Diabetes Vereniging start met individueel lotgenotencontact

Datum nieuwsfeit: 01-02-1999

__________________________________________________________ januari 1998

Individueel lotgenotencontact,
een nieuw project van de Diabetesvereniging Nederland

Met ingang van 1 februari 1999 start de Diabetesvereniging Nederland (DVN) met een nieuwe service voor mensen met diabetes (suikerziekte). Als u diabetes heeft en u wilt eens praten met iemand die precies weet wat u bedoelt, kan dat vanaf dat moment.

Voor algemene vragen over diabetes kunt u natuurlijk bellen naar de Diabetes Informatielijn of contact opnemen met een Diabetes Informatiepost bij u in de buurt. U weet dan zeker dat u spreekt met iemand die uit eigen ervaring weet wat het is om diabetes te hebben. Omdat er verschillende vormen van diabetes zijn en ook de complicaties erg divers kunnen zijn, is het lang niet zeker dat de Diabetes Informatiepost bij u in de buurt uit eigen ervaring weet wat u bezighoudt. Als u, in het kader van lotgenotencontact, wilt praten met iemand die dat wel goed aan kan voelen, biedt de DVN u vanaf 1 februari 1999 die mogelijkheid.

Als u zwanger bent en diabetes heeft, wilt u misschien eens praten met iemand die ook zwanger is en diabetes heeft. Als uw kind diabetes heeft, wilt u misschien eens praten met iemand die ook een kind met diabetes heeft. Als partner van iemand die diabetes heeft wilt u eens praten met iemand die weet wat het is om partner te zijn van iemand met diabetes. Het kan zijn dat u eens met iemand wilt praten die zelf ook te maken heeft met voetcomplicaties, een insulinepomp gebruikt, overgewicht heeft, moeilijk instelbaar is of ernstige eetproblemen heeft.

Als u wilt weten met wie u contact op kunt nemen, bel dan naar de Diabetes Informatielijn van de DVN op maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 12.30 uur of tussen 13.00 en 14.00 uur, telefoon 033 - 463 05 66. Dat geldt uiteraard niet alleen voor mensen die zelf diabetes hebben, maar ook voor hulpverleners en voor iedereen die in zijn of haar omgeving iemand kent met diabetes.

E. van Berkel
Hoofd Publiciteit en voorlichting