Knopper (Ajax): Mijn favoriete stekkie is achter de spitsen

Datum nieuwsfeit: 01-02-1999

Knopper: 'Mijn favoriete stekkie is achter de spitsen' Stuttgart, zaterdag 30 januari 1999.

Tijdens de winterstop kreeg Richard Knopper van Jan Wouters de kans zijn kwaliteiten te etaleren.

Foto: Pickard / Touchline Photo

Richard Knopper liet zaterdag in een oefenwedstrijd tegen VfB Stuttgart een goede indruk achter. De middenvelder nam tegen de club uit de Bundesliga twee van de drie Amsterdamse treffers voor zijn rekening (0-3). De score werd geopend door Dean Gorré. Voor Ajax was het de laatste test voor het bekerduel tegen Roda JC aanstaande woensdag.

Knopper: 'Wouters weet precies wat ik kan'

Knopper stelt zijn trainer niet teleur. Jan Wouters haalde de middenvelder tijdens de winterstop van het tweede elftal naar de A-selectie en gaf hem de ruimte om zich te bewijzen. In Zuid-Afrika speelde hij twee sterke wedstrijden en scoorde bovendien. In de oefenwedstrijd tegen Stuttgart, de laatste test voor Ajax voor de wedstrijd in Kerkrade, was Knopper weer twee keer trefzeker.

Wouters kent de 19-jarige Hagenees goed. Knopper werd begin dit seizoen toegevoegd aan de A-selectie, maar trainde de laatste anderhalf jaar voornamelijk onder de hoede van de Utrechter. 'Het is een groot voordeel dat Wouters mij goed kent,' vertelt Knopper. 'Hij weet precies wat ik wel of niet kan'.

Het liefst vervult Knopper de rol van schaduwspits, de plek waar hij ook in het tweede speelt. Knopper: 'Het is absoluut mijn favoriete stekkie. Maar ik gok nergens op. Ik weet dat als Jari fit is, hij de aangewezen persoon is voor die positie. Het is voor mij een hele eer om in Ajax-1 op die plek te mogen staan.'

Wouters: 'voetballend zijn we verder'

Jan Wouters vond de oefenwedstrijd een goede test om te zien waar Ajax op dit moment staat. Stuttgart versloeg Ajax vorig jaar in een oefenwedstrijd nog met 4-0. Vers in ons geheugen staat ook de uitschakeling van Feyenoord in de UEFA Cup door de Duitsers.

'Fysiek hebben de jongens een goede prestatie geleverd,' zei Wouters tevreden.' Voetballend zijn we veel verder dan in het begin van de voorbereiding. De mogelijkheden die er in deze wedstrijden waren, en dat waren er niet zoveel, hebben we goed benut.'

Ajax kwam op voorsprong door Dean Gorre. De middenvelder, die weinig hinder ondervond van zijn optreden met Benni en Melchiot afgelopen donderdag in de Escape, scoorde in de 25e minuut. Tien minuten later legt Gorre de bal panklaar voor Knopper: van een afstand van 17 meter schoot hij hard in het dak van het doel. Tien minuten na rust beslist Knopper de wedstrijd na een assist van invaller Hoekstra: 0-3.

Benni McCarthy volgde de wedstrijd vanaf de tribune. De Zuid-Afrikaan kreeg vrijdagavond tijdens de training een bal tegen zijn oog.

Ondanks de geslaagde voorbereiding leunt Wouters niet rustig achterover. Door de blessures van Blind, Litmanen, Tobiasen en Dani is zijn ploeg voor tweede helft van het seizoen nog niet op volle sterkte. Bovendien dienen de twee plaatsen van de gebroeders De Boer opnieuw te worden ingevuld. Richard Knopper liet in ieder geval zijn visitekaartje achter.

Bijzonderheden

De wedstrijd in het Gottlieb-Daimler-Stadion werd matig bezocht; er waren ongeveer 2.000 toeschouwers aanwezig, waaronder zeven Ajax-supporters. Een samenvatting van het duel zal zondagavond te zien zijn bij Studio Sport op TV2 (aanvang 19.00 uur).

Ajax keert pas zondagochtend terug uit Duitsland. Eerder gaat er geen directe vlucht naar Amsterdam. Zondagmiddag wordt er nog gewoon getraind, om 14.00 uur op het veld naast de ArenA.

Scoreverloop

0 - 1 Dean Gorré 25'
0 - 2 Richard Knopper 35'
0 - 3 Richard Knopper 57'

Opstelling Ajax

Edwin van der Sar; Kofi Mensah (Tom Sier), Sunday Oliseh, Andrzej Rudy, Mario Melchiot; Dean Gorre, Richard Knopper, Richard Witschge; Jesper Gronkjaer (Peter Hoekstra), Shota Arveladze (Babangida), Wamberto.
Reserves: Fred Grim, Raphael Supusepa, Arno Splinter. _________________________________________________________________

© 1997, 1998 AFC Ajax NV. Alle rechten voorbehouden / all rights reserved.