Opnieuw recordjaar voor Ericsson

- P E R S B E R I C H T

Rijen, 28 januari 1999

Ericsson brengt financieel jaarverslag 1998 uit Opnieuw een record jaar

Ericsson maakte vandaag in Stockholm de jaarcijfers voor 1998 bekend. Het afgelopen jaar liet Ericsson weer groei zien. De totale omzet steeg van 42 miljard gulden in 1997 naar 45,745 miljard gulden in 1998. Er was een sterke groei in het segment mobiele netwerken. Ook de verkoop van mobiele telefoons groeide sterk maar de prijzen staan onder druk. Ericsson blijft investeren in de groeimarkt van nieuwe IP- en telecom/datacom technologieën.

China was de grootste markt voor Ericsson in 1998 waar 12% van de totale omzet gerealiseerd werd. Daarna volgden de Verenigde Staten, Groot Brittannië, Brazilië, Italië Zweden en Nederland. De omzet in Azië/Pacific liep met 3% terug ondanks de sterke groei in China. In Latijns Amerika steeg de omzet met 20%, Europa/Midden Oosten/Afrika realiseerden een groei van 17% en in de Verenigde Staten daalde de omzet met 2%.

De jaarcijfers voor Ericsson Nederland zijn ook bekend. Ericsson Nederland realiseerde een stijging in de omzet van 1,5 miljard gulden in 1997 naar 1,6 miljard gulden in 1998. Dit zijn goede cijfers, zegt Ton aan de Stegge, President Ericsson Nederland. We bewijzen nogmaals onze marktleiderspositie in Nederland en hebben ons geschaard bij de grootsten binnen het Ericsson concern. Met deze financiële cijfers horen we ook dit jaar weer bij de top 15 van Ericsson bedrijven in de wereld.

Het aantal werknemers bij Ericsson Nederland groeide in 1998 naar ruim 2.500. Ericsson heeft in Nederland vestigingen in Rijen, Enschede, Emmen en Amsterdam. Ton aan de Stegge: Het is zeer verheugend dat we in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt er toch steeds in slagen kwalitatief goede medewerkers aan te trekken.

Ericsson is de leider in de New Telecoms World, met innovatieve communicatie- oplossingen die telecom- en datacom technologieën combineren met een optimale mobiliteit voor de gebruiker. Met meer dan 100.000 medewerkers in 140 landen, maakt Ericsson communicatie eenvoudiger voor haar klanten network operators, service providers, ondernemingen en consumenten- over de hele wereld.

-(Einde persbericht)-

Nadere informatie voor de pers,

Noot voor redacties