Politiebericht Drenthe

16:57 zondag 31 januari 1999

Bert Visser

*

Zaterdagmiddag zijn bij een verkeersongeval op de kruising Molenweg/Europaweg/Hoogeveenseweg in Tiendeveen twee personen gewond geraakt en per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Hoogeveen. Het ongeval gebeurde toen 29 jarige bestuurder uit Hoogeveen met z’n auto vanuit Tiendeveen de Europaweg opreed. Hij kwam daar frontaal in botsing met een auto, bestuurd door een 19 jarige man uit Garminge die net aan het inhalen was. De beide slachtoffers, een 12 jarige jongen uit Beilen en een 49 jarige man uit Hoogeveen zaten als passagiers in beide auto’s.

*

Bij een verkeersongeval op de kruising Houtweg / Laan van de Marel In Emmen zij zaterdagmiddag twee personen gewond geraakt. Een 18 jarige man uit Emmen en een 38 jarige bestuurder uit Emmen zijn met hoofdletsel overgebracht naar het ziekenhuis in Emmen. Ze zaten in een auto dat op de kruising vol in de flank werd geraakt door een auto, bestuurd door een 55 jarige man uit Schoonebeek. De Emmenaar wiens auto bij de aanrijding volledig werd vernield, had bij het oprijden van de kruising geen voorrang verleend aan de man uit Schoonebeek.

*

Een 38 jarige man uit Wieringerwaard en z’n vrouw zijn zaterdagnacht gewond geraakt toen ze met hun auto
Op de A28 bij Hoogeveen achterop een auto botsten, bestuurd door een 44 jarige man uit Den Haag. De man uit Wieringerwaard verklaarde, dat hij de voor hem rijdende auto nooit had gezien. Beide auto’s zijn afgesleept.

*

Zaterdagnacht tegen 04.00 uur zijn in de Raadhuisstraat in Roden drie mensen geschept door een auto, bestuurd door een 20 jarige man uit Tolbert Het drietal maakte deel uit van een grotere groep mensen die op de rijbaan van de Raadhuisstraat liep.
Een inwoner van Roden, waarvan de leeftijd en het letsel niet exact bekend zijn, is overgebracht naar het AZ in Groningen. De Tolberter verklaarde dat er volgens hem iemand plotseling de weg overstak. Omdat een blaasproef niet lukte is van de man een bloedproef genomen.

*

Bij een 17 jarige bromfietser uit Hijken stelde de politie zaterdagnacht rond 01.00 uur een alcoholpromillage vast van ongeveer 1,20. De jongen liep tegen de lamp toen hij, onderweg naar een vriend in Hooghalen, op de Beilerweg werd gecontroleerd. De jongen kreeg behalve een proces-verbaal een rijverbod van vijf uur.

*

De politie van Meppel heeft vrijdagavond een 56 jarige vrachtautochauffeur bekeurd die met ongeveer 1,35 promille alcohol op de A28 onderweg was naar z’n woonplaats Gieten. Hij is met een snelrechtverbaal en een rijverbod van 6 uur naar huis gestuurd. Bij de meldkamer van de politie in Zwolle waren klachten binnengekomen over de rijstijl van de trucker.

*
De politie van Sleen heeft zaterdagmiddag een 36 jarige man uit Zweeloo aangehouden die met bijna twee promille alcohol achter het stuur zat. De politie zag de man in Sleen uit een cafe komen en met z’n tweejarig zoontje in de auto stappen. De man verklaarde z’n drankgebruik door het feit dat hij dik in de problemen zat.
De man kreeg een rijverbond en z’n rijbewijs is ingenomen

*
Een 48 jarige inwoonster van Eext heeft vrijdagnacht drie bekeuringen gekregen nadat ze door de politie met haar auto aan de kant was gezet omdat ze zonder verlichting in Assen over de Pelikaanstraat reed. Bij verdere controle kwam aan het licht dat haar rijbewijs al twee jaar niet meer geldig was en dat haar de APK keuring van haar auto reeds een jaar verlopen was.

*
Een 52 jarige inwoner van Meppel stond net op het punt de politie te bellen in verband met diefstal van zijn auto toen de politie zaterdagmorgen tegen negen uur voor z’n deur stond om te vragen of het klopte dat hij z’n auto kwijt was.
De rode Citroen van de man was door een vroege wandelaar, behoorlijk beschadigd, aangetroffen op een bosweggetje aan de Hessenweg in De Wijk. Uit het verhaal van de eigenaar bleek, dat de auto ’s nachts was gestolen van de parkeerplaats bij het ziekenhuis in Meppel waar de man z’n nachtdienst deed.

*
Inbrekers hebben vrijdagavond bij afwezigheid van de bewoners toegeslagen in een woning aan de Obrechtlaan in Assen. Nadat de buitenlamp onklaar was gemaakt is aan de achterkant van de woning een raam opengebroken. In de woning is alles doorzocht. De bewoner vermist geld, sieraden, videoapparatuur en cd’s.

*

Bij een inbraak in een woning aan het Zuiderdiep in Valthermond hebben onbekende zaterdagavond de hele zaak overhoop gehaald en een grote puinhoop achtergelaten.. Alle vertrekken van de woning zijn doorzocht. Volgens de 64 jarige bewoonster wordt er een bedrag van ongeveer 700 gulden vermist.

*
De 57 jarige eigenaar van een bedrijf aan de Groningerstraat in Assen heeft bij de politie aangifte gedaan van het feit dat bij een inbraak op vrijdagavond diverse goederen zijn gestolen waaronder twee nieuwe sportfietsen, een weegschaal voor fijnmetaal, een lasapparaat en twee schuurmachines.
Men is het bedrijf binnengekomen na het met geweld openbreken van een toegangsdeur.

*

Een 21 jarige man uit Emmen is vrijdagnacht tegen kwart over drie op het fietspad langs de Hondsrugweg beroofd van z’n portemonnee. De man was lopend onderweg naar huis toen hij ter hoogte van Mc Donalds van achteren werd besprongen door twee mannen , die hem dwingen zijn portemonee af te geven.
De twee daders zijn weggevlucht in de richting Ekselerbrink. Informatie over deze beroving graag naar de politie in Emmen.

*

Een brand aan de Warmoesweg in Erica heeft vrijdagnacht grote schade aangericht in een voormalige tuinderkas. Een voorbijganger, die de brand meldde was het gelukt om 5 paarden te bevrijden die in de kas op stal stonden. In verband met het vrijkomen van asbest is in overleg met de afdeling milieuzaken van de gemeente Emmen het terrein afgezet. De TR van de regiopolitie doet een onderzoek naar de oorzaak van de brand.

*

Een 46 jarige Assenaar heeft zich zaterdagmorgen bij de politie in zijn woomplaats gemeld met de mededeling dat hij zaterdagmorgen rond zes uur bij het herinneringscentrum Westerbork brand zou hebben gesticht. Onderzoek door de politie wees uit dat er inderdaad brandschade aan het pand was. Het vuur is uit zichzelf gedoofd. De man verklaarde zijn daad door te zeggen dat hij bezwaar heeft tegen een herinneringscentrum op die plaats en dat hij een daad wilde stellen en hiermee een wereldbrand wilde ontketenen.
In overleg met de officier van justitie is de man psychisch onderzocht en overgebracht naar het APZ in Beilen

Zondagmorgen is na vier uur in een woning aan de Albert Rozemastraat in Hoogeveen bij een binnenbrand forse schade aangericht. De brand werd bij thuiskomst ontdekt door de 63 jarige bewoner.
Hij heeft nog geprobeerd een begin van brand te blussen maar dat is hem niet gelukt. De brandweer, die snel ter plaatse was had de brand al gauw onder controle.
Wonder boven wonder hebben de lievelingsduiven die de bewoner op een slaapkamer hield, ondanks de rookontwikkeling de brand overleefd.

Een snelheidscontole in Aalden,
Meppen,Oosterhesselen,Zweeloo,Wezuperbrug,en Schoonoord heeft vrijdag zo,n driehonderd processen-verbaal opgeleverd. Tijdens de controle, die de hele dag heeft geduurd zijn ruim tweeduizend auto’s door de radar gegaan.
De “dikste” overtreding viel op de autoweg N381 bij Zweeloo, Daar klokte de politie een automobilist die 155 kilometer per uur reed, waar 100 de maximum snelheid was.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe