Axent behaalt recordomzet in fiscaal jaar 1998

Datum nieuwsfeit: 01-02-1999

AXENT behaalt recordomzet in vierde kwartaal en in fiscaal jaar 1998

Houten, 28 januari 1999 – AXENT Technologies, één van ’s werelds grootste leveranciers op het gebied van beveiligingsoplossingen, heeft in het vierde kwartaal, dat afgesloten werd op 31 december 1998, een omzet geboekt van $34.144.000. Dit is 48 % meer dan de $23.045.000 die AXENT in dezelfde periode in 1997 heeft omgezet. De nettowinst over de laatste drie maanden van 1998 nam met 73 % toe tot $8.434.000, ofwel 32 dollarcent per aandeel. In dezelfde periode in 1997 bedroeg deze $4.872.000, ofwel 19 dollarcent per aandeel, exclusief eenmalige uitgaven.

In de periode van twaalf maanden die eindigde op 31 december 1998, behaalde AXENT een omzet van $101.019.000, een toename van 45 % ten opzichte van de omzet in dezelfde periode in 1997 ($69.821.000). Exclusief eenmalige uitgaven nam de bedrijfswinst in het boekjaar 1998 toe met 74 % tot $20.768.000 of 80 dollarcent per aandeel, vergeleken met een bedrijfswinst van $11.958.000 of 48 dollarcent per aandeel in diezelfde periode in 1997.

John Becker, President en CEO van AXENT: "AXENT wist als eerste een begrijpelijke suite van beveiligingsoplossingen voor netwerken en systemen te bieden. Daarnaast geven we een gedegen advies op het gebied van complexe vraagstukken van klanten over informatiebeveiliging in hun onderneming. We realiseren ons dat beveiliging een zakelijke aangelegenheid is en geen technologische. Dit maakt ons voor onze klanten uitermate geschikt als partner voor het beveiligen van informatie. Door dit consequent door te voeren, hebben wij onze winst en omzet kunnen uitbouwen".

Enkele hoogtepunten van het afgelopen fiscale jaar.

Belangrijke acquisities

AXENT heeft haar suite van beveiligingsoplossingen uitgebreid door de volgende kwalitatief hoogstaande producten en –diensten aan haar portfolio toe te voegen.

Internet Tools, een leverancier van leading edge netwerk-gebaseerde intrusion detection tools, voor de uitbreiding van AXENT’s e-business- en Internet-beveiligingsaanbiedingen.

Secure Network Consulting, Inc. (SNCi), een adviesfirma op het gebeid van beveiliging.

De overname van Raptor Systems betekende hoogstaande Internet/intranet-beveiligingsoplossingen en een zeer uitgebreid VAR-kanaal.

Strategische overeenkomsten

AXENT streeft er voortdurend naar om de implementatie van beveiligingsoplossingen te vereenvoudigen. Daarom sloot AXENT strategische overeenkomsten met diverse belangrijke organisaties in de computerindustrie.

Compaq en AXENT bundelen in 1998 hun krachten om het ‘Secure Pack’ te leveren, dat de Raptor Firewall combineert met Compaq-servers voor een veilige Windows NT-oplossing.

HP

koos AXENT als HP Openview Premier Partner en AXENT’s Raptor Firewall werd toegevoegd aan HP’s Praesidium-reeks. Hierdoor groeide AXENT’s marktaandeel in Web-beveiliging aanzienlijk.

Dell ging een overeenkomst aan met AXENT om de Raptor Firewall te verkopen met Dell-servers, zodat klanten Internet-beveiligingsoplossingen kon worden geboden. Dell biedt haar klanten ook NetRecon aan, AXENT’s derde generatie netwerkbeveiligingsoplossing.

BMC Software en AXENT zijn gaan samenwerken om Patrol Knowledge Modules te leveren, die naadloos aansluiten bij beveiligingsoplossingen, waarbij gebruikgemaakt wordt van Enterprise Security Manager en Intruder Alert.

Citrix ging een overeenkomst aan met AXENT om de ThinDefender te ontwikkelen, die two-factor authentication biedt voor veilige toegang in Citrix-omgevingen.

Veritas en AXENT leveren een High-Availability Firewall Server-oplossing door de Veritas FirstWatch te combineren met de Raptor Firewall, zodat klanten hun organisatie kunnen beschermen tegen ongeautoriseerde toegang.

ICSA

selecteerde AXENT om mee te doen met het Intrusion Detection Consortium om de zakelijke-beveiligingspraktijken te verbeteren door middel van opleiding en productonderscheiding.

Nieuwe klanten

Honderden nieuwe klanten, waaronder VisaÒ International, Ericsson, de FBI, de National Security Agency en de First Security Bankcorporation hebben AXENT in 1998 gekozen als partner in beveiliging.

Integratie

AXENT blijft ernaar streven interoperability binnen haar eigen productsuite en met andere beveiligingsoplossingen te bieden. De volgende geïntegreerde producten zijn nu verkrijgbaar.

Enterprise Security Manager (ESM) met NetRecon en Resource Manager voor UNIX.

Intruder Alert met Raptor Firewall, Gauntlet Firewall, Defender en Check Point Firewall.

Raptor Firewall en VPN-server met Microsoft Management Console.

Defender 3.0 met Raptor Firewall, Security Briefcase, Raptor Mobile, PowerVPN Enterprise Resource Manager, Resource Manager voor UNIX, WebDefender en Intruder Alert.

Raptor Firewall met HP’s 9000 A- en R-klasse Enterprise Servers.

De PKI-technologie van Entrust met Defender, Raptor Firewall, Raptor Mobile, Enterprise Resource Manager en PCShield.

Technische innovatie

AXENT verbeterde haar toonaangevende beveiligingssuite. De mogelijkheden zijn uitgebreid, zodat AXENT organisaties beter kan beveiligen, dan welke andere leverancier dan ook. AXENT introduceerde het eerste host- en netwerk-gebaseerde intrusion detection-product – Intruder Alert met NetProwler – en bracht een upgrade voor de Defender remote-beveiligingsoplossing op de markt. Deze upgrade omvatte electronic token-distributie om de implementaties in grote ondernemingen te vergemakkelijken. AXENT was met NetRecon ook de eerste om een beveiligingsoplossing te bieden die gebaseerd is op een objectgestuurde architectuur en die verschillende netwerkprotocollen ondersteunt. Tot slot was AXENT, met de release van versie 4.5 van Enterprise Security Manager de eerste die klanten voorzag van een Software Developers Kit (SDK), waardoor vrijwel elke applicatie, database, besturingssysteem of netwerkapparatuur kan werken met AXENT’s vlaggenschip ESM.

Marktleiderschap

HurwitzÒ Consulting verklaarde dat AXENT de ‘onbetwiste marktleider’ was in de informatiebeveiligingsmarkt met een marktaandeel van 43 %. Enterprise Security Manager, het belangrijkste product van AXENT, won de ‘Editor’s Choice Award’ met ‘Flying Colors’ van het Amerikaanse vakblad Network Computing.

AXENT Technologies, Inc.

AXENT Technologies richt zich met haar Security Strategy op het beschermen van bedrijfsinformatie. Met de beveiligingsoplossingen van AXENT Technologies stelt de gebruiker zijn/haar communicatie op een eenvoudige en efficiënte wijze veilig. AXENT’s producten zijn geschikt voor de beveiliging van de perimeter, de infrastructuur, het Internet en het extranet en bieden tevens oplossingen voor Security Administration. De product suite van AXENT biedt security assessment, intrusion detection, remote access security, single sign-on, Virtual Private Networks, Web-security en firewalls voor UNIX-, Windows-, NetWare- en midrange besturingssystemen in heterogene computing-omgevingen.

Het hoofdkantoor van het Amerikaanse AXENT Technologies staat in Rockville, Maryland. De beveiligingsleverancier is in de Benelux gevestigd in Aartselaar (België) en Houten (Nederland). Meer informatie over AXENT is te vinden op www.axent.com

Voor meer persinformatie

AXENT Technologies BV Lammers van Toorenburg PR

Frédérique Coers-Colsen Emile Voogt