Cisco Systems introduceert nieuwe enterprise switches

Datum nieuwsfeit: 01-02-1999

Cisco Systems introduceert een nieuwe klasse multigigabit 'applicatie-intelligente' enterprise switches

Nieuwe Catalyst 6000-familie biedt schaalbaarheid van 32 Gbps tot 256 Gbps en herkent, classificeert en geeft voorrang aan bedrijfskritisch verkeer

Amsterdam, 1 februari 1999 - Cisco Systems annonceert de Catalyst
6000-familie van intelligente, multigigabit Enterprise Switches, die beschikt over een 'applicatiebewuste' architectuur die consistent is met de high-end Catalyst-familie. Met een doorvoersnelheid van maximaal 150 miljoen packets per seconde en de ondersteuning van Cisco IOS-software, is de Catalyst 6000-familie in staat om netwerkmanagers de snelheid, de capaciteit en de intelligentie te bieden die noodzakelijk zijn voor een succesvolle integratie van data-, spraak- en videotoepassingen binnen een multilayer bedrijfsomgeving.

"Hoewel sommige organisaties ervoor kiezen om alleen meer bandbreedte aan het LAN toe te voegen door Fast Ethernet of Gigabit Ethernet te implementeren, is het toch zinvol om een toekomst voor ogen te houden waarin datanetwerken ook gebruikt worden voor spraak en ander multimediaverkeer," zegt David Passmore, directeur onderzoek bij NetReference. "De intelligentie en de QoS-mogelijkheden van Cisco's Catalyst 6000-familie maken een netwerkinfrastructuur mogelijk voor een brede reeks toepassingen, waaronder spraak."

De Catalyst 6000-familie omvat de Catalyst 6000-serie en de Catalyst
6500-serie, die over een capaciteit van respectievelijk 32 Gbps en 256 Gbps beschikken. Deze gemeenschappelijke architectuur maximaliseert de investeringen van de gebruiker door uitwisselbare switch-modules en Supervisor-engines te gebruiken. Zoals gebruikelijk voor de Catalyst-producten, zullen de prestaties, de poortdichtheden en de mogelijkheden van deze modules verder worden uitgebreid wanneer de behoeften van de klant veranderen.

De Catalyst 6000-familie beschikt over Cisco IOS-software en is gebouwd rondom de CiscoAssure-architectuur. Daardoor krijgen netwerkbeheerders de beschikking over uitgebreide Quality of Service (QoS), beveiliging en 'policy'-mogelijkheden over het netwerk. Cisco kondigt eveneens de ondersteuning aan van geavanceerde langeafstands Gigabit Interface Converters (GBIC's). Hiermee kunnen netwerkdiensten met gigabitsnelheden over afstanden van maximaal 100 kilometer geboden worden. Dat stelt klanten in staat om een gemeenschappelijke Ethernet-architectuur voor zowel lokale netwerken als Metropolitan Area Networks (MAN's) te gebruiken. De Catalyst 6000-familie ondersteunt hoge poortdichtheden van maximaal 384
10/100 Mbps-poorten of maximaal 130 Gigabit Ethernet-poorten. In toevoeging op de consistente Catalyst-software ondersteunen beide series multilayer-switches dezelfde set supervisors en interface lijnkaarten, en beschikken over een gemeenschappelijke multilayer-architectuur die uitgebreide netwerkdiensten mogelijk maakt. Hierdoor hebben klanten een brede keus uit prijs/prestatie-verhoudingen en zijn zij verzekerd van een solide investeringsbescherming voor een end-to-end toepassing op een campusnetwerk. In toevoeging hierop beschikken alle 10/100/1000 Mbps-lijnkaarten ook over de mogelijkheid om maximaal 8 EtherChannel-verbindingen (bij 100 of 1000 Mbps) te creëren, waarmee in totaal 16 gigabit-links tussen switches gelegd kunnen worden.

De Catalyst 6000-familie is ontworpen voor multigigabit backbones/distributie en server-farms en vormt een aanvulling op andere Catalyst-familieleden, zoals de Catalyst 4000- en Catalyst 5000-familie voor gebruik in kabelkasten en de Catalyst 8500-serie switches/routers voor in het hart van het netwerk.

Applicatiebewuste intelligentie
Nu steeds meer bedrijven migreren naar 'applicatiebewuste' netwerken, wordt het belangrijk om binnen de infrastructuur over gedifferentieerde diensten te kunnen beschikken. Door gebruik te maken van Cisco IOS-software en de CiscoAssure-architectuur biedt de Catalyst-familie gedifferentieerde diensten per applicatie voor bedrijfskritische netwerken. Met CiscoAssure kan een netwerkbeleid worden gevoerd dat gebaseerd is op informatie van Layers 2, 3 en 4. Het beleid kan worden gebaseerd op specifieke gebruikers, IP-adressen of applicaties en omspant het hele traject van de kabelkast tot aan de backbone.

Voor een grotere flexibiliteit en voor ondersteuning van bedrijfskritische multimediatoepassingen (zowel unicast als multicast), kan elke poort van de Catalyst 6000-familie meerdere 'verzend-queues' ondersteunen. De drempelwaarden van deze wachtrijen kunnen door de gebruiker worden geconfigureerd. Algoritmen voor Weighted Random Early Detection (WRED) en Weighted Round Robin (WRR) worden in elke wachtrij toegepast, om het gebruik van de beschikbare bronnen te optimaliseren en packet-verlies en -vertraging zoveel mogelijk te voorkomen - in het bijzonder voor tijdkritisch verkeer zoals LAN IP-telefonie.

Omdat gebruikers steeds vaker geïnteresseerd zijn in het vervoer van data, spraak en video over één enkele infrastructuur, moeten nieuwe oplossingen over 10/100/1000-connectiviteit beschikken, alsmede over de intelligentie om applicaties van elkaar te kunnen onderscheiden. Vanzelfsprekend dienen de huidige investeringen in de toekomst niet verloren te gaan. Cisco's Catalyst
6000 biedt klanten de flexibiliteit, de prestaties en de vereiste netwerkdiensten op Layers 2, 3 en 4 om bedrijfskritische toepassingen te ondersteunen.

Nieuwe klasse producten voor betrouwbaarheid, flexibiliteit en prestaties Om de betrouwbaarheid van het netwerk te vergroten, ondersteunt de Catalyst
6000-familie meerdere niveaus van netwerk-resiliëntie en diensten. Om een bedrijfszekere werking op apparaatniveau te kunnen garanderen, ondersteunt de Catalyst 6000-familie redundante supervisors, voedingen, ventilatoren, systeemklokken, uplinks en switch-fabrics (in de Catalyst 6500-serie) die de werkbelasting delen. Alle systeemelementen zijn 'hot-swappable' om een maximale uptime van het systeem te kunnen verzekeren.

Klanten die voor een dubbel uitgevoerde Supervisor-configuratie kiezen, krijgen met Cisco's Fast-Switchover de verzekering dat de controle over de switch binnen enkele seconden aan de redundante Supervisor wordt overgegeven. Dit is met name van belang voor bedrijfskritische toepassingen waar een maximale beschikbaarheid van het netwerk vereist is.

Voor flexibiliteit op netwerkniveau beschikt de Catalyst 6000-familie over automatische herstelmogelijkheden na netwerkproblemen door gebruik te maken van spanning-tree per VLAN, en over mogelijkheden voor werklastverdeling ten behoeve van een snellere link-convergentie. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van Cisco's Fast EtherChannel (FEC) of Gigabit EtherChannel (GEC) technieken. Voorts zijn FEC en GEC uitgebreid, waardoor de mogelijkheid ontstaat om poorten van verschillende lijnkaarten samen te voegen voor een grotere redundantie of om verbindingen met een hogere bandbreedte te creëren. De Catalyst 6000-familie kan ook de werklast verdelen over redundante Layer-3 paden en ondersteunt het Hot Standby Routing Protocol (HSRP), wat een snelle overgang naar een backup-systeem biedt in het geval van een storing.

Gigabit diensten voor Metropolitan Area Networks Om klanten de mogelijkheid te geven gigabit-technologie te gebruiken over afstanden van maximaal 100 kilometer, biedt Cisco nu nieuwe Gigabit Interface Converters (GBIC's) voor 1000BASE-ZX. Deze convertors zijn 'hot-swappable' en compatibel met de huidige geïnstalleerde Catalyst gigabitproducten van Cisco. Deze nieuwe opties maken een consistente aflevering van gigabit netwerkdiensten binnen zowel LAN- als MAN-omgevingen mogelijk. Klanten proberen voortdurend de totale eigendomskosten te verminderen door datacentra en server-farms elders te centraliseren en deze via Gigabit Ethernet-connecties met het bedrijfsterrein te verbinden. Met deze nieuw langeafstandsopties en met Cisco's gigabit-portfolio, hoeven gebruikers nog slechts nieuwe GBIC's te plaatsen - en geen volledig nieuwe switch.

Consistent beheer en beveiliging
Indien gebruikt in combinatie met CiscoWorks 2000, kunnen de switches uit de Catalyst-familie worden geconfigureerd om te voorzien in end-to-end apparaat-, VLAN-, verkeers- en beleidsbeheer. Een andere managementeigenschap van de Catalyst 6000-familie is user tracking. Dit geeft netwerkbeheerders de mogelijkheid om eindgebruikers te volgen tot aan hun fysieke poortnummer, alsmede hun authenticiteit te controleren. User tracking kan worden gebruikt voor troubleshooting en beveiligingsdoeleinden. Het niveau van beveiliging wordt verder vergroot door beveiligde poortfiltering, die het mogelijk maakt dat individuele poorten alleen kunnen worden benaderd door gespecificeerde werkstations. De Catalyst 6000-familie ondersteunt daarnaast TACACS+, RADIUS, Access Control Lists, IP-permissielijsten, gebruikersauthenticatie en MD5 Route-authenticatie.

Prijzen en beschikbaarheid
Zowel de Catalyst 6000-serie als de Catalyst 6500-serie is verkrijgbaar in een 6- en een 9-poorts uitvoering: de Catalyst 6006 en 6009, en de Catalyst
6506 en 6509. De prijzen van de Catalyst 6000-serie beginnen bij 18.985 dollar, die van de Catalyst 6500-serie bij 21.985 dollar. Alle platforms uit de Catalyst 6000-familie zijn vanaf heden beschikbaar met diverse
10/100/1000 Mbps interfacemodulen.

Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 16.000 werknemers en realiseerde in fiscaal 1998 een totale omzet van 8,46 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com.

Voor meer informatie:
Cisco Systems, Annemieke van Herk, public relations, telefoonnummer: 020 -
342 37 15, of Cisco Systems , Paul Straathof, marketing manager, telefoonnummer: 020 - 342 30 00, of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoonnummer:
023 - 562 82 08.