin verteld wordt dat de Macintosh geen last heeft van het Jaar 2000-probleem dat de rest van de computerwereld teistert. Deze boodschap wordt verteld door HAL, de computer uit de legendarische speelfilm 2001: A Space Odyssey. De nieuwe commercial wordt inmiddels uitgezonden in de Verenigde Staten en is als QuickTime-film beschikbaar op de volgende website: www.apple.com. Andere nieuwe commercials van Apple zijn te bekijken op www.apple.com/thinkdifferent/newads.html

LOKALE MARKETINGACTIVITEITEN

Kleuren van de nieuwe iMacs
In Nederlandse publicaties over de nieuwe iMac zal op de volgende wijze naar de verschillende kleuren worden verwezen, voor de duidleijkheid geven wij hier teven de PMS-kleur: "Blueberry" : Bosbes-blauw (PMS: 639)
"Grape" : Druif-paars (PMS:2603)
"Lime" : Limoen-groen (PMS:368)
"Strawberry" : Aardbei-rood (PMS:1925)
"Tangerine" : Mandarijn-oranje (PMS:165)

iMac-dummy's
Journalisten en programmamakers die voor fotografische doeleinden graag een iMac willen gebruiken kunnen bij Apple een verzoek indienen voor het gebruik van een zogenaamde iMac-dummy. U kunt dit verzoek per e-mail richten aan Margriet Schouten ((schouten1@euro.apple.com)).

Website over Henk de Velde
Afgelopen week is de officiële Henk de Velde website geopend. Deze website, die zeezeiler Henk de Velde zal ondersteunen tijdens en naar The Race in 2001, is door Clockwork B.V. ontwikkeld op een Power Macintosh G3-computer. Bij de officiële opening werd de website bovendien gepresenteerd op een iMac. Foto's van deze opening zijn te zien op: www.henkdevelde.com/promo.

MacIS Nederland
Op 11 januari 1999 is MacIS Nederland opgericht. MacIS Nederland is een niet-commerciële vereniging van en voor ict-managers die binnen hun bedrijf verantwoordelijk zijn voor het optimaal functioneren van Apple computers. Deze vereniging is aangesloten bij MacIS Europe, de grootste organisatie van ict-managers in Europa (meer dan 200 leden). MacIS richt zich op bedrijven met een substantiële investering in Apple computers.

| Apple Computer Benelux b.v. | Phone Apple: +31 (0)30.659.3962 | | Margriet Schouten | Fax Apple: +31 (0)30.659.3852 | | Manager Public Relations | Mobile: +31 (0)653.125.010 | | Kosterijland 42 | | | Benelux Region | | | 3981 AJ Bunnik | | | The Netherlands | Mail: (schouten1@euro.apple.com) |